Artikkel Nå blir det enklere å inkludere samiske perspektiv i skolen Forskere ved USN har laget et verktøy som hjelper lærere og lærerutdannere å ha med samiske perspektiv i undervisningen. Publisert: 24.06.2022 Hentet fra Universitetet i Sørøst-Norge (USN)
Kronikk La læreren få være lærer, ikke sosialarbeider! KRONIKK: Lærere må ofte fungere både sosialarbeidere, miljøterapeuter, helsesykepleiere, psykologer, konfliktløsere og familieveiledere. Vi trenger heller flere sosialfaglige ansatte i skolen. Publisert: 24.06.2022 Hentet fra forskning.no
Artikkel 44 prosent av tenåringsjenter i Norge plages av stress og tunge tanker I smarttelefonen og sosiale mediers tid har antall ungdommer og unge voksne i Norge med depresjon og angst doblet seg. Professor mener politikere og teknologigantene må ta mer ansvar. Publisert: 16.06.2022 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn
Artikkel Barns digitale sårbarhet: Sosiale rammer er mer avgjørende enn tid brukt foran skjermen I motsetning til hva mange frykter, er norske barns tid foran skjermen forbundet med god livskvalitet. Publisert: 15.06.2022 Hentet fra Det humanistiske fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel Dette kan klubbene gjøre for å få unge til å holde på med organisert idrett lengre En fersk forskningsrapport fra OsloMet har noen klare tips til idrettsklubbene. Publisert: 14.06.2022 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel Kommune-Norge vil jobbe bedre med unges helse Hvordan ligger myndighetenes satsing på bedre psykisk helse og livskvalitet blant barn og unge egentlig an? Publisert: 13.06.2022 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel Debatt: Skoleferie og skoleforskning Debatten om organisering av skoleåret har pågått den siste uken, og KSU har bidratt med et forskningsmessig blikk i diskusjonen. Publisert: 10.06.2022 Hentet fra Kunnskapssenter for utdanning
Fagartikkel Folkehelse og livsmestring – og elevenes følelser Elever som har lærevansker, har det til felles med sine medelever og lærere at de også må håndtere følelsene inne i seg. Publisert: 10.06.2022 Hentet fra Spesialpedagogikk 6/2021
Fagfellevurdert Foreldres nabolagstrategier for barn og unge: danne, styrke og skjerme Nabolaget er en vesentlig del av barn og unges oppvekstmiljø. Hvilke strategier tar foreldre i bruk for å beskytte barna fra negative nabolagseffekter og for å fremme positive nabolagseffekter? Publisert: 10.06.2022 Hentet fra Tidsskrift for samfunnsforskning (Vol. 63) 2/2022
Fagartikkel Selvbildet i en verden av vellykkethets- og prestasjonspress Denne artikkelen er en redigert versjon av et foredrag forfatteren holdt på konferansen Utenforskap 2021. Temaet er om hvor viktig personalet i barnehage og skole er for å skape gode og inkluderende miljøer som ivaretar selvbildet til alle barn. Både barn med åpenbare vansker og de som tilsynelatende fungerer godt, kan streve med vanskelige tanker og følelser som det er viktig at de får satt ord på og delt med andre. Publisert: 09.06.2022 Hentet fra Spesialpedagogikk 6/2021
Artikkel Uten skjermtid lærer ikke barn å ferdes trygt på nett Skjermtid for barn og unge bør begrenses sterkt, mener Helsedirektoratet i nye anbefalinger. Samtidig trenger barn nettopp tid foran skjermen for å lære å ferdes trygt på nett. De nye rådene øker presset på foreldre og lærere til å lære barn digital dømmekraft. Publisert: 08.06.2022 Hentet fra Høgskolen i Østfold
Fagartikkel Selvmord blant ungdom påvirker mange En ungdoms selvmord griper inn i skolehverdagen og kan oppleves som en krise i lokalsamfunnet. God hjelp går ut på å finne et riktig nivå for hva som kreves av informasjon og støtte. Publisert: 31.05.2022 Hentet fra Bedre skole 1/2022