Artikkel Meiner pandemien har endra skulen for framtida Tre år utan eksamenar vil få ringverknadar, meiner skuleforskar og forfattar Sverre Tveit. – Vi står framfor eit skifte i skulesystemet, seier han. Publisert: 18.10.2022 Hentet fra Det humanistiske fakultet ved Universitetet i Oslo
Fagartikkel Inkluderende praksis i møte med utfordrende atferd Den store forskjellen mellom skoler som lykkes, og de som mislykkes med inkludering, har ingen ting med elevsammensetningen å gjøre. Det handler om hvordan de ansatte på skolen tenker og snakker. Publisert: 13.10.2022 Hentet fra Bedre skole 4/2021
Fagfellevurdert Pedagogikkens relevans i den digitale tilstand Vi trenger å utvikle kritisk teori som makter å problematisere dynamikken i den digitale tilstanden vi lever i. Publisert: 13.10.2022 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk (Vol. 8) 2022
Artikkel Hvordan snakker jeg med barna om sykdom og død? Her er 8 tips til samtalen. Publisert: 13.10.2022 Hentet fra Første steg 2/2022
Engelsk — Fagfellevurdert Language revitalization in Sámi Early Childhood Education and Care institutions Hvordan kan vi forstå strategier for språkrevitalisering i samiske barnehager i lys av sosiokulturelle teorier om menneskelig læring? Publisert: 12.10.2022 Hentet fra Psykologi i kommunen 4/2022
Artikkel Barn som pårørende: Slik snakker du med foreldrene Jo mer du som barnehageansatt vet, jo mer kan du hjelpe barna. Publisert: 12.10.2022 Hentet fra Første steg 2/2022
Artikkel Senter for fremragende forskning til UV Hvordan reduserer vi ulikheter i utdanningen? Det skal UVs aller første fremragende forskningssenter CREATE prøve å finne ut av de neste ti årene. Publisert: 12.10.2022 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel Fysisk aktivitet påvirker gutter og jenter ulikt Jenter får ikke mindre kroppsfett av å være mer fysisk aktive. Hvor runde de er har heller ikke betydning for hvor aktive de er. Men for gutter finner forskerne sammenhenger. Publisert: 27.09.2022 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn
Podcast Lærerrommet: Barn og elever fra krig, hva er best i skole og barnehage? Hva er den beste inkluderende praksisen for barn og elever som har flyktet fra krig, og hvilken kunnskap og erfaring har vi? Publisert: 23.09.2022 Hentet fra Utdanningsforbundet
Forskningsnotat Traumesensitiv tilnærming i skule og barnehage Studien som blir presentert her, ser nærmare på traumesensitiv tilnærming. Fokuset i studien er på om traumesensitive intervensjonar kan påverke læringa til barn og unge med traume i positiv retning. Publisert: 23.09.2022 Hentet fra Kunnskapssenter for utdanning
Artikkel Slik skal forskere få elever til å røre seg mer Det er ikke belønning som får elever og folk flest til å bli mer fysisk aktive. Det må andre grep til. Publisert: 23.09.2022 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn
Artikkel Konsekvenser av koronapandemien for barnehagene og skolestarterne Under pandemien fant barnehagene nye arbeidsmåter for å tilpasse seg restriksjonene. Flere av barnehagene har også måttet gjøre endringer i forberedelsene til skolestart – særlig i 2020 da begrensningene var størst. Det er mye lærdom å ta med seg fra pandemiperioden og over til den ordinære barnehagehverdagen. Publisert: 22.09.2022 Hentet fra Utdanningsdirektoratet