Fagfellevurdert Elever med stort læringspotensial: Legitimere forklaringer for å passe inn Hvordan beskriver elever med stort læringspotensial sin opplevelse av å være inkludert i skolen? Publisert: 17.03.2023 Hentet fra Psykologi i kommunen 5/2022
Fagartikkel Ballspillundervisning i kroppsøving Mange elever elsker ballspill, mens noen fagpersoner mener dette tar altfor stor plass i undervisningen. Så hvilken rolle bør ballspillene egentlig ha i kroppsøvingsfaget etter den nye læreplanen? Publisert: 16.03.2023 Hentet fra Bedre skole 2/2022
Artikkel Trivsel på skolen og mestring henger sammen Jo bedre elevene trives på skolen, dess bedre synes de at de behersker fagene. Publisert: 01.03.2023 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn
Fagfellevurdert For dem som ønsker å gå en annen vei: Implementering og praktisering av praksisbrevordningen i fylkeskommunene Et viktig spørsmål i forbindelse med alternative opplæringstilbud er deres forankring i arbeidslivet. Forskning fra andre land viser at alternative opplæringstilbud står i et spenningsfelt mellom økonomiske og sosiale hensyn. Publisert: 01.03.2023 Hentet fra Søkelys på arbeidslivet (Vol. 39) 2/2022
Fagfellevurdert Medvirkning og motivasjon Betydningen av medvirkning i valg av studieretning og for motivasjon til å gjennomføre videregående opplæring Publisert: 21.02.2023 Hentet fra Psykologi i kommunen 5/2022
Artikkel Forebygging av skolesegregering i Oslo Grunnskolene i Oslo er forholdsvis sterkt segregert sosialt, etnisk og økonomisk sammenlignet med andre byer i Europa. Forskere og myndigheter samarbeider for å gjøre noe med dette. Publisert: 07.02.2023 Hentet fra Norges miljø- og biovitenskapelige universitet - NMBU
Artikkel – Skulerådgjevarane har ei nesten umogleg oppgåve Norske skular har ulik praksis for elevane sitt tilbod om rådgjeving. – Retningslinene for tilbodet må verte tydelegare, seier forskar. Publisert: 06.02.2023 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel – Systemsvikt skaper store problemer for mindreårige flyktninger Familiegjenforening kan være kritisk for enslige, mindreårige flyktninger fordi de mister både økonomisk og sosial støtte. I tillegg påtar de seg mye ansvar for integrering av familien. Publisert: 18.01.2023 Hentet fra Nord Universitet
Fagfellevurdert Livslang læring – fra slagord til reform I dag er det bred enighet om nødvendigheten av livslang læring. Det er imidlertid ulike oppfatninger av hva begrepet betyr. Det gis også forskjellige begrunnelser for hvorfor det er viktig å satse på livslang læring. Følgelig er det heller ingen enighet om hvordan livslang læring bør realiseres, og hvordan gjennomførte reformer skal vurderes. Publisert: 12.01.2023 Hentet fra Uniped (Vol. 45) 2/2022
Artikkel Elever som strever i skolen må bli tatt på alvor En del elever blir sjelden lyttet til i skolen. Det er gjerne de som strever med å lære, er utagerende eller de som er veldig sjenerte. Lærere har et særlig ansvar for å lytte til akkurat disse elevene, sier forsker. Publisert: 15.12.2022 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Kronikk De er ikke i stand til å møte på skolen, derfor møter skolen dem Ungdommer som ikke klarer å møte på skolen, må få en lovfestet rett til nettbaserte skoletilbud, mener kronikkforfatteren. Publisert: 08.12.2022 Hentet fra forskning.no
Artikkel Forsker på europeisk ungdom som faller utenfor Mange unge voksne som faller utenfor både arbeid og utdanning har ofte store problemer med å komme seg tilbake. Forskere fra femten land vil finne ut hvilke tiltak som virker og hvilke som ikke virker. Publisert: 01.12.2022 Hentet fra Nord Universitet