Fagfellevurdert Elevaktiv flerarenalæring gjennom pedagogisk entreprenørskap Artikkelen omhandler hvordan forutsetninger for elevaktiv læring kan utvikles og utvides ved å ta i bruk læringsarenaer utenfor skolen. Aktiv bruk av læringsarenaer utenfor skolen kan også virke fremmende på elevenes evne til koblinger og kombinasjoner av kunnskapselementer, dvs. fremgangsmåter som skaper synergier og komplementaritet. Publisert: 15.06.2021 Hentet fra Psykologi i kommunen 5/2019
Artikkel Slik kan du hjelpe elever tilbake til skolen Disse tiltakene kan få elever som sitter hjemme til å komme tilbake på skolebenken. Publisert: 19.05.2021 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Video Læring for livet (7) Overgang fra barnehage til skole Overgangen fra barnehage til skole er en av livets store. Hvordan kan barnehage, skole, SFO og foreldre være med å legge til rette for en god start for skolestarterne? Publisert: 18.05.2021 Hentet fra Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger
Fagartikkel 14 år etter avsluttet ungdomsskole – slik gikk det Det lønner seg å fullføre videregående, både for å få jobb og for hvor mye man tjener. Dette viser en NIFU-studie som har fulgt nesten 10 000 ungdommer fra de gikk ut av ungdomsskolen og til de var 30 år gamle. Publisert: 29.04.2021 Hentet fra Bedre skole 4/2020
Artikkel Engasjerte elever lærer mer og er mer fornøyde med livet sitt Motiverte elever lærer mer, men noen kjeder seg sånn på skolen at de risikerer å droppe ut. Hva er egentlig engasjerende undervisning og hvordan få det til? Publisert: 23.03.2021 Hentet fra Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger
Podcast Lærerrommet: Kan elever lære å kjede seg mindre? Hva er utholdenhet, og kan det læres bort? Publisert: 10.03.2021 Hentet fra Utdanningsforbundet
Fagfellevurdert Bidrar medikalisering av ungdom til utstøtning fra skole og arbeidsliv? Det er økende tilstrømning til uføretrygd, særlig blant unge. Vi drøfter mulige årsaker til dette, og reiser spørsmål om vi har for lett for å ty til en sykdomsforståelse av de personlige utfordringene mange ungdommer møter. Publisert: 10.03.2021 Hentet fra Søkelys på arbeidslivet 4/2020
Fagfellevurdert Tverrfaglig samarbeid – da NAV flyttet inn i videregående skoler Forsøksordningen med NAV-veiledere i videregående skole er en nyere ordning hvor det ble etablert et formelt samarbeid mellom videregående skoler og NAV for å hjelpe utsatte elever. Vi undersøker om ordningen har bidratt til å holde flere elever lengre i videregående skole og redusert andelen som er inaktive. Publisert: 08.03.2021 Hentet fra Søkelys på arbeidslivet 4/2020
Fagfellevurdert Hva mener kvinner med minoritetsbakgrunn kan være årsaken til at deres sønner ikke lykkes like godt som døtrene i utdanningssystemet? Studien er basert på dybdeintervju av femten kvinner med minoritetsbakgrunn gjennomført over en periode på to år. Kvinnene er mellom 36 og 49 år, og alle har en datter og en sønn som er elever i grunnskolen eller videregående skole. Publisert: 02.03.2021 Hentet fra Psykologi i kommunen 1/2021
Fagartikkel Anerkjennelse i skolen – det er altfor mange elever som strever Anerkjennelse er menneskets mest grunnleggende psykologiske behov. Det å bli anerkjent i skolen er derfor avgjørende for barns faglige og sosiale læring. Publisert: 10.02.2021 Hentet fra Bedre skole 3/2020
Fagartikkel Våre håpefulle – når forventning blir fravær Denne artikkelen handler om bekymringsfullt skolefravær. Artikkelforfatteren velger å benytte dette begrepet framfor det mye brukte begrepet skolevegring. Hun mener begrepet vegring om fraværsproblematikk i skolen oppleves som for snevert når man står overfor en så mangesidig utfordring. Publisert: 05.02.2021 Hentet fra Spesialpedagogikk 6/2019
Artikkel Slik har det gått med barnehagene under korona Ny rapport viser hvilke konsekvenser pandemien har hatt for barnehager, foreldre og barn. Publisert: 03.02.2021 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet