Fagartikkel Betydningen av pedagogisk tilrettelegging for elever med spiseforstyrrelser Artikkelforfatteren deler her kunnskaper og erfaringer knyttet til elever med spiseforstyrrelser og viser hvordan skolen kan være en viktig del av løsningen på veien mot å bli frisk. Publisert: 03.01.2024 Hentet fra Spesialpedagogikk 1/2023
Kronikk Nei, det er ikkje sunt å kjede seg på skolen Debatt: Så ofte vi kan bør elevar få lov å vere aktive i læringa si og sjølv få vere med å bestemme korleis dei skal lære. Publisert: 13.12.2023 Hentet fra Utdanning og Utdanningsnytt.no
Artikkel – Lærerutdanningen må ta studentenes emosjoner på alvor Hvis studentene lærer å forholde seg til emosjoner, kan det bidra til at flere forblir i læreryrket, mener førsteamanuensis Mette Helleve. Publisert: 12.12.2023 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Fagfellevurdert «Og alle vil se, at da er du bare nederst». En kvalitativ studie av ungdommers opplevelse av statushierarkier i skolemiljøet Ungdommers bekymring for egen status blant jevnaldrende er en faktor som kan ha betydning for trygghet i skolemiljøet. Hvordan opplever elever på en videregående skole eventuelle statushierarkier i det sosiale skolemiljøet, og hvordan forholder de seg til disse? Publisert: 05.12.2023 Hentet fra Paideia 24/2022
Omtale Bekymring over økt fravær i norsk skole En undersøkelse gjennomført av forskere ved NIFU viser en generell oppfattelse blant skoleledere og skoleeiere av økt fravær i norsk grunnskole og videregående skole. De forklarer den opplevde økningen med brede samfunnstendenser, som økning i barn og unges psykiske helseplager og økt digitalisering, men mener samtidig at skolen kan bidra til å redusere fraværet. Publisert: 12.10.2023 Hentet fra NIFU
Artikkel Tydelig sammenheng mellom prestasjonsorientert klima og emosjonelle problemer Ungdom i videregående skole forteller om en økning av problemer som kan stamme fra stress på skolen. Publisert: 06.10.2023 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel Det kan være bra for noen unge å bo alene på institusjon Barn og unge med spesielt store utfordringer kan ha nytte av å bo alene i institusjon. Men tiltaket bør lovreguleres bedre. Hvis ikke kan menneskerettighetsbrudd gå under radaren, mener OsloMet-forskere bak ny studie. Publisert: 05.10.2023 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel For mye tilrettelegging i skolen gjør elever mer engstelige En ny undersøkelse viser at lærere i stor grad lar elever slippe å gjøre ting de ikke ønsker. – Dette er et gedigent problem i skolen, sier forsker. Publisert: 05.10.2023 Hentet fra Universitetet i Agder
Fagfellevurdert Psykisk helse i skolen og lærerrollen: kan sosial og emosjonell læring bidra? Deltakelse i intervensjoner for å fremme elevers psykiske helse kan ha positiv effekt på læreres opplevde kompetanse innenfor feltet, og bidrar til å samordne og målrette lærernes innsats. Denne studien utforsker læreres erfaringer med tiltaket ROBUST, som har som mål å stimulere elevers sosiale og emosjonelle kompetanser samt styrke læreres kompetanse i å undervise i sosial og emosjonell læring. Publisert: 04.10.2023 Hentet fra Psykologi i kommunen 1/2023
Artikkel Unge med utviklingshemming er avhengige av en ekstraordinær foreldreinnsats for å lykkes med jobb Forskere etterlyser større innsats fra skolen og støtteapparatet når unge med utviklingshemming skal ut i arbeidslivet. – I dag overlates ansvaret nærmest helt til foreldrene. Publisert: 25.08.2023 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel Det står bra til med ungdom i Oslo. På flere områder bedre enn før Ung i Oslo 2023: – Vi ser en positiv utvikling på flere områder, sier forsker Anders Bakken ved NOVA, OsloMet. Trivselen øker, og færre forteller om ensomhet og psykiske plager. Likevel har mange fortsatt en utfordrende hverdag. Publisert: 27.06.2023 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel Ungdom som ikke er heterofile er mindre tilfredse med livet Ungdommer som ikke er heterofile sliter mer med ensomhet og psykiske plager, viser fersk forskning fra NOVA ved OsloMet. − Det blir viktig å følge med på denne gruppen fremover, sier forsker Anders Bakken. Publisert: 23.06.2023 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet