Podcast Podkast: Stamming — Når ordene sitter fast Visste du at rundt en prosent av verdens befolkning stammer? Det er 80 millioner mennesker. Ylva (21) er en av dem. — Jeg kunne ikke se for meg at jeg skulle klare å gjøre de helt vanlige tingene som alle andre kom til å gjøre. Bare det å få barn, for eksempel. Hvordan kunne jeg få barn når jeg ikke klarte å snakke? Publisert: 10.09.2024 Hentet fra SpedAims – Senter for spesialpedagogisk forskning og inkludering
Fagfellevurdert Det er ikke så lett å snakke om traumatiske opplevelser uten et språk – iscenesettelse som kommunikasjon Atypisk og supplerende kommunikasjon støtter utviklingen av språk, kommunikasjon og kognisjon hos personer med atypisk eller avvikende språkutvikling. I slik kommunikasjon må man ta i bruk et bredt utvalg av funksjonelle modaliteter for kommunikativ støtte. Publisert: 06.02.2024 Hentet fra Spesialpedagogikk 1/2023
Artikkel Barns språkutvikling skjer ikke bare med ord Å se likheten mellom grafiske mønstre eller begreper, kan fortelle om barnet har språkvansker. Publisert: 09.05.2023 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn
Podcast Hva er egentlig utviklingsmessige språkforstyrrelser? Hva sier forskningen, går det an å trene opp språket til de som har alvorlige språkforstyrrelser? Og hva er gode spesialpedagogiske tiltak for hjelpe dem? En forsker og en psykolog forsøker gir oss svar i årets siste episode av Det virker! Publisert: 12.01.2023 Hentet fra SpedAims – Senter for spesialpedagogisk forskning og inkludering
Artikkel Å lese bøker betyr mykje for språkutviklinga Barn som kan mange ord og omgrep, blir flinkare til å føre samtalar når dei begynner på skulen. Desse barna har også lettare for å lære seg å lese og skrive. Publisert: 22.11.2022 Hentet fra Vetuva 2022
Podcast Lærerrommet: Selektiv mutisme, hva er det og hva hjelper? De kalles ofte de stille eller tause barna, og snakker ofte ikke selv om de vil. Hvilken oppfølging i skole og barnehage kan hjelpe? Publisert: 03.06.2022 Hentet fra Utdanningsforbundet
Fagartikkel Barn med språkforstyrrelser og et godt språkmiljø i barnehagen for alle barn Henvisninger av barnehagebarn til PP-tjenesten dreier seg ofte om bekymring for barnets språkutvikling. Forfatteren av denne artikkelen har mange års erfaring som pedagogisk-psykologisk rådgiver og gjør her rede for ulike språkforstyrrelser og hvordan barnehagen kan legge til rette for et godt språkmiljø for alle barna, og spesielt for de barna som trenger ekstra utredning og tiltak knyttet til språkutviklingen. Publisert: 05.04.2022 Hentet fra Spesialpedagogikk 4/2021
Artikkel Ny studie av språkferdigheter blant flerspråklige barn og unge Et bidrag til forskningsbasert kunnskap om språklige ferdigheter på første- og andrespråket. Publisert: 21.02.2022 Hentet fra NAFO - Nasjonalt senter for flerkulturell opplæring
Podcast − Ta den telefonen du kanskje gruer deg til, selv om du stammer − Stamming er så mye mer enn bare det som er synlig på overflaten. Dette må vi huske når vi snakker om hva vi kan gjøre for å hjelpe de som stammer, sier forsker og ekspert på stamming Linn Stokke Guttormsen. Publisert: 09.02.2022 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Podcast Lærerrommet: Hva er dyskalkuli og hva hjelper? Hvordan tilrettelegge for elever som virkelig strever med matematikk? Og hva er de viktigste tegnene på dyskalkuli? Publisert: 17.06.2021 Hentet fra Utdanningsforbundet
Artikkel Maya kom i gode spor Ytterst på Senja, i Gryllefjord, bor en liten syrisk familie som nå kan smile og være trygge. Men slik har det ikke alltid vært. Med ei lita jente med synsvansker og sammensatte utfordringer ble starten for Maya (8) og familien alt annet enn enkel. Publisert: 25.03.2021 Hentet fra Statped
Blogg Pedagogiske tiltak kan gi barn bedre språkferdigheter, men hvordan tiltaket gjennomføres er avgjørende De fleste vil intuitivt tenke at stimulering av barns språk gjennom høytlesing, språkgrupper og lignende nærmest automatisk gir en effekt, og kan hjelpe barn med språkvansker. Dessverre er det ikke så enkelt. Publisert: 28.10.2020 Hentet fra Læringsbloggen