Fagfellevurdert Arbeidsinkludering av utsett ungdom – kva slags utfordring er det? Artikkelen gir ny kunnskap om korleis frontlinearbeidarar og arbeidsgivarar forklarar og forstår arbeidsinkludering av utsett ungdom, og om sentrale kjenneteikn ved prosessane som kan oppstå på arbeidsplassane. Publisert: 16.11.2020 Hentet fra Tidsskrift for velferdsforskning (Vol. 23) 3/2020
Fagartikkel Når skolen svikter Hvordan opplever foreldre til barn som har vært hjemme fra skolen flere år møtet med skolen? Denne artikkelen viser at de foresatte opplever at skolen legger ansvaret på dem, og at det stilles spørsmål ved deres omsorgsevne. Publisert: 15.10.2020 Hentet fra Psykologi i kommunen 6/2019
Artikkel Forsker bekymret for koronafravær på skolen Med høyt koronarelatert fravær på skolen i høst, risikerer vi at både motivasjonen og læringen vil kunne dale, mener førsteamanuensis Cecilie Pedersen Dalland ved OsloMet. Hun har noen gode råd. Publisert: 10.09.2020 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel Hva kan lærere og foresatte gjøre når eleven ikke møter opp på skolen? – Har eleven din skolevegring, vil foreldrene ofte være bekymret lenge før deg som lærer, sier ekspert Trude Havik. Her er hennes råd til skoler og foresatte med barn som viser tegn til at skolen er et vanskelig sted å være. Publisert: 01.09.2020 Hentet fra Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger
Artikkel Hva gjør vi med barn som er redde for skolen? Både lærere og foreldre opplever at skolene har for dårlig kunnskap om skolevegring. Lærerne etterlyser mer kunnskap og et helhetlig hjelpeapparat for de barna som er for redde til å gå på skolen. Publisert: 25.06.2020 Hentet fra Universitetet i Sørøst-Norge (USN)
Artikkel Hvordan påvirker foreldrene norske ungdommers skolestress? NOVA-forsker Ingunn Marie Eriksen har intervjuet norske ungdommer om skolestress og foreldrepress. Publisert: 07.06.2020 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Podcast Lærerrommet: Skolevegring, hva er løsningene? Skolevegring og alvorlig skolefravær har ulike forklaringer og nyanser, og konsekvensene kan være drastiske. Hva vet vi om årsaker og gode veier til løsning? Publisert: 04.06.2020 Hentet fra Utdanningsforbundet
Artikkel Sosial støtte beskytter barn og unge ved traumatiske opplevelser Ny angstforskning vekker oppsikt, og gir håp i kampen for å redusere antall barn og unge som utvikler sosial angst. Publisert: 19.04.2020 Hentet fra Nord Universitet
Kronikk Hvem er de sårbare barna? Det er en stor gruppe barn der ute nå som ikke har trygge nok hjemme og venneforhold. Vil de få den støtten og bekreftelsen de trenger? Publisert: 26.03.2020 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Forskningskafe Elev-vennlig undervisning (video) Hva er en elev-vennlig skole og er norsk skole elev-vennlig? Hvor mye handlingsrom har lærerne innenfor rammene av metodeansvaret? I denne innledningen diskuterer lektor Simen Spurkland norsk skole i lys av disse spørsmålene samt dagens leksepraksis i skolen. Publisert: 27.03.2019 Hentet fra Utdanningsforbundet
Omtale Forslag om rammeverk for identifisering av skolevegring Etter lengre tids forskning på skolevegring publiserte en gruppe forskere nylig en artikkel om risikofaktorer og tidlige tegn på vegring. De foreslår et skolebasert rammeverk for å forebygge skolevegring. Publisert: 09.12.2018 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Podcast Vanlige barn, hvordan er de? Hør på Lærerrommet Finnes et vanlig barn og hva er en vanlig barndom? Vi tar diskusjonen i podkasten Lærerrommet. Publisert: 23.10.2018 Hentet fra Utdanningsforbundet