Kronikk Hvem er de sårbare barna? Det er en stor gruppe barn der ute nå som ikke har trygge nok hjemme og venneforhold. Vil de få den støtten og bekreftelsen de trenger? Publisert: 26.03.2020 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Forskningskafe Elev-vennlig undervisning (video) Hva er en elev-vennlig skole og er norsk skole elev-vennlig? Hvor mye handlingsrom har lærerne innenfor rammene av metodeansvaret? I denne innledningen diskuterer lektor Simen Spurkland norsk skole i lys av disse spørsmålene samt dagens leksepraksis i skolen. Publisert: 27.03.2019 Hentet fra Utdanningsforbundet
Omtale Forslag om rammeverk for identifisering av skolevegring Etter lengre tids forskning på skolevegring publiserte en gruppe forskere nylig en artikkel om risikofaktorer og tidlige tegn på vegring. De foreslår et skolebasert rammeverk for å forebygge skolevegring. Publisert: 09.12.2018 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Podcast Vanlige barn, hvordan er de? Hør på Lærerrommet Finnes et vanlig barn og hva er en vanlig barndom? Vi tar diskusjonen i podkasten Lærerrommet. Publisert: 23.10.2018 Hentet fra Utdanningsforbundet
Fagartikkel Tvang – skoleforskningens blinde felt En vesentlig faktor som påvirker både elever og lærere, er at opplæringen er obligatorisk. Det er påfallende at denne grunnleggende forutsetningen får så lite oppmerksomhet i skoleforskningen. Publisert: 21.08.2018 Hentet fra Bedre skole 3/2018
Podcast Lærerrommet episode 2: Seksårsreformen Lytt på podkasten Lærerrommet, og ta et dypdykk ned i seksårsreformen som nå skal evalueres. Publisert: 12.07.2018 Hentet fra Utdanningsforbundet
Fagfellevurdert Læreres pedagogiske organisering av elevbedrift for elever med særlige behov Elevbedrift regnes for å gi økt motivasjon og læringsutbytte gjennom gjennom en praksisnær tilnærming til undervisning. Metodikken skal være spesielt god for elever med særlige behov. Hvordan organiserer lærere elevbedrifter for slike elever? Publisert: 01.09.2017 Hentet fra FoU i praksis (Vol. 11) 2/2017
Artikkel Ti råd mot skolevegring Strever du med å få barnet ditt på skolen? Her får du råd om hva du som forelder bør – og ikke bør – gjøre. Publisert: 10.08.2017 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel Elever som frykter skolen Elever som viser tegn til skolevegring trenger mye sosial støtte og forutsigbarhet for å mestre skoledagen. De må trygges i overganger etter ferier og fravær og oppstarten må forberedes godt og tilrettelegges. Publisert: 23.11.2016 Hentet fra Statped Statpedmagasinet 3/2015
Fagfellevurdert “Det smarteste var å ikke være smart” – evnerike elevers skolelivskvalitet - Opplæringen fremsto som tilfeldig og lite tilpasset de behovene som elevene hadde, vister studie av åtte elevers tilbakeblikk på skolegangen. For noen innebar dette at de ga opp og ble underytere og fikk problemer med å klare seg på skolen. Publisert: 01.09.2016 Hentet fra Spesialpedagogikk 6/2016
Fagartikkel Hvordan forstå skolevegring De aller fleste barn og ungdom trives og er motiverte for å gå på skolen. Likevel tyder undersøkelser på at så mange som ti tusen norske skolebarn har skolevegring. Denne artikkelen tar for seg mulige årsaker til skolevegring og artikkelforfatterne reflekterer rundt forebygging og behandling. Publisert: 29.01.2016 Hentet fra Spesialpedagogikk 1/2016
Artikkel Skolens rolle ved skolevegring Skolevegring er et stort problem for elevene det gjelder både på kort og lang sikt. Trude Havik ser i sin doktorgrad på hvordan forhold i skolen påvirker skolevegring. Publisert: 24.11.2015 Hentet fra Læringsmiljøsenteret