Fagfellevurdert «Dette er måten de unge snakker på i dag.» Om elevers bruk av hatprat og nedsettende ytringer Nedsettende ytringer med basis i fordommer og stereotypier er ytringsformer som bryter med skolens målsetting og utvikling av inkluderende og støttende skole- og klassemiljøer. Hvilke erfaringer har lærere og fagarbeidere med elevers bruk av skjellsord og hvordan blir dette håndtert? Publisert: 09.09.2025 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk (Vol. 11) 1/2025
Fagfellevurdert Elever med autismespekterdiagnose og deres perspektiver på inkludering i ordinær skole Det er et skolepolitisk mål at alle elever skal ha tilhørighet og en naturlig plass i den ordinære opplæringen. Hvordan opplever elevene inkluderingen? Publisert: 08.09.2025 Hentet fra Spesialpedagogikk 1/2025
Artikkel Å være yngst i klassen kan være en ulempe for den psykiske helsen Skolebarn som er født sent på året har en høyere risiko for å få psykiske problemer, enn de som er eldre, viser en ny studie. Publisert: 03.09.2025 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn
Podcast Podkast: Hva er egentlig autisme? Olav Helland (37) elsker brettspill, for da vet man hvem sin tur det er. Det står jo i reglene. Men hva er reglene for å snakke sammen? Det er ikke alltid så lett å vite, sier han. Publisert: 28.08.2025 Hentet fra SpedAims – Senter for spesialpedagogisk forskning og inkludering
Fagfellevurdert Hvorfor skal det være så vanskelig? - Mødre til jenter med antatt ADHD om møtet med tjenestene Overvekten av gutter som diagnostiseres med ADHD i grunnskolealder kan skyldes at jenter ikke tilfredsstiller de satte kriterier for diagnosen. Årsaken kan også være at unge jenter mangler ord for å beskrive sitt strev. Publisert: 14.08.2025 Hentet fra Psykologi i kommunen 2/2025
Artikkel Kokainbruk blant ungdom: Festkultur på «russeskolene» øker risikoen Ungdom på «russeskolene» har større risiko for å bruke kokain enn elever på andre videregående skoler, viser ny forskning fra OsloMet. Publisert: 07.08.2025 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Fagartikkel Søvnproblemer og deres innvirkning på kognitive funksjoner og atferd hos personer med autisme Søvnproblemer gjennom livet er et betydelig problem for personer med autisme, uansett alder og kjønn. Det indikerer at behovet for intervensjoner er stort. Publisert: 07.08.2025 Hentet fra Psykologi i kommunen 2/2025
Artikkel Hvordan former hat og stigma livene til krigsbarn? Forskning viser at krigsbarn er en sårbar gruppe som kan utstøtes, hates og stigmatiseres. Mange krigsbarn etter andre verdenskrig i Norge har vokst opp under svært vanskelige kår, med konsekvenser for livet senere. Publisert: 29.07.2025 Hentet fra Det humanistiske fakultet ved Universitetet i Oslo
Engelsk — Fagartikkel Smartphones, media multitasking and cognitive overload De fleste land diskuterer kontinuerlig bekymringer rundt bruken av mobiltelefoner, utstrakt skjermtid og påvirkningen sosiale medier har på den mentale helsen. Publisert: 20.06.2025 Hentet fra Nordic Journal of Digital Literacy (Vol. 20) 1/2025
Fagartikkel Eksistensiell helse og inkludering i en ny skole for tegnspråklige elever Denne artikkelen undersøker hva som fremmer og hva som hemmer inkludering av tegnspråklige elever* i skolen. Artikkelforfatteren argumenterer for betydningen av å anerkjenne døvekultur og tegnspråk i utdanning, og hvordan inkluderende skolemodeller kan støtte tegnspråklige elevers unike behov. Publisert: 17.06.2025 Hentet fra Spesialpedagogikk 4/2024
Fagfellevurdert Innsatsteamet som ressurs for laget rundt eleven: inkludering, anerkjennelse og mestring Pedagoger lykkes ikke alltid med å skape læringsmiljøer som fremmer elevers læring, sosiale og personlige utvikling. Flere skoler i norske kommuner har for å håndtere denne utfordringen etablert innsatsteam som et lavterskeltilbud. Publisert: 13.06.2025 Hentet fra Psykologi i kommunen 1/2025
Fagartikkel Læreres erfaringer med å jobbe med elever som utagerer i klasserommet Denne artikkelen bygger på en masteroppgave i spesialpedagogikk der fem lærere er intervjuet om deres oppfatninger av hvordan det er å jobbe med elever med utagerende atferd. Publisert: 10.06.2025 Hentet fra Spesialpedagogikk 4/2024