Svensk — Artikkel Sårbara ungdomar - hur ska de bäst få jobb och en plats i samhället? Hva må til for å hjelpe sårbare ungdommer slik at de inkluderes i arbeid, utdanning og samfunnsliv? En ny forskningsrapport oppsummerer situasjonen i Norden. Vi avslører resultatet med en gang: Det er ingen «quick fix». Publisert: 19.10.2022 Hentet fra Arbeidsliv i Norden
Artikkel Slik skal forskere få elever til å røre seg mer Det er ikke belønning som får elever og folk flest til å bli mer fysisk aktive. Det må andre grep til. Publisert: 23.09.2022 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn
Artikkel Hvordan håndterer evnerike elever kjedsomhet i skolen? NIFU-forsker Jørgen Smedsrud har sammen med Anders Nordahl-Hansen (Høgskolen i Østfold) og Ella Idsøe (Naturfagsenteret) skrevet i Frontiers in Psychology om hvordan evnerike elever i matematikk opplever lærernes faglige og pedagogiske kompetanse, og på hvilke måter elevene håndterer kjedsomhet i skolen. Publisert: 22.09.2022 Hentet fra NIFU
Fagfellevurdert Hjemmeundervisning under koronapandemien – et elevperspektiv Hvordan erfarte elever på mellomtrinnet koronanedstengingen, og hvordan erfarte de å gjøre skolearbeidet hjemmefra? Publisert: 21.09.2022 Hentet fra Paideia Vol 22. 2/2021
Artikkel Lekser – hva bør skolen tenke på? Det er ingen krav om at skolen skal gi elevene lekser. Når skolen gir lekser, skal innholdet bidra til elevenes læring og knyttes til det de lærer på skolen. Publisert: 20.09.2022 Hentet fra Utdanningsdirektoratet
Artikkel Tilbudet til elever uten læreplass varierer stort etter fag NIFU evaluerer Utdanningsløftet 2020, tiltak rettet mot videregående opplæring. Publisert: 16.09.2022 Hentet fra NIFU
Artikkel Flere jenter enn gutter slutter i ungdomsidretten En fersk doktoravhandling viser hvordan nye trender i samfunnet påvirker gutter og jenters frafall i den organiserte idretten ulikt. Publisert: 12.09.2022 Hentet fra Kilden kjønnsforskning.no
Artikkel Læraryrket sin attraktivitet er avgjerande for å få fleire til å velje lærarutdanningane Mange vel læraryrket fordi dei vil dele kunnskap og gjere ein skilnad i barn sine liv. Eit godt arbeidsmiljø, gode karrieremoglegheiter og ei lønn som står i samsvar til arbeidet, er avgjerande for at dei blir verande i yrket. Publisert: 06.09.2022 Hentet fra Høgskulen på Vestlandet
Kronikk Er det foreldrenes skyld at barne- og ungdomsidretten har blitt så alvorlig? KRONIKK: Hvis bare foreldrene sluttet med alt press, ville idretten igjen tilhøre barna. Eller er det så enkelt? Publisert: 25.08.2022 Hentet fra forskning.no
Podcast Podkast: Hvordan sikre en god skolestart for barn med spesialpedagogiske behov? Første skoledag er like rundt hjørnet, og tusenvis av håpefulle førsteklassinger skal ta steget inn i en ny hverdag. Hvordan kan vi gjøre denne overgangen best mulig for barn med behov for spesialpedagogisk støtte? Publisert: 23.08.2022 Hentet fra SpedAims – Senter for spesialpedagogisk forskning og inkludering
Podcast Podkast: − Hvordan kan skolen forebygge psykososiale vansker? Mange elever synes skolen er utfordrende. Hvordan møter skolen disse elevene? Og hvilke muligheter har skolen for å hjelpe elevene? Publisert: 14.06.2022 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Kronikk Ungdomskultur har i for stor grad fått et problemstempel. Vi må slippe den inn i skolen DEBATT: Gaming og popmusikk kan utvide trange pensumrammer i undervisningen. Publisert: 25.04.2022 Hentet fra forskning.no