Fagfellevurdert Forståelser av de sårbare elevene under koronapandemien: Fra inkluderende praksis i klasserom til mulighetsrom? I slutten av juni 2020 hadde norske skoler vært nedstengt i ni uker som følge av covid-19-pandemien. Møtet mellom smittevernloven og opplæringsloven har vært et gjentakende tema under pandemien, og de sårbare elevene har blitt løftet frem i debatten. Publisert: 04.11.2022 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk Vol. 8, 2022
Fagartikkel Barn med nedsatt hørsel i barnehage og skole Denne artikkelen redegjør for forskningsresultater om hvordan nedsatt hørsel i mild til moderat grad kan påvirke språktilegnelsen hos barnehagebarn og på språk- og leseferdighetene til elever i grunnskolen. Det blir også gitt tips om hvordan pedagoger kan tilrettelegge for at barn med nedsatt hørsel skal få best mulige utviklingsmuligheter. Publisert: 03.11.2022 Hentet fra Spesialpedagogikk 1/2022
Podcast Podkast: Fattigdom, ulikhet og barns utvikling Tusenvis av barn i Norge vokser opp i familier som lever i fattigdom. Hva betyr dette for barnas utvikling? Og hva kan vi gjøre for å hjelpe disse familiene? Publisert: 02.11.2022 Hentet fra SpedAims – Senter for spesialpedagogisk forskning og inkludering
Artikkel – Ikke alltid riktig å avbryte barns røffe lek Barn driver med røff lek, i dag som før i tiden. Hva er likt og hva har endret seg? Forskere har sett nærmere på dette, og har en klar anbefaling til dagens foreldre og ansatte i barnehage og skole. Publisert: 31.10.2022 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn
Podcast Alternative reaksjoner hjelper og straffer unge narkotikalovbrytere Helt unge narkotikalovbrytere blir sjeldnere registrert med nye lovbrudd når de får helse- og sosialfaglig oppfølging i stedet for bøter. Samtidig opplever de oppfølgingen som inngripende og langvarig. Støtte fra foresatte betyr mye for rehabilitering. Publisert: 21.10.2022 Hentet fra Det juridiske fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel UiA lanserer gratis verktøy mot mobbing i skulen Dialogmodellen involverer tilsette, foreldre og elevar i arbeidet mot mobbing. – Så vidt eg veit har dette aldri vore gjort før, seier prosjektleiar Ingrid Lund. Publisert: 21.10.2022 Hentet fra Universitetet i Agder
Artikkel Tenåringsjenter i Norge sliter med angst og depresjonssymptomer – Timevis med scrolling på skjermen og sosiale medier truer mange grunnleggende menneskelige behov, mener professor Steinar Krokstad. Publisert: 21.10.2022 Hentet fra Kilden kjønnsforskning.no
Fagartikkel Slik kan du støtte barn som er pårørende Barn som opplever sykdom og død i familien, kan tåle mye hvis de voksne klarer å opprettholde trygghet og forutsigbarhet i hverdagen. Publisert: 20.10.2022 Hentet fra Første steg 2/2022
Artikkel 'Sssh- det er en hemmelighet' Hva barns opplevelser av hemmeligheter kan fortelle oss om overvåkning. Publisert: 20.10.2022 Hentet fra Det juridiske fakultet ved Universitetet i Oslo
Kronikk Vi trenger mer kunnskap om unge i Distrikts-Norge DEBATT: Det er stort behov for at unge ønsker å leve livet sitt i distriktene. Utfordringen er at vi vet lite om hverdagslivet deres og hvilke fremtidsønsker de har. Publisert: 19.10.2022 Hentet fra forskning.no
Podcast Lærerrommet: Hva er utenforskap? Er utenforskap det samme som ensomhet, og hva fører det til? Hvordan kan skolen jobbe med utenforskap? Publisert: 19.10.2022 Hentet fra Utdanningsforbundet
Svensk — Artikkel Sårbara ungdomar - hur ska de bäst få jobb och en plats i samhället? Hva må til for å hjelpe sårbare ungdommer slik at de inkluderes i arbeid, utdanning og samfunnsliv? En ny forskningsrapport oppsummerer situasjonen i Norden. Vi avslører resultatet med en gang: Det er ingen «quick fix». Publisert: 19.10.2022 Hentet fra Arbeidsliv i Norden