Fagfellevurdert Læreres vurderinger av ulike elevgrupper i skolen Ethvert samfunn har sine normer for normalitet og avvik. Dette uttrykkes og kategoriseres i hva som lovlig og ulovlig, rett og galt, naturlig og unaturlig, friskt og sykt, osv. Publisert: 23.11.2017 Hentet fra Paideia Vol 13. 1/2017
Artikkel Elever som strever med leseflyt og «den andre leseopplæringen» Mange er opptatt av at elever skal ha høy nok lesehastighet. Men det er slett ikke sikkert at en elev som leser med høy hastighet har god leseflyt og leseforståelse. Man bør derfor jobbe med lesekvalitet, ikke bare hastighet, skriver universitetslektor Edle Bentsen. Publisert: 06.10.2017 Hentet fra Lesesenteret
Artikkel Hva gjør vi med gutter som ikke kan lese? Gutter er mye dårligere enn jenter til å lese. Forskjellene har vært ganske stabile over 15 år. Ny kunnskap gir håp, om den bare blir brukt. Publisert: 06.09.2017 Hentet fra NTNU
Fagartikkel Innsette i fengsel under 25 år: Tek utdanning, men har vanskar med lesing, skriving, rekning og ADHD Over halvdelen av norske innsette under 25 år rapporterer at dei har mindre eller større lese- eller skrivevanskar. Dei tek likevel utdanning i fengsel i same grad som andre innsette i denne aldersgruppa. Unge i fengsel som har fått diagnosen rekneeller matematikkvanskar har lågare utdanning og deltek meir sjeldan i utdanning enn andre innsette. Publisert: 01.09.2017 Hentet fra Bedre skole 3/2017
Artikkel Mest effektivt å gi førsteklassinger hjelp for lesevansker Elever med lesevansker som får hjelp i første klasse, har langt mer igjen for tiltakene, også på sikt, enn elever som får hjelp i tredje klasse. Det viser en kanadisk studie av rundt 200 elever med svært svake leseferdigheter. Publisert: 28.08.2017 Hentet fra Lesesenteret
Omtale Hva betyr familierisiko og hjemmemiljøet for barn med lese- og skrivevansker? Dysleksi og andre språklige vansker er i høy grad arvelige. Zahra Esmaeeli forsker på hva man kan gjøre for barn som er i risikosonen. Publisert: 18.08.2017 Hentet fra Lesesenteret
Fagfellevurdert Studiestrategier hos første års bachelorstudenter med dysleksi Vår undersøkelse stadfester at studenter med dysleksi er en heterogen gruppe som varierer med hensyn til strategibruk. Vi har funnet at studentene ofte støtter seg til et fåtall strategier som de opplever å ha godt utbytte av. Disse strategiene er lydbok, notater i form av tegninger og tankekart og det å konferere med medstudenter (nøkkelstrategier). Når flere av studentene ikke har et bredere strategirepertoar kan det skyldes at mange strategier er lite kjente, at det ikke blir tilrettelagt for å anvende dem eller at studentene har fått lite opplæring i å bruke dem. Publisert: 01.06.2017 Hentet fra Norsk Tidsskrift for Logopedi 04/2017
Blogg Hvorfor har mange barn vansker med både lesing og matematikk? Både lærere, PP-rådgivere og andre som arbeidet tett med barn som har utfordringer på skolen har nok ofte observert at mange barn som strever med lesing også har vansker med matematikk. Hvor vanlig er dette egentlig, og hva skyldes det? Publisert: 25.04.2017 Hentet fra Læringsbloggen
Fagfellevurdert Glem ikke morfemet i leseopplæringen – det spiller en viktig rolle for leseforståelsen. Publisert: 01.03.2017 Hentet fra Norsk Tidsskrift for Logopedi 1/2017
Blogg Hvordan avdekke språkvansker hos tospråklige? Å avdekke om et tospråklig barn har spesifikke språkvansker vil nok alltid være forbundet med en viss usikkerhet, spesielt når man har heterogene grupper med mange ulike morsmål. Publisert: 08.02.2017 Hentet fra Læringsbloggen
Artikkel Fagspesifikk skriving på barneskolen Kan barneskoleelever som sliter med lesing og skriving drar nytte av fagspesifikke skrivepraksiser? Publisert: 06.02.2017 Hentet fra Lesesenteret
Blogg Intensivt lesekurs: Hvem, hvordan og hvorfor (og hvorfor ikke) Intensivt lesekurs må vel være det mest vanlige tiltaket for elever med lesevansker. Det anbefales ofte av PP-tjenesten og på «smørbrødlister» over hva læreren kan gjøre for elever med lesevansker. Det som kanskje ikke er like mye vektlagt er hva vi vet fra forskning om dette tiltaket. Hvem skal med? Hvorfor skal det være intensivt, er det bedre enn å trekke det ut over tid? Hvor lenge skal det vare? Hva skal det inneholde? Publisert: 26.01.2017 Hentet fra Læringsbloggen