Kronikk Digital storyline hjelper å realisere nye læreplaner Gjennom digital storyline kan elevene selv velge digitale verktøy som de bruker til å arbeide med et tema over tid. Slik kan skolen realisere fagfornyelsens intensjoner om elever som utforsker og går i dybden. Publisert: 05.09.2019 Hentet fra Høgskolen i Østfold
Artikkel Dybdelæring i rufsete farvann Dybdelæring har fått svært mye oppmerksomhet etter at det ble innført som en del av Fagfornyelsen. Man kan vi være sikre å at vi snakker om de samme når vi snakker om dybdelæring? Og hva er egentlig overflatelæring? Publisert: 04.09.2019 Hentet fra Bedre skole 3/2019
Kronikk 70 000 norske skolebarn kan ha uoppdagede synsproblemer KRONIKK: Svært mange får en vanskeligere skolehverdag fordi de ser dårlig, uten å vite det selv. Løsningen er enkel: alle skolebarn må få undersøkt syn og øyehelse. Publisert: 31.08.2019 Hentet fra forskning.no
Blogg God leseopplæring med gode (lese)lærarar Ein dyktig lærar løftar lesekompetansen til elevane høgare enn ein kan forventa ut frå føresetnadane deira. Kva er det då desse lærarane gjer? Studiar viser at det er ein del fellestrekk ved lærarar som lukkast spesielt godt med å støtta elevane sine i lesinga og læringa. Når ein ønsker å arbeida systematisk med lesing kan det vera nyttig å sjå nærare på kva som kjenneteiknar leseopplæringa i desse klasseromma. Publisert: 27.08.2019 Hentet fra Lesesenteret
Blogg Runddansen mellom relasjonar og læring Me må slutte å skilje mellom relasjonsbygging og fagformidling. Runddansen mellom relasjonar og læring er tett. Trinna blir satt frå første dag, men dansen held fram gjennom heile skuleløpet. Publisert: 17.06.2019 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel Hva er en god lærer? Det er forskjellige oppfatninger blant studenter, skolepolitikere og undervisere om hva en god lærer skal være, viser en ny studie ved NTNU. Publisert: 07.05.2019 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn
Artikkel Ulike typer motivasjon – betydning for psykisk helse Å gjøre noe som gir mening, er viktig for god psykisk helse. Elevene i klasserommet kan ha ulik type motivasjon, og læreres kunnskap om dette kan bli avgjørende for elevenes utvikling. Publisert: 07.04.2019 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel Elever blir mer engasjerte av lærere som bryr seg Gløden for skolen synker med alderen om ikke læreren gir følelsesmessig støtte til den enkelte elev, viser en ny studie av hvordan læreren påvirker engasjementet hos elevene. Publisert: 27.03.2019 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel Frikjenner bruk av mobiltelefon i klasserommet Forskerne finner ingen entydig negativ sammenheng mellom det å ha med seg mobiltelefon i timen og læringsutbytte. Men det krever lærere som er bevisste på mobilens rolle og funksjon i klasserommet. Publisert: 25.03.2019 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel Når syvåringer føler seg likt av læreren, går lesingen bedre Det er helt tydelige sammenhenger mellom at førsteklassinger føler seg sett og respektert av læreren, og at de utvikler gode leseferdigheter. Publisert: 20.03.2019 Hentet fra Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger
Artikkel Skjerpet blikk på elevers læring Skal elevers læring forbedres, må lærerne jobbe i team som styrker arbeidet i klasserommet. Publisert: 28.02.2019 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Fagartikkel Digital storyline – et bidrag til realisering av nye læreplaner Gjennom digital storyline kan elevene selv velge digitale verktøy som de bruker til å arbeide med et tema over tid. Slik kan skolen realisere fagfornyelsens intensjoner om elever som utforsker og går i dybden. Publisert: 20.02.2019 Hentet fra Bedre skole 2/2019