Artikkel For mye tilrettelegging i skolen gjør elever mer engstelige En ny undersøkelse viser at lærere i stor grad lar elever slippe å gjøre ting de ikke ønsker. – Dette er et gedigent problem i skolen, sier forsker. Publisert: 05.10.2023 Hentet fra Universitetet i Agder
Fagfellevurdert Psykisk helse i skolen og lærerrollen: kan sosial og emosjonell læring bidra? Deltakelse i intervensjoner for å fremme elevers psykiske helse kan ha positiv effekt på læreres opplevde kompetanse innenfor feltet, og bidrar til å samordne og målrette lærernes innsats. Denne studien utforsker læreres erfaringer med tiltaket ROBUST, som har som mål å stimulere elevers sosiale og emosjonelle kompetanser samt styrke læreres kompetanse i å undervise i sosial og emosjonell læring. Publisert: 04.10.2023 Hentet fra Psykologi i kommunen 1/2023
Artikkel Unge med utviklingshemming er avhengige av en ekstraordinær foreldreinnsats for å lykkes med jobb Forskere etterlyser større innsats fra skolen og støtteapparatet når unge med utviklingshemming skal ut i arbeidslivet. – I dag overlates ansvaret nærmest helt til foreldrene. Publisert: 25.08.2023 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel Det står bra til med ungdom i Oslo. På flere områder bedre enn før Ung i Oslo 2023: – Vi ser en positiv utvikling på flere områder, sier forsker Anders Bakken ved NOVA, OsloMet. Trivselen øker, og færre forteller om ensomhet og psykiske plager. Likevel har mange fortsatt en utfordrende hverdag. Publisert: 27.06.2023 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel Ungdom som ikke er heterofile er mindre tilfredse med livet Ungdommer som ikke er heterofile sliter mer med ensomhet og psykiske plager, viser fersk forskning fra NOVA ved OsloMet. − Det blir viktig å følge med på denne gruppen fremover, sier forsker Anders Bakken. Publisert: 23.06.2023 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Kronikk Å bli alvorlig mobbet på skolen kan skade like mye som vold i hjemmet KRONIKK: Barn som sier at mobbing er det verste de har opplevd, har veldig like plager som barn som har opplevd vold i familien. Det gjelder både antall plager de har og hvilke typer plager. Publisert: 30.05.2023 Hentet fra forskning.no
Podcast Hva er god tilrettelegging for barn med ADHD? ADHD kan komme til uttrykk på forskjellige måter hos forskjellige mennesker, men for de aller fleste er god tilrettelegging helt avgjørende for å mestre skolen og hverdagen. Men hva skjuler seg egentlig bak disse fire bokstavene? Og er det norske utdanningssystemet godt nok tilpasset barn med ADHD? Publisert: 26.04.2023 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo, SpedAims – Senter for spesialpedagogisk forskning og inkludering
Fagartikkel Barnesamtaler som tiltak i barnehagen I denne artikkelen blir det gjort rede for hvordan PP-tjenesten som ledd i et systemarbeid hjalp en barnehage å komme i gang med og å gjennomføre barnesamtaler. To av barnehagelærerne ble i etterkant intervjuet om hvordan de vurderte sin egen kommunikasjon i dialogen med barna. Publisert: 26.04.2023 Hentet fra Spesialpedagogikk 4/2022
Kronikk Dobbelttimer er tortur for elevene Konsekvensene av for korte og ikke hyppige nok pauser er dårligere læring, dårligere fokus og dårligere motivasjon hos elevene, skriver Hedda Helene Berntsen. Publisert: 25.04.2023 Hentet fra forskning.no
Fagfellevurdert Unges utsatthet for digitale seksuelle krenkelser Hvor vanlig er ulike digitale seksuelle krenkelser og hvordan henger ulike individuelle kjennetegn sammen med risiko for utsatthet? Publisert: 25.04.2023 Hentet fra Nordisk tidsskrift for ungdomsforskning (Årg. 4) 1/2023
Artikkel Digital hjelp kan være bedre for barn med tvangslidelser For noen barn med tvangslidelser kan terapi via nett og apper virke mer effektivt enn å møte opp fysisk til behandling. Publisert: 24.04.2023 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn
Fagfellevurdert Unngåelse som mestringsarbeid. En kvalitativ studie av jenters håndtering av sosiale utfordringer i skolen Sosiale utfordringer ser ut til å være særlig utbredt og betydningsfullt for jenter, samtidig som jenter mestrer ved nettopp å engasjere seg i relasjoner. Publisert: 20.03.2023 Hentet fra Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis (Vol. 16) 2/2022