Artikkel – Spesialskolen gir et bedre liv både for elever og foreldre På tross av utrettelig innsats av enhetsskolen, slet Siv Sæterns datter med ensomhet og skolevegring. Spesialskolen ble redningen, både for foreldrene og barnet. Publisert: 06.06.2024 Hentet fra Nord Universitet
Fagartikkel Den helhetlige selvregulerte yrkesutøver Selvregulering, ansvar for seg selv, selvregulert læring og ansvar for egen læring er begrep som ofte brukes i sammenhenger der læring skjer. Publisert: 30.05.2024 Hentet fra Yrke 1/2024
Artikkel Elevers engasjement varierer fra time til time – Engasjement er ikke en gitt egenskap hos elever og kan påvirkes av blant annet omgivelsene og interaksjoner med læreren, sier stipendiat Ella Bjerga Pettersen som undersøker elevers engasjement i sin doktorgrad. Publisert: 30.05.2024 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel Gratis skulemat bidrog positivt til miljøet på skulen Samhaldet styrka seg da elevane fekk gratis måltid på skulen. Publisert: 27.05.2024 Hentet fra Universitetet i Agder
Artikkel Ensomme elever har økt sjanse for frafall Elever som er ensomme på videregående skole, har større sjanse for å falle fra og ikke fullføre utdanningen, viser ny forskning. Publisert: 16.05.2024 Hentet fra Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger
Fagfellevurdert Tolk, mekler, regissør og pedagog – jobbspesialisters egenskaper og roller overfor unge voksne med lett utviklingshemming i møte med arbeidslivet Overgangen fra skole til arbeidsliv er en særdeles sårbar fase for unge voksne med utviklingshemming, og mange blir stående utenfor arbeidslivet. Jobbspesialister har en særegen posisjon i denne overgangen. Publisert: 15.05.2024 Hentet fra Spesialpedagogikk 4/2023
Artikkel – Det er ikke lek om vi må leke Er lærerstyrt lek egentlig lek? Det syns ikke nødvendigvis skolestarterne. Mer frilek i skolen vil kunne styrke klassemiljøet og fellesskapet, mener forsker. Publisert: 24.04.2024 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn
Fagfellevurdert Skolevegring og «flukt» fra den offentlige skolen Er den offentlige skolen som en inkluderende arena i ferd med å forvitre når betingelsene for tilpasset opplæring og spesialundervisning svekkes? Publisert: 22.04.2024 Hentet fra Norsk sosiologisk tidsskrift (Vol. 8) 2-3/2024
Podcast Hva er egentlig dysleksi? Etter 17 episoder i en podkast om spesialpedagogikk, syntes vi det var på høy tid å lage en episode om dysleksi. Sammen med en professor fra UiO og en logoped fra Statped, tar vi et dypdykk i et av de mest sentrale temaene innen spesialpedagogikken. Publisert: 15.04.2024 Hentet fra SpedAims – Senter for spesialpedagogisk forskning og inkludering
Artikkel Mestringskurs mot depresjon reduserer ønsket om å droppe ut av skolen Et voksende problem i samfunnet er at mange unge sliter med depresjoner. Forskere kan ha funnet et tiltak som forebygger og reduserer depresjon som igjen gjør at ungdommen ønsker å fullføre VGS i større grad. Publisert: 12.04.2024 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel God selvregulering hos barn kan avgjøre hvilke liv de får God selvregulering kan ikke bare gjøre hverdagen bedre for barna. Det kan også ha noe å si for hvordan det går med dem resten av livet. Publisert: 10.04.2024 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Fagartikkel Hvordan kvaliteten på undervisningen kan bidra til større likeverd i skolen Yngre elever er stort sett godt motivert for å lære matematikk, men i løpet av ungdomsskolen svekkes denne motivasjonen betydelig. Det er særlig elever fra familier med lav sosioøkonomisk status som mister interessen. Gode undervisningsopplegg kan bidra til å motvirke denne tendensen. Publisert: 02.04.2024 Hentet fra Bedre skole 1/2022