Podcast Læring for livet (14) Hvordan får du til god klasseledelse? Er du helt fersk som lærer? Eller på vei til å bli lærer, kanskje? Eller du har erfaring i lærerrollen, men ønsker å utvikle egen praksis rundt det å være en klasseleder? Publisert: 08.05.2025 Hentet fra Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger
Fagfellevurdert Betydningen av lærerstøtte for elevers selvregulerte læring i kroppsøving – mediert gjennom elevenes mestringsforventninger og målorienteringer Hvordan kan lærere gjennom lærerstøtte påvirke elevers selvregulerte læring i kroppsøving, både direkte, men også gjennom elevenes mestringsforventninger og målorienteringer? Publisert: 29.04.2025 Hentet fra Journal for Research in Arts and Sports Education - JASEd (Vol. 8) 2/2024
Artikkel Slik hjelper yrkesfaglærere elever som står i fare for å falle fra Hva kan forklare at elever med svake forutsetninger fullfører videregående opplæring? En ny studie beskriver lærere som jobber relasjonelt gjennom å balansere mellom tett oppfølging og bygging av selvstendighet. Publisert: 23.04.2025 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Engelsk — Fagfellevurdert The Norwegian Folk High School – A Springboard to Adult Life for Students with Downs Syndrome De siste årene har det vært en økning i antallet elever med funksjonshemninger på folkehøgskoler i Norge og de andre nordiske landene. Likevel er det begrenset kunnskap om elevenes egne erfaringer med hva de har oppnådd og hvordan det har hatt betydning for deres vei mot å bli voksen. Publisert: 10.04.2025 Hentet fra Nordisk välfärdsforskning | Nordic Welfare Research (Vol. 9) 3/2024
Fagfellevurdert Pedagogikkens betydning for foreldres bortvalg av den offentlige skolen Utdanning har vært sentralt i konstruksjonen av en sosialdemokratisk velferdsstat, og offentlig utdanning har vært et prioritert politisk satsingsområde. Med nyliberale utdanningsreformer har den offentlige skolens innhold endret seg. Publisert: 04.04.2025 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk (Vol. 11) 2/2025
Fagartikkel Postkolonial didaktikk: En mangfoldig elevgruppe trenger et mangfoldig innhold Minoritetselever kan få hjelp til å lykkes bedre i skolen ved at man gjør undervisningen mer relevant for dem. Det kan skje ved at man kombinerer ulike typer kulturelle referanser i undervisningen. Publisert: 27.03.2025 Hentet fra Bedre skole 4/2024
Fagartikkel Eksistensiell helse og inkludering av elever med synsnedsettelse i skolen Denne artikkelen undersøker hva som fremmer og hva som hemmer inkludering av blinde og sterkt svaksynte elever i skolen. Med utgangspunkt i språket og begreper vi bruker og ikke bruker, argumenterer artikkelforfatteren for betydningen av å anerkjenne at disse elevene har sin unike måte å være i verden på og å lære på. Publisert: 21.03.2025 Hentet fra Spesialpedagogikk 4/2024
Podcast Podkast: Bekymringsfullt skolefravær Alle er enige om at det er viktig å gå på skolen. Det er viktig for å lykkes i samfunnet og for å utvikle sosiale ferdigheter, språk og læring. Men hva gjør du hvis barnet ditt ikke klarer, orker eller vil gå på skolen? Publisert: 13.03.2025 Hentet fra SpedAims – Senter for spesialpedagogisk forskning og inkludering
Fagartikkel Nye takter for friluftsliv og dans i kroppsøving Lærere, elever og forskere har sammen arbeidet med å realisere dans og friluftsliv som en prioritert del av kroppsøvingsfaget i videregående skole. Publisert: 07.03.2025 Hentet fra Bedre skole 3/2024
Fagfellevurdert Implementering av et pedagogisk tiltak i et kommunalt skolefraværsteam Problematisk skolefravær representerer ofte en kompleks utfordring, hvor det er en sammenheng mellom individuelle og miljømessige faktorer. En grundig kartlegging av disse faktorene er derfor avgjørende for å utforme tiltak som er meningsfulle og effektive for den enkelte elev. Publisert: 27.02.2025 Hentet fra Psykologi i kommunen 2/2024
Omtale Ni faktorer som påvirker barnas motivasjon når de skal skrive tekster En ny doktorgradsavhandling fra Universitetet i Stavanger bidrar med kunnskap om hva som påvirker elevenes motivasjon når de skal skrive tekster i begynneropplæringa. Publisert: 24.02.2025 Hentet fra Lesesenteret
Kronikk Lærer man mye bedre av å skrive for hånd enn på et tastatur? DEBATT: Et problem med påstandene om at «håndskrift gir bedre læring» og at barn blir «smartere av å skrive for hånd», er at de forenkler noe komplekst, skriver lektor Jan Frode Lindsø. Publisert: 12.02.2025 Hentet fra forskning.no