Engelsk — Fagfellevurdert Language revitalization in Sámi Early Childhood Education and Care institutions Hvordan kan vi forstå strategier for språkrevitalisering i samiske barnehager i lys av sosiokulturelle teorier om menneskelig læring? Publisert: 12.10.2022 Hentet fra Psykologi i kommunen 4/2022
Artikkel Barn som pårørende: Slik snakker du med foreldrene Jo mer du som barnehageansatt vet, jo mer kan du hjelpe barna. Publisert: 12.10.2022 Hentet fra Første steg 2/2022
Artikkel Senter for fremragende forskning til UV Hvordan reduserer vi ulikheter i utdanningen? Det skal UVs aller første fremragende forskningssenter CREATE prøve å finne ut av de neste ti årene. Publisert: 12.10.2022 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel Fysisk aktivitet påvirker gutter og jenter ulikt Jenter får ikke mindre kroppsfett av å være mer fysisk aktive. Hvor runde de er har heller ikke betydning for hvor aktive de er. Men for gutter finner forskerne sammenhenger. Publisert: 27.09.2022 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn
Podcast Lærerrommet: Barn og elever fra krig, hva er best i skole og barnehage? Hva er den beste inkluderende praksisen for barn og elever som har flyktet fra krig, og hvilken kunnskap og erfaring har vi? Publisert: 23.09.2022 Hentet fra Utdanningsforbundet
Forskningsnotat Traumesensitiv tilnærming i skule og barnehage Studien som blir presentert her, ser nærmare på traumesensitiv tilnærming. Fokuset i studien er på om traumesensitive intervensjonar kan påverke læringa til barn og unge med traume i positiv retning. Publisert: 23.09.2022 Hentet fra Kunnskapssenter for utdanning
Artikkel Slik skal forskere få elever til å røre seg mer Det er ikke belønning som får elever og folk flest til å bli mer fysisk aktive. Det må andre grep til. Publisert: 23.09.2022 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn
Artikkel Konsekvenser av koronapandemien for barnehagene og skolestarterne Under pandemien fant barnehagene nye arbeidsmåter for å tilpasse seg restriksjonene. Flere av barnehagene har også måttet gjøre endringer i forberedelsene til skolestart – særlig i 2020 da begrensningene var størst. Det er mye lærdom å ta med seg fra pandemiperioden og over til den ordinære barnehagehverdagen. Publisert: 22.09.2022 Hentet fra Utdanningsdirektoratet
Fagfellevurdert Hjemmeundervisning under koronapandemien – et elevperspektiv Hvordan erfarte elever på mellomtrinnet koronanedstengingen, og hvordan erfarte de å gjøre skolearbeidet hjemmefra? Publisert: 21.09.2022 Hentet fra Paideia Vol 22. 2/2021
Artikkel Foreldre er lite fornøyde med skolens oppfølging i mobbesaker Innvandrerforeldre var likevel mer fornøyde enn etnisk norske foreldre, ifølge en studie. – Kanskje forventer de mindre av skolen når det gjelder det psykososiale miljøet, sier forsker. Publisert: 20.09.2022 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel Mobber selv om de vet at det er galt – skolenes tiltak virker ikke Elever som mobber andre vet at det de gjør er galt, men bruker moralsk frakobling for å unngå å håndtere de negative følelsene som oppstår etterpå. Publisert: 19.09.2022 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel Tilbudet til elever uten læreplass varierer stort etter fag NIFU evaluerer Utdanningsløftet 2020, tiltak rettet mot videregående opplæring. Publisert: 16.09.2022 Hentet fra NIFU