Artikkel ─ Skulen skal vera ein stad der elevane kan veksa og finna ut kven dei er Kva betyr det å skulle undervise i livsmeistring på tvers av fag i skulen? Å ta ansvar for dei unges psykiske helse? Eller å ta endå meir ansvar for skulen sitt danningsoppdrag og elevanes identitetsutvikling? Forskar Ole Andreas Kvamme reflekterer rundt temaet. Publisert: 03.01.2023 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel Elever som strever i skolen må bli tatt på alvor En del elever blir sjelden lyttet til i skolen. Det er gjerne de som strever med å lære, er utagerende eller de som er veldig sjenerte. Lærere har et særlig ansvar for å lytte til akkurat disse elevene, sier forsker. Publisert: 15.12.2022 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel Unge voksne med lett utviklingshemming forteller hvordan de har lyktes med å få en jobb Forskere avdekker suksessfaktorene for at unge med lett utviklingshemming skal lykkes å få et ordinært arbeid. Publisert: 13.12.2022 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Fagfellevurdert Hva betyr gode hverdagssituasjoner i barnehagen for de yngste barna? Små barn trenger forutsigbarhet og stabilitet i hverdagen for å trives og utfolde seg. Det betyr at hverdagslivet i barnehagen er det aller viktigste for ett- og toåringene. Publisert: 13.12.2022 Hentet fra Paideia Vol. 12 2/2016
Podcast Lærarkrigen mot Quisling Episode 3 Lærarutdannarar ved ILU meiner vi kan lære mykje om demokratiske verdiar frå historia om lærarane sin kamp mot nazismen. Dette er episode 3 av 3. Publisert: 09.12.2022 Hentet fra NTNU
Podcast Lærarkrigen mot Quisling Episode 2 Lærarutdannarar ved ILU meiner vi kan lære mykje om demokratiske verdiar frå historia om lærarane sin kamp mot nazismen. Dette er episode 2 av 3. Publisert: 09.12.2022 Hentet fra NTNU
Podcast Lærarkrigen mot Quisling Episode 1 Lærarutdannarar ved ILU meiner vi kan lære mykje om demokratiske verdiar frå historia om lærarane sin kamp mot nazismen. Dette er episode 1 av 3. Publisert: 09.12.2022 Hentet fra NTNU
Artikkel Dataspill: Fortsatt en kjønnsdelt verden Foreldre har bekymret seg for barn og unges, og særlig gutters tidsbruk på dataspill i 30 år. Samtidig er det en uro for at jenter faller fra i dataspill-verdenen. Publisert: 09.12.2022 Hentet fra Kilden kjønnsforskning.no
Kronikk De er ikke i stand til å møte på skolen, derfor møter skolen dem Ungdommer som ikke klarer å møte på skolen, må få en lovfestet rett til nettbaserte skoletilbud, mener kronikkforfatteren. Publisert: 08.12.2022 Hentet fra forskning.no
Artikkel Forsker på europeisk ungdom som faller utenfor Mange unge voksne som faller utenfor både arbeid og utdanning har ofte store problemer med å komme seg tilbake. Forskere fra femten land vil finne ut hvilke tiltak som virker og hvilke som ikke virker. Publisert: 01.12.2022 Hentet fra Nord Universitet
Artikkel – Vi overmedisinerer de yngste barna i klassen De yngste barna i skoleklassen får nesten dobbelt så ofte en ADHD-diagnose sammenlignet med de eldste. Mest utbredt er bruken av ADHD-medisin blant barn som ble født for tidlig. Publisert: 29.11.2022 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn
Artikkel Foreldre må snakke mer om det positive ved skjermbruk – Når barn og voksne snakker sammen om skjermbruk og spilling handler det ofte om regler om når, og hvor lenge de kan være på skjerm. Ikke om hva de gjør. Publisert: 24.11.2022 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet