Artikkel Tiltak for barn og unge med spesielle utfordringer. Tverretatlig satsing ble parallelle sololøp Kommuner overdynges av statlige råd om tverretatlig samarbeid − og mister oversikten. Det paradoksale er at departementer og direktorater som skal gi råd, selv ikke selv klarer å samarbeide når de utarbeider opplegg som skal bidra til bedre samarbeid på kommunenivå. Publisert: 25.03.2022 Hentet fra Bedre skole 4/2021
Blogg Vi bør legge til rette for at ukrainske flyktninger raskt kan komme i gang med utdanning eller jobb Under flyktningkrisen i 2015 var det et stort behov for å kartlegge kompetansen til de mange flyktningene som kom til Norge. Erfaringene NOKUT fikk da kan vi bruke til å hjelpe ukrainere som kommer nå. Publisert: 24.03.2022 Hentet fra NOKUT
Artikkel Nå kommer de ukrainske elevene Hvordan kan lærere og medelever best møte de ukrainske flyktningene som nå kommer til norske skoler? Publisert: 24.03.2022 Hentet fra Høgskolen i Innlandet
Fagfellevurdert «– Det er lett å se hvilke kjønn reklamer er ment for. Det er ikke noe mellomting»: En studie av ungdoms fortolkning av kjønn i reklame på sosiale medier Hvordan fortolker ungdom kjønn i markedsføring på sosiale medier? Publisert: 23.03.2022 Hentet fra Tidsskrift for Kjønnsforsking (Vol. 45) 2-3/2021
Fagfellevurdert Hvordan skriver barnetrinnselever om og fra hjemmeskolen sin? Fra 12. mars 2020 og i rundt åtte uker var det hjemmeskole for alle grunnskoleelever i Norge grunnet covid-19-pandemien. I denne studien fikk elever på barnetrinnet i oppgave å skrive eller tegne om hjemmeskolen. Elevenes tekster gir en unik innsikt i både hva elevene velger å vise fram av sin hjemmeskole og hvordan de framstiller dette i tekst. Publisert: 23.03.2022 Hentet fra Nordic Journal of Literacy Research (Vol. 8) 1/2022
Artikkel Språk og utdanningssystem i Ukraina I dag er Ukraina rammet av krig, og det anslås at opptil 4 millioner mennesker vil flykte fra landet. En del av dem vil komme til Norge. Publisert: 22.03.2022 Hentet fra NAFO - Nasjonalt senter for flerkulturell opplæring
Artikkel – Vi må bli bedre til å tolke symptomer på autisme og ADHD hos jenter Jenter tilpasser seg ofte bedre sosialt, og får senere diagnose. Det kan føre til angst, depresjon og spiseforstyrrelser. Publisert: 22.03.2022 Hentet fra Kilden kjønnsforskning.no
Fagartikkel Om blinde flekkar i møte med elevmangfaldet Dei sosioøkonomiske skilnadane i skulen er svært resistente og overlever satsingar og program. I denne artikkelen spør artikkelforfattaren om det dermed er slik at skulen kan frikjennast i arbeidet med å gjere skilnadane mindre? Eller er det slik at skulen gjennom sine kulturar og sin arbeidsmåte umedvete forsterkar og attskapar desse skilnadane? Publisert: 21.03.2022 Hentet fra Spesialpedagogikk 5/2021
Fagartikkel Effekt og betydning av helsesykepleier i skolen – et randomisert eksperiment I et forskningsprosjekt fikk tolv kommuner over en toårsperiode tilført et halvt årsverk ekstra helsesykepleierressurs. Studien viste at det er vanskelig å finne kvantitative målbare effekter, mens resultater fra den kvalitative studien viste til helsesykepleier som en viktig samarbeidspartner. Publisert: 18.03.2022 Hentet fra Bedre skole 4/2021
Fagartikkel Covid-19 og yrkesfagene, hvordan gikk det med elevene? «Yrkesfagelevene i Sør-Norge-regionen er fornøyde med hjemmeskole i Korona-året 2020-2021.» Publisert: 18.03.2022 Hentet fra Yrke 4/2021
Blogg Robuste barn vokser på (og i) trær! Det krever robusthet, det her livet! Robusthet er styrke og samtidig å kjenne sin begrensning. Det er å lære å si ja, og nei. Robusthet er å reise seg igjen, etter å ha falt. Publisert: 11.03.2022 Hentet fra forskning.no
Artikkel Selvskading blant unge i Norge øker Ytre press og krav til å lykkes er en viktig årsak, hevder forsker. Publisert: 09.03.2022 Hentet fra Nord Universitet