Fagartikkel Registrering av skolefravær Vi mangler nasjonale retningslinjer for hvordan man skiller mellom problematisk skolefravær og skulk. Det fører til at elevers skolefravær i stor utstrekning blir feil kategorisert. Når opplæringsloven nå skal revideres, så kan dette være en mulighet til å sørge for at vi får en mer hensiktsmessig registrering av skolefravær. Publisert: 22.09.2021 Hentet fra Bedre skole 2/2021
Fagartikkel Når skolefravær blir et problem Det finnes mange grunner til at noen elever velger ikke å møte opp på skolen. Derfor er det også mange ulike tiltak som må vurderes når man skal prøve å få eleven tilbake til skolen og undervisningen. Publisert: 17.09.2021 Hentet fra Bedre skole 2/2021
Fagartikkel Tourettes syndrom, vegringsatferd og bekymringsfullt skolefravær Mange elever med Tourettes syndrom viser uvilje mot å gå på skolen allerede fra småskolen av. På ungdomstrinnet melder de seg gjerne helt ut, selv om lærerne oppfatter dem som elever med gode evner og gode sosiale relasjoner. Publisert: 16.09.2021 Hentet fra Bedre skole 2/2021
Artikkel Slik kan du hjelpe elever tilbake til skolen Disse tiltakene kan få elever som sitter hjemme til å komme tilbake på skolebenken. Publisert: 19.05.2021 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Fagfellevurdert Skolens møte med elever som strever med skolevegring Hvordan opplever lærere at skolen møter elever som strever med skolevegring? Artikkelen er basert på intervjuer med lærere i barne- og ungdomstrinnet fra seks fylker i Norge høsten 2019. Funnene viser at det ofte ikke skilles mellom skulk og skolevegring, noe som får konsekvenser for hvordan lærerne møter elever som engster seg for å gå på skolen. Publisert: 08.04.2021 Hentet fra Psykologi i kommunen 2/2020
Fagartikkel Våre håpefulle – når forventning blir fravær Denne artikkelen handler om bekymringsfullt skolefravær. Artikkelforfatteren velger å benytte dette begrepet framfor det mye brukte begrepet skolevegring. Hun mener begrepet vegring om fraværsproblematikk i skolen oppleves som for snevert når man står overfor en så mangesidig utfordring. Publisert: 05.02.2021 Hentet fra Spesialpedagogikk 6/2019
Fagfellevurdert Hvordan opplever foresatte til elever som strever med skolevegring møtet med skole og hjelpeapparat? Denne artikkelen setter søkelyset på hvordan de foresatte til barn med skolevegring opplever hjelpeapparatet. Publisert: 22.01.2021 Hentet fra Psykologi i kommunen 4/2020
Fagartikkel Karakterjag på kompetansemålskolen Noen elever opplever kravene om å prestere og nå resultatmål i de enkelte fagene som så vanskelig at de utvikler angst og depresjon. Forfatterne av denne artikkelen etterlyser at man heller bør fokusere mer på nyere forskning som har et mer helhetlig syn på barnet og viktigheten av relasjonelle faktorer. Elevene trenger å bli sett for den de er, ikke bare for det de kan. Publisert: 21.12.2020 Hentet fra Spesialpedagogikk 4/2019
Fagfellevurdert Betydning av skolerelaterte faktorer og mobbing for elever som strever med skolevegring Når elever opplever skolemiljøet som så utrygt at de engster seg for å være der, får det som regel alvorlige konsekvenser for de det gjelder, både med tanke på psykisk helse og risiko for frafall i videregående utdanning. Publisert: 10.12.2020 Hentet fra Psykologi i kommunen 4/2020
Fagartikkel Meistringsopplevingar i den vidaregåande skulen I eit kunnskapssamfunn er utdanning ein sentral inngangsport til arbeidslivet. Fråfallsproblematikken i vidaregåande opplæring skapar politisk uro, og i seinare tid er det sett inn fleire nasjonale system- og individretta tiltak for å auke gjennomføringsprosenten. Føremålet med denne artikkelen er å sette søkelyset på nokre sentrale faktorar som kan gi elevar med åtferdsvanskar meistringsopplevingar slik at dei trivst på skulen. For å få til dette er det nødvendig at elevane si stemme vert høyrd. Publisert: 18.11.2020 Hentet fra Spesialpedagogikk 2/2019
Fagfellevurdert Arbeidsinkludering av utsett ungdom – kva slags utfordring er det? Artikkelen gir ny kunnskap om korleis frontlinearbeidarar og arbeidsgivarar forklarar og forstår arbeidsinkludering av utsett ungdom, og om sentrale kjenneteikn ved prosessane som kan oppstå på arbeidsplassane. Publisert: 16.11.2020 Hentet fra Tidsskrift for velferdsforskning (Vol. 23) 3/2020
Fagartikkel Når skolen svikter Hvordan opplever foreldre til barn som har vært hjemme fra skolen flere år møtet med skolen? Denne artikkelen viser at de foresatte opplever at skolen legger ansvaret på dem, og at det stilles spørsmål ved deres omsorgsevne. Publisert: 15.10.2020 Hentet fra Psykologi i kommunen 6/2019