Artikkel Slik skal forskere få elever til å røre seg mer Det er ikke belønning som får elever og folk flest til å bli mer fysisk aktive. Det må andre grep til. Publisert: 23.09.2022 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn
Artikkel Konsekvenser av koronapandemien for barnehagene og skolestarterne Under pandemien fant barnehagene nye arbeidsmåter for å tilpasse seg restriksjonene. Flere av barnehagene har også måttet gjøre endringer i forberedelsene til skolestart – særlig i 2020 da begrensningene var størst. Det er mye lærdom å ta med seg fra pandemiperioden og over til den ordinære barnehagehverdagen. Publisert: 22.09.2022 Hentet fra Utdanningsdirektoratet
Fagfellevurdert Hjemmeundervisning under koronapandemien – et elevperspektiv Hvordan erfarte elever på mellomtrinnet koronanedstengingen, og hvordan erfarte de å gjøre skolearbeidet hjemmefra? Publisert: 21.09.2022 Hentet fra Paideia Vol 22. 2/2021
Artikkel Foreldre er lite fornøyde med skolens oppfølging i mobbesaker Innvandrerforeldre var likevel mer fornøyde enn etnisk norske foreldre, ifølge en studie. – Kanskje forventer de mindre av skolen når det gjelder det psykososiale miljøet, sier forsker. Publisert: 20.09.2022 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel Mobber selv om de vet at det er galt – skolenes tiltak virker ikke Elever som mobber andre vet at det de gjør er galt, men bruker moralsk frakobling for å unngå å håndtere de negative følelsene som oppstår etterpå. Publisert: 19.09.2022 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel Tilbudet til elever uten læreplass varierer stort etter fag NIFU evaluerer Utdanningsløftet 2020, tiltak rettet mot videregående opplæring. Publisert: 16.09.2022 Hentet fra NIFU
Artikkel Unge med diabetes: «Jeg vil ikke være annerledes» Forskere har intervjuet ungdommer som nylig har fått diabetes type 1. En ny studie forteller om erfaringene deres og hvordan de lærer seg å leve med sykdommen. Publisert: 15.09.2022 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel NAV-veiledere fører til at elevene blir værende lenger i videregående skole Rune Borgan Reiling, Kari Vea Salvanes og Astrid Marie Jorde Sandsør har publisert en artikkel i Economics of Education Review om elevtjenesten og sosialfaglige rådgivere. Publisert: 14.09.2022 Hentet fra NIFU
Artikkel Hvorfor går lærevansker og ADHD i arv? Nytt prosjekt kobler genetiske data til hjemmemiljø og elevenes læring, for å bedre forstå dette Monica Melby-Lervåg er prosjektleder på det nye forskningsprosjektet «GenEd» som nylig fikk tilslag på 12 millioner i konkurransen om midler hos Forskningsrådet. Publisert: 14.09.2022 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel Hvordan påvirkes elevene av ulike lydforhold? En kartlegging viser at store, åpne undervisningsarealer kan være krevende, spesielt for elever med særskilte behov. Publisert: 14.09.2022 Hentet fra SINTEF Teknologi og samfunn
Artikkel Flere jenter enn gutter slutter i ungdomsidretten En fersk doktoravhandling viser hvordan nye trender i samfunnet påvirker gutter og jenters frafall i den organiserte idretten ulikt. Publisert: 12.09.2022 Hentet fra Kilden kjønnsforskning.no
Omtale Hvordan kan en mangfoldig elevgruppe få en bedre skole? En ny bok om elevmangfold gir flerfaglige perspektiver på hva som skal til for at en mangfoldig elevgruppe skal få en bedre skolehverdag. – Boka bidrar til å både forstå konsekvensene av elevmangfold samt utfordringene mangfoldet reiser, sier Hildegunn Fandrem. Publisert: 12.09.2022 Hentet fra Læringsmiljøsenteret