Artikkel Lese- og skriveteknologi som inkluderingsredskap «Jeg sitter ikke lenger i klasserommet og føler meg dum.» Med god opplæring i lese- og skriveteknologi kan elever med lese- og skrivevansker få større mestring i skolehverdagen. Publisert: 20.03.2019 Hentet fra Lesesenteret
Artikkel Læring på nett kan være vanskelig for elever med dysleksi Ny doktorgradsavhandling fra Institutt for spesialpedagogikk viser at arbeidsminnet til 10.klassinger med dysleksi gjør at læring på nett kan være vanskelig. Publisert: 17.02.2019 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel God språkforståelse gjør barnehagebarnet bedre rustet for skolen Et godt utviklet språk i tidlig alder er avgjørende for senere leseforståelse i skolen. Ny forskning viser betydningen av gode språkferdigheter allerede i barnehagealder. Publisert: 02.11.2018 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel Lettlestbøker får dyslektikarar til å føle seg dumme Lettlestbøker skal gjere lesing meir tilgjengeleg for vaksne med lesevanskar, men ny forsking syner at bøkene ikkje alltid treff. Publisert: 24.10.2018 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Fagartikkel Spesifikke vansker med leseforståelse: Når ordene ikke gir mening Noen barn har vansker med å forstå meningen med det de leser, selv om de har god ordavkoding og leseflyt. Dette er et problem som er relativt nyoppdaget, og har derfor fått lite oppmerksomhet i skolen. Publisert: 01.10.2018 Hentet fra Bedre skole 4/2018
Artikkel Håndskrift eller skriving på tastatur? Håndskrift er et grunnleggende kommunikasjonsmiddel i samfunnet vårt. Det er viktig å jobbe systematisk med å utvikle elevenes håndskrift. Publisert: 14.06.2018 Hentet fra Lesesenteret
Artikkel – PP-tjenesten lar ikke elevene komme til orde Det er for mye fokus på diagnoser og tester og for lite på miljø og sammenhenger, viser den første store gjennomgangen av sakkyndige vurderinger om behov for spesialundervisning i grunnskolen. Publisert: 06.06.2018 Hentet fra forskning.no, Læringsmiljøsenteret
Video En ny hverdag med diktering For barn og unge som har en ervervet hjerneskade kan bruk av diktering være et viktig verktøy i skolehverdagen. Publisert: 09.05.2018 Hentet fra Statped
Artikkel Bildebøker gir barnehagebarn bedre norskferdigheter Minoritetsspråklige barn som har et godt ordforråd på morsmålet, utvikler det norske ordforrådet sitt raskere. I tillegg hjelper det å ha flere bildebøker hjemme. Publisert: 03.05.2018 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Blogg Skyldes dysleksi unormal utvikling av hjernen? Dysleksi blir ofte betegnet som en nevrobiologisk utviklingsforstyrrelse eller på engelsk “neurodevelopmental disorder”. Noen kaller det til og med en nevrologisk forstyrrelse. Men er dette egentlig riktig? Publisert: 20.04.2018 Hentet fra Læringsbloggen
Blogg Får barn egentlig bedre språk av å bli lest for hjemme eller viser det arvelighet? Jeg har ofte utredet barn som har vist seg å ha store språkvansker og i tilbakemeldingssamtalen til foreldre vektlagt betydningen av at de skal lese mer for barnet og snakke mye med barnet. Jeg er vel neppe alene om dette rådet, det er kanskje det mest vanlige rådet til foreldre til barn som strever med språk og lesing. Publisert: 17.03.2018 Hentet fra Læringsbloggen
Artikkel Én av tre norske elever med lesevansker får aldri spesialisthjelp -Det gledelige er at vi har fått færre svake lesere på både 4. og 5. trinn, uttaler forskere fra Lesesenteret Publisert: 08.12.2017 Hentet fra Lesesenteret