Artikkel Unge vet ikke hva de skal gjøre når venner radikaliseres Norske ungdommer er usikre på hvor de skal henvende seg når de bekymrer seg for venners radikalisering, ifølge ny rapport om ungdom og ekstremisme. Publisert: 01.09.2022 Hentet fra Det samfunnsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Kronikk Er det foreldrenes skyld at barne- og ungdomsidretten har blitt så alvorlig? KRONIKK: Hvis bare foreldrene sluttet med alt press, ville idretten igjen tilhøre barna. Eller er det så enkelt? Publisert: 25.08.2022 Hentet fra forskning.no
Fagfellevurdert «Alle sammen støtter hverandre og hjelper hverandre hvis vi trenger motivasjon»: et elevperspektiv på læring og relasjoner i flerkulturelle videregående skoler med lave inntakskrav Systematiske forskjeller mellom elevgrunnlaget i ulike skoler omtales som skolesegregering. Et sentralt spørsmål i forskningen om skolesegregering er om, og eventuelt hvordan, elevsammensetningen påvirker læringsmiljøet og skolens kvalitet. Publisert: 23.08.2022 Hentet fra Nordisk tidsskrift for ungdomsforskning (Vol. 2) 1/2021
Artikkel Unge kreftoverlevende strever, men forteller sjelden om det Ny forskning ved Institutt for spesialpedagogikk, UiO, avdekker nye perspektiver på kreftoverlevelse. – Opplevelser relatert til å overleve kreft handler om mye mer enn det medisinske, sier forsker. Publisert: 22.08.2022 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel Ungdata junior: Mange barn gruer seg til å gå på skolen De aller fleste 10–12-åringer i Norge sier de har det veldig bra, viser den første Ungdata junior-rapporten som er gitt ut på nasjonalt nivå. – At så mange som en av fire sier de ofte gruer seg til å gå på skolen, er likevel bekymringsfullt, sier Frøydis Enstad. Publisert: 22.08.2022 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel Gir skolesystemet større sosiale forskjeller? Forskere har undersøkt konsekvensene av resultatstyring og fritt skolevalg i grunnskolen. Det har fått dem til å spørre om den norske fellesskolen er under avvikling. Publisert: 19.08.2022 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn
Kronikk Forskere fant ut at skjermbruken hadde nesten samme negative påvirkning på de unges livskvalitet som det poteter hadde - altså nesten ingenting KRONIKK: Bekymring rundt barns skjermbruk trenger nyanseringer. Publisert: 15.08.2022 Hentet fra forskning.no
Podcast PRIDE og skolen: undervisning om kjønn og seksualitet Osloskolens oppfordring til deltagelse i PRIDE har vakt reaksjoner, og det sirkulerer foreldreopprop mot "kjønnsforvirrende undervisning". – Undervisning som utfordrer tradisjonelle forståelser av kjønn og seksualitet er viktig for at alle barn skal oppleve inkludering og tilhørighet i skolen, sier forsker Beate Goldschmidt-Gjerløw. Publisert: 15.08.2022 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel Nå blir det enklere å inkludere samiske perspektiv i skolen Forskere ved USN har laget et verktøy som hjelper lærere og lærerutdannere å ha med samiske perspektiv i undervisningen. Publisert: 24.06.2022 Hentet fra Universitetet i Sørøst-Norge (USN)
Kronikk La læreren få være lærer, ikke sosialarbeider! KRONIKK: Lærere må ofte fungere både sosialarbeidere, miljøterapeuter, helsesykepleiere, psykologer, konfliktløsere og familieveiledere. Vi trenger heller flere sosialfaglige ansatte i skolen. Publisert: 24.06.2022 Hentet fra forskning.no
Artikkel 44 prosent av tenåringsjenter i Norge plages av stress og tunge tanker I smarttelefonen og sosiale mediers tid har antall ungdommer og unge voksne i Norge med depresjon og angst doblet seg. Professor mener politikere og teknologigantene må ta mer ansvar. Publisert: 16.06.2022 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn
Artikkel Barns digitale sårbarhet: Sosiale rammer er mer avgjørende enn tid brukt foran skjermen I motsetning til hva mange frykter, er norske barns tid foran skjermen forbundet med god livskvalitet. Publisert: 15.06.2022 Hentet fra Det humanistiske fakultet ved Universitetet i Oslo