Artikkel Unge kreftoverlevende strever, men forteller sjelden om det Ny forskning ved Institutt for spesialpedagogikk, UiO, avdekker nye perspektiver på kreftoverlevelse. – Opplevelser relatert til å overleve kreft handler om mye mer enn det medisinske, sier forsker. Publisert: 22.08.2022 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel Ungdata junior: Mange barn gruer seg til å gå på skolen De aller fleste 10–12-åringer i Norge sier de har det veldig bra, viser den første Ungdata junior-rapporten som er gitt ut på nasjonalt nivå. – At så mange som en av fire sier de ofte gruer seg til å gå på skolen, er likevel bekymringsfullt, sier Frøydis Enstad. Publisert: 22.08.2022 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel Gir skolesystemet større sosiale forskjeller? Forskere har undersøkt konsekvensene av resultatstyring og fritt skolevalg i grunnskolen. Det har fått dem til å spørre om den norske fellesskolen er under avvikling. Publisert: 19.08.2022 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn
Kronikk Forskere fant ut at skjermbruken hadde nesten samme negative påvirkning på de unges livskvalitet som det poteter hadde - altså nesten ingenting KRONIKK: Bekymring rundt barns skjermbruk trenger nyanseringer. Publisert: 15.08.2022 Hentet fra forskning.no
Podcast PRIDE og skolen: undervisning om kjønn og seksualitet Osloskolens oppfordring til deltagelse i PRIDE har vakt reaksjoner, og det sirkulerer foreldreopprop mot "kjønnsforvirrende undervisning". – Undervisning som utfordrer tradisjonelle forståelser av kjønn og seksualitet er viktig for at alle barn skal oppleve inkludering og tilhørighet i skolen, sier forsker Beate Goldschmidt-Gjerløw. Publisert: 15.08.2022 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel Nå blir det enklere å inkludere samiske perspektiv i skolen Forskere ved USN har laget et verktøy som hjelper lærere og lærerutdannere å ha med samiske perspektiv i undervisningen. Publisert: 24.06.2022 Hentet fra Universitetet i Sørøst-Norge (USN)
Kronikk La læreren få være lærer, ikke sosialarbeider! KRONIKK: Lærere må ofte fungere både sosialarbeidere, miljøterapeuter, helsesykepleiere, psykologer, konfliktløsere og familieveiledere. Vi trenger heller flere sosialfaglige ansatte i skolen. Publisert: 24.06.2022 Hentet fra forskning.no
Artikkel 44 prosent av tenåringsjenter i Norge plages av stress og tunge tanker I smarttelefonen og sosiale mediers tid har antall ungdommer og unge voksne i Norge med depresjon og angst doblet seg. Professor mener politikere og teknologigantene må ta mer ansvar. Publisert: 16.06.2022 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn
Artikkel Barns digitale sårbarhet: Sosiale rammer er mer avgjørende enn tid brukt foran skjermen I motsetning til hva mange frykter, er norske barns tid foran skjermen forbundet med god livskvalitet. Publisert: 15.06.2022 Hentet fra Det humanistiske fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel Dette kan klubbene gjøre for å få unge til å holde på med organisert idrett lengre En fersk forskningsrapport fra OsloMet har noen klare tips til idrettsklubbene. Publisert: 14.06.2022 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel Kommune-Norge vil jobbe bedre med unges helse Hvordan ligger myndighetenes satsing på bedre psykisk helse og livskvalitet blant barn og unge egentlig an? Publisert: 13.06.2022 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel Debatt: Skoleferie og skoleforskning Debatten om organisering av skoleåret har pågått den siste uken, og KSU har bidratt med et forskningsmessig blikk i diskusjonen. Publisert: 10.06.2022 Hentet fra Kunnskapssenter for utdanning