Artikkel Slik har det gått med barnehagene under korona Ny rapport viser hvilke konsekvenser pandemien har hatt for barnehager, foreldre og barn. Publisert: 03.02.2021 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel Verden med virus: Ungdom lider under kravene om sosial distansering En ny studie viser sammenheng mellom mangel på fysisk samvær og symptomer på angst og depresjon og ensomhet. Publisert: 25.01.2021 Hentet fra Det samfunnsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Video Læring for livet 1: Motiverende undervisning Motiverte elever lærer mer - men hva er egentlig engasjerende undervisning, og hvordan få det til? Publisert: 08.01.2021 Hentet fra Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger
Artikkel Slik kan læreren hjelpe de stille elevene til å mestre skolen Det kreves ekstra oppmerksomhet og innsats fra lærere for at de stille elevene skal mestre skolehverdagen faglig og sosialt. Ny forskning utdyper og belyser gunstige strategier som lærere kan benytte for å støtte elever som viser stille, innadvendt atferd. Publisert: 05.01.2021 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel Aktiviteter som hjelper ungdom gjennom Oslo-nedstengingen Hva kan familier med ungdom gjøre for å komme seg helskinnet gjennom nedstengingen i Oslo? Publisert: 15.12.2020 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Fagartikkel Opplæringsplikten og skolens handlingsrom – hva pandemi og skolestengning lærte oss Når skolen skal oppsummere erfaringene etter koronapandemi og skolestenging, så er opplæringsplikten en nøkkelfaktor som ikke bør glemmes. Pandemien kan ha bidratt til å synliggjøre hva denne betyr for skolens struktur og elevenes læring. Publisert: 11.12.2020 Hentet fra Bedre skole 3/2020
Fagartikkel Å se seg selv i Den andres øyne – en profesjonell jakt etter seg selv Denne teksten er et faglig, personlig essay om det å bruke sine egne opplevelser og erfaringer, og de følelsene disse vekker hos en selv, for bedre å forstå både seg selv og andre. Publisert: 08.12.2020 Hentet fra Spesialpedagogikk 3/2019
Fagfellevurdert Arbeidsinkludering av utsett ungdom – kva slags utfordring er det? Artikkelen gir ny kunnskap om korleis frontlinearbeidarar og arbeidsgivarar forklarar og forstår arbeidsinkludering av utsett ungdom, og om sentrale kjenneteikn ved prosessane som kan oppstå på arbeidsplassane. Publisert: 16.11.2020 Hentet fra Tidsskrift for velferdsforskning 3/2020
Artikkel Krig påvirker skoleprestasjoner Barn og unge som har opplevd krig utvikler ofte alvorlige følelsesmessige og kognitive problemer og presterer derfor også dårligere på skolen enn andre. Det viser ny forskning fra UiT. Publisert: 12.11.2020 Hentet fra UiT Norges arktiske universitet
Kronikk Indre og ytre motivasjon for læring er ikke nødvendigvis motsetninger POPULÆRVITENSKAP: Noen ganger er elevene opptatt av å mestre selv. Andre ganger er oppgavene så vanskelige at de er avhengige av hjelp fra læreren. Publisert: 01.10.2020 Hentet fra forskning.no
Podcast Elever som lever i fattigdom - hvordan påvirker det skolehverdagen? Stadig flere norske skolebarn lever i fattigdom. Hvordan påvirker dette skoleprestasjonene til elevene og hva kan egentlig skolen gjøre? Publisert: 18.09.2020 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel Forsker bekymret for koronafravær på skolen Med høyt koronarelatert fravær på skolen i høst, risikerer vi at både motivasjonen og læringen vil kunne dale, mener førsteamanuensis Cecilie Pedersen Dalland ved OsloMet. Hun har noen gode råd. Publisert: 10.09.2020 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet