Podcast Lærerrommet: Hvordan inkludere alle i barnehagen? Hvordan kan du som jobber i barnehagen skape et trygt og inkluderende fellesskap. Her får du høre ulike perspektiver på mangfold og konkrete råd og tips til hvordan man best jobber med dette i barnehagen. Publisert: 12.12.2024 Hentet fra Utdanningsforbundet
Dansk — Fagfellevurdert Deltagelses(u)muligheder og skolefravær Skolefravær hænger tæt sammen med skoleoplevelser i relation til lærerne, kammeraterne og det faglige, hvor problemer i alle tre skolekontekster øger risikoen for fravær. Publisert: 12.12.2024 Hentet fra Norsk sosiologisk tidsskrift (Vol. 8) 2-3/2024
Podcast Podkast: Mobbing — Hvorfor akkurat meg? For andre år på rad viser Elevundersøkelsen en klar økning blant elever i grunnskolen som opplever mobbing. Hvorfor er det slik? Og hva kan vi gjøre for å hindre mobbing? Publisert: 04.12.2024 Hentet fra SpedAims – Senter for spesialpedagogisk forskning og inkludering
Fagartikkel Autisme, kamufleringsatferd og helsemessige kostnader Mange autister, som generelt utgjør en sosial minoritetsgruppe, opplever lav sosial status, misforståelser, sosial devaluering og avvisning. Slik kan kamufleringsatferd forstås som et forsøk på å verge seg mot fordommer og diskriminering. Publisert: 29.11.2024 Hentet fra Psykologi i kommunen 2/2024
Engelsk — Fagfellevurdert Youth Debt in a Life-Course Context: Young Peopleʼs Ways into and out of Debt in Norway Etter tiår med deregulering av finanssektoren og økende tilgang på kreditt, har andelen personer med lånefinansiert forbruk og rentebærende lån økt. Publisert: 21.11.2024 Hentet fra Nordisk välfärdsforskning | Nordic Welfare Research (Vol. 9) 3/2024
Podcast Podkast: ADHD hos jenter Før trodde vi det kun rammet guttebarn, men nå ser vi at et stort antall jenter og kvinner har ADHD. Allikevel settes diagnosen tre ganger så hyppig hos gutter som hos jenter. Hvorfor er det sånn? Er det fordi det er mer utbredt blant gutter? Eller er det andre årsaker? Publisert: 14.11.2024 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Fagfellevurdert Diagnosehistorien til kvinner med ADHD: «Det viste seg å være ADHD, ikke angst eller utbrenthet» Det blir påpekt at diagnosekriteriene og den dominerende forståelsen av ADHD i hovedsak tar utgangspunkt i symptombildet slik det kommer til uttrykk hos menn. Publisert: 04.11.2024 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk (Vol. 10) 4/2024
Artikkel En av tre ungdommer utsatt for seksuell trakassering: – Et alvorlig folkehelseproblem Norske ungdomsskoleelever som har opplevd seksuell trakassering har høyere nivåer av depresjon og ensomhet, og lavere nivåer av selvfølelse og velvære, viser forskningsrapport. Publisert: 31.10.2024 Hentet fra Høgskolen i Innlandet
Artikkel – Kunnskap om sosial og emosjonell læring er viktigere enn noen gang Flere og flere norske barn og unge strever med sosiale og emosjonelle utfordringer. – Implementering av forskningsbaserte tiltak på dette temaet i skolen vil kunne bremse denne uheldige utviklingen, sier stipendiat Jeanette Halvorsen, som har forsket på implementering av ROBUST-intervensjonen i skoler. Publisert: 25.10.2024 Hentet fra Læringsmiljøsenteret, Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger
Podcast Lærerrommet: Slik hjelper du de introverte og sjenerte De finnes i alle klasserom og i alle barnehager; barn og elever som er stillere og mindre sosialt deltakende enn andre. Fagfolk kaller dem gjerne stille, tilbaketrukne eller innagerende barn og unge. Hvordan støtter du dem best? Publisert: 11.10.2024 Hentet fra Utdanningsforbundet
Artikkel Norske barn og unge trives dårligere og dårligere på skolen – Dette er ett av områdene i Ungdata der vi ser de største endringene over tid, sier Anders Bakken. Norske ungdommer trives stadig dårligere, flere kjeder seg og skulkingen øker. Publisert: 01.10.2024 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel Hvorfor fører dårlig økonomi og påfølgende stress i familien til atferdsvansker for noen barn, men ikke for andre? – Når vi sammenstiller ulik forskning på barn og lavinntektsfamilier, kan vi nå forklare hvorfor noen barn i slike familier utvikler adferdsvansker og andre ikke, sier forsker. Publisert: 26.09.2024 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo