Fagfellevurdert Skolevegring og «flukt» fra den offentlige skolen Er den offentlige skolen som en inkluderende arena i ferd med å forvitre når betingelsene for tilpasset opplæring og spesialundervisning svekkes? Publisert: 22.04.2024 Hentet fra Norsk sosiologisk tidsskrift (Vol. 8) 2-3/2024
Artikkel Mestringskurs mot depresjon reduserer ønsket om å droppe ut av skolen Et voksende problem i samfunnet er at mange unge sliter med depresjoner. Forskere kan ha funnet et tiltak som forebygger og reduserer depresjon som igjen gjør at ungdommen ønsker å fullføre VGS i større grad. Publisert: 12.04.2024 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel – Noen føler så mye skam at de ikke ønsker å ta med venner hjem Trange boforhold kan få store konsekvenser for barn og unge. Publisert: 11.04.2024 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Fagartikkel Viktig å vise barn kjønnsmangfold i barnehagen Både transpersoner og barn som identifiserer seg med ett kjønn, vil nyte godt av at barnehagene jobber for å vise kjønnsmangfold. Slik kan du gjøre det. Publisert: 10.04.2024 Hentet fra Første steg 4/2023
Fagartikkel Tourettes syndrom og mobbing i skolen En gjennomgang av tilgjengelig forskning om elever med Tourettes syndrom viser at disse elevene opplever mer mobbing enn sine medelever. Både trekk ved diagnosen og kunnskap og holdninger hos ansatte og medelever i skolen kan være årsaker til dette. Publisert: 04.04.2024 Hentet fra Spesialpedagogikk 3/2023
Fagfellevurdert «Tenk deg at du balanserer på en line»: Unges fortellinger om å få til skolen når de bor i barnevernsinstitusjon Unges erfaringer med å mestre og fullføre skolegang når de bor i barnevernsinstitusjoner, har i stor grad gått under radaren i forskning om barnevernsbarns skoledeltakelse. Publisert: 22.03.2024 Hentet fra Barn (Vol. 41) 2-3/2023
Fagartikkel Helsekonsekvenser av mobbing – menneskene bak mobbetallene Denne artikkelen omhandler en retrospektiv studie der artikkelforfatteren og forskeren har intervjuet to kvinner i 50-årene som ble utsatt for mobbing i barne- og ungdomsskolen, om hvordan dette har preget dem både den gang det skjedde, og nå når de begge er voksne. Publisert: 21.03.2024 Hentet fra Spesialpedagogikk 3/2023
Podcast Episode 18: Vaksne som mobbar eigne elevar At elevar vert utsett for mobbing av vaksne på skolen, er eit globalt problem. I dei fleste tilfella dreier det seg om lærarar som krenkjer eller mobbar sine eigne elevar. Publisert: 12.03.2024 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Fagartikkel Tilrettelegging av skolehverdagen for elever med traumer Hvordan bør lærere møte elever som har opplevd traumer, og hvordan kan vi best tilrettelegge skolehverdagen for disse elevene? I denne artikkelen refereres det også fra en intervjustudie der fem lærere forteller om sine erfaringer med denne elevgruppen. Publisert: 06.03.2024 Hentet fra Spesialpedagogikk 2/2023
Podcast Hva er egentlig Tourettes syndrom? Ingrid vokste opp uten å vite at hun hadde Tourettes syndrom. — Det var veldig tøft. De andre barna lo av meg, pekte på meg og utestengte meg. Jeg hadde ingen venner, og jeg følte meg helt alene i verden, forteller hun. Publisert: 04.03.2024 Hentet fra SpedAims – Senter for spesialpedagogisk forskning og inkludering
Forskningskafe Forskningskafe: Lærernes verktøykasse i møte med mobbing Forskning viser at arbeidet lærere gjør i klasserommet er svært viktig i forebyggingen av mobbing og utenforskap, men for andre år på rad øker mobbetallene. Har lærere de verktøyene som de trenger for å møte utfordringene skolen står i, i dag? Publisert: 16.02.2024 Hentet fra Utdanningsforbundet
Forskningsnotat Mobbing i barnehagen - kva veit me og kva kan me gjera? Kva finst av kunnskap om mobbing i barnehagen og korleis blir fenomenet diskutert i den norske barnehagekonteksten? Forskarar har nå samla og analysert litteratur om mobbing i den norske barnehagen for å kartleggja slike og andre problemstillingar. Publisert: 16.02.2024 Hentet fra Kunnskapssenter for utdanning