Artikkel Kan stamming kureres? Hør Guttormsen på BBC CrowdScience Linn Stokke Guttormsen, postdoktor ved Institutt for spesialpedagogikk forklarer hvordan man kan hjelpe barn som stammer. Publisert: 08.11.2019 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Fagfellevurdert Stammebehandling av barnehagebarn: norske logopeders praksis Hvilke overveielser som bør ligge til grunn for valg av behandlingstilnærming for barnehagebarn som stammer? Publisert: 16.05.2019 Hentet fra Norsk Tidsskrift for Logopedi 2/2019
Artikkel Forsker avkrefter myte om personer med autisme Mange tror at personer med autisme tolker alle uttrykk bokstavelig. Ny forskning viser at dette ikke alltid er tilfelle. Og hvis det er tilfelle så er det språkvansker, og ikke autisme som er forklaringen. Publisert: 06.03.2019 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel Språkbevisste voksne i småbarnsavdelingen er viktige for barnas språkutvikling Når de ansatte i småbarnsavdelingen skaper et godt språkmiljø, har det positiv betydning for ordforrådet til barna på sikt, viser en fersk doktoravhandling. Publisert: 11.12.2018 Hentet fra Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger
Artikkel ERC-millioner til forskning på sosial ulikhet og skoleprestasjoner Professor Henrik Daae Zachrissons prosjektidé om sosial ulikhet, barns språkutvikling og skoleprestasjoner er så god at Det europeiske forskningsrådet (ERC) gir 18,5 millioner kroner i form av det prestisjetunge stipendet ERC Consolidator Grant. Publisert: 29.11.2018 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Video Å være flerspråklig Hva innebærer det egentlig å være flerspråklig? Hva kjennetegner flerspråklig kompetanse og praksis? Publisert: 25.10.2018 Hentet fra Skrivesenteret
Artikkel Ett av ti barnehagebarn stammer 22.oktober er det den internasjonale stammedagen. To av tre barn slutter å stamme før de er syv år. Hvorfor gjør ikke alle det? Publisert: 22.10.2018 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Fagfellevurdert Norske normer for OASES-A - et kartleggingsverktøy for voksne som stammer OASES er et kartleggingsverktøy som har til hensikt å kartlegge hvordan ulike sider av en persons liv påvirkes av stamming. I denne artikkelen presenteres en oppsummering av normeringsarbeidet for OASES for voksne (OASES-A). Publisert: 01.10.2018 Hentet fra Norsk Tidsskrift for Logopedi 3/2018
Artikkel Når smårollingen får delta i hverdagssamtaler utvikles språket bedre Barnets hjerne påvirkes av antall ord og samtaler i hjemmet. Ny forskning fra Institutt for spesialpedagogikk viser at barn med nedsatt hørsel er i risikosonen for tale- og språkvansker. Publisert: 20.09.2018 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel Flyktningkvinner kommer raskere i jobb i Norden Introduksjonsprogrammene bidrar til at flyktningkvinner kommer raskere i jobb i Norge og Sverige enn i andre europeiske land, ifølge ny rapport. Publisert: 11.09.2018 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Fagfellevurdert «Jeg savner barnet mitt». Møter mellom somaliske mødre og barnehagen Hvordan kan ansatte i norske barnehager bidra til inkludering i samfunnet? I denne artikkelen drøftes ulike tilnærminger som barnehageansatte kan anvende for på en god måte å legge til rette for minoritetsforeldres aktive deltakelse i utforming av barnehagens innhold. Publisert: 26.06.2018 Hentet fra Nordic Journal of Comparative and International Education 1/2018
Fagfellevurdert Barn med ADHD og språkvansker i barnehagen. Hvordan fremstår de, og hvordan kan de forstås? ADHD og språkvansker forekommer ofte sammen. I denne artikkelen vil vi sette lys på kjennetegn for begge vansker, hva som kan karakterisere sameksistens og hvordan man kan identifisere og skille vanskene fra hverandre. Vi ser også på felles kognitive årsaksfaktorer og noen prinsipper for pedagogisk tilrettelegging ibarnehagen. Publisert: 12.03.2018 Hentet fra Norsk Tidsskrift for Logopedi 1/2018