Fagfellevurdert Hvordan opplever foresatte til elever som strever med skolevegring møtet med skole og hjelpeapparat? Denne artikkelen setter søkelyset på hvordan de foresatte til barn med skolevegring opplever hjelpeapparatet. Publisert: 22.01.2021 Hentet fra Psykologi i kommunen 4/2020
Fagartikkel Karakterjag på kompetansemålskolen Noen elever opplever kravene om å prestere og nå resultatmål i de enkelte fagene som så vanskelig at de utvikler angst og depresjon. Forfatterne av denne artikkelen etterlyser at man heller bør fokusere mer på nyere forskning som har et mer helhetlig syn på barnet og viktigheten av relasjonelle faktorer. Elevene trenger å bli sett for den de er, ikke bare for det de kan. Publisert: 21.12.2020 Hentet fra Spesialpedagogikk 4/2019
Fagfellevurdert Betydning av skolerelaterte faktorer og mobbing for elever som strever med skolevegring Når elever opplever skolemiljøet som så utrygt at de engster seg for å være der, får det som regel alvorlige konsekvenser for de det gjelder, både med tanke på psykisk helse og risiko for frafall i videregående utdanning. Publisert: 10.12.2020 Hentet fra Psykologi i kommunen 4/2020
Fagartikkel Meistringsopplevingar i den vidaregåande skulen I eit kunnskapssamfunn er utdanning ein sentral inngangsport til arbeidslivet. Fråfallsproblematikken i vidaregåande opplæring skapar politisk uro, og i seinare tid er det sett inn fleire nasjonale system- og individretta tiltak for å auke gjennomføringsprosenten. Føremålet med denne artikkelen er å sette søkelyset på nokre sentrale faktorar som kan gi elevar med åtferdsvanskar meistringsopplevingar slik at dei trivst på skulen. For å få til dette er det nødvendig at elevane si stemme vert høyrd. Publisert: 18.11.2020 Hentet fra Spesialpedagogikk 2/2019
Fagfellevurdert Arbeidsinkludering av utsett ungdom – kva slags utfordring er det? Artikkelen gir ny kunnskap om korleis frontlinearbeidarar og arbeidsgivarar forklarar og forstår arbeidsinkludering av utsett ungdom, og om sentrale kjenneteikn ved prosessane som kan oppstå på arbeidsplassane. Publisert: 16.11.2020 Hentet fra Tidsskrift for velferdsforskning (Vol. 23) 3/2020
Fagartikkel Når skolen svikter Hvordan opplever foreldre til barn som har vært hjemme fra skolen flere år møtet med skolen? Denne artikkelen viser at de foresatte opplever at skolen legger ansvaret på dem, og at det stilles spørsmål ved deres omsorgsevne. Publisert: 15.10.2020 Hentet fra Psykologi i kommunen 6/2019
Artikkel Forsker bekymret for koronafravær på skolen Med høyt koronarelatert fravær på skolen i høst, risikerer vi at både motivasjonen og læringen vil kunne dale, mener førsteamanuensis Cecilie Pedersen Dalland ved OsloMet. Hun har noen gode råd. Publisert: 10.09.2020 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel Hva kan lærere og foresatte gjøre når eleven ikke møter opp på skolen? – Har eleven din skolevegring, vil foreldrene ofte være bekymret lenge før deg som lærer, sier ekspert Trude Havik. Her er hennes råd til skoler og foresatte med barn som viser tegn til at skolen er et vanskelig sted å være. Publisert: 01.09.2020 Hentet fra Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger
Artikkel Hva gjør vi med barn som er redde for skolen? Både lærere og foreldre opplever at skolene har for dårlig kunnskap om skolevegring. Lærerne etterlyser mer kunnskap og et helhetlig hjelpeapparat for de barna som er for redde til å gå på skolen. Publisert: 25.06.2020 Hentet fra Universitetet i Sørøst-Norge (USN)
Artikkel Hvordan påvirker foreldrene norske ungdommers skolestress? NOVA-forsker Ingunn Marie Eriksen har intervjuet norske ungdommer om skolestress og foreldrepress. Publisert: 07.06.2020 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Podcast Lærerrommet: Skolevegring, hva er løsningene? Skolevegring og alvorlig skolefravær har ulike forklaringer og nyanser, og konsekvensene kan være drastiske. Hva vet vi om årsaker og gode veier til løsning? Publisert: 04.06.2020 Hentet fra Utdanningsforbundet
Artikkel Sosial støtte beskytter barn og unge ved traumatiske opplevelser Ny angstforskning vekker oppsikt, og gir håp i kampen for å redusere antall barn og unge som utvikler sosial angst. Publisert: 19.04.2020 Hentet fra Nord Universitet