Hva er god tilrettelegging for barn med ADHD?
ADHD kan komme til uttrykk på forskjellige måter hos forskjellige mennesker, men for de aller fleste er god tilrettelegging helt avgjørende for å mestre skolen og hverdagen. Men hva skjuler seg egentlig bak disse fire bokstavene? Og er det norske utdanningssystemet godt nok tilpasset barn med ADHD?
Trodde alle var som ham
I åttende episode av Det virker! får du møte 49 år gamle Thomas Idem. Thomas har ADHD, men han fikk ikke diagnosen før i voksen alder. Som liten tenkte han at alle hadde det som ham.
— Jeg trodde at alle syntes det var helt umulig å komme i gang med oppgaver som var litt kjedelig. Lekser, for eksempel. Jeg kunne bruke flere timer på å komme i gang med et mattestykke, med mindre noen var der og pressa meg til det, sier Thomas.
Overveldende
Thomas forteller om hvordan det var å få vite at han hadde ADHD som voksen.
— Det var veldig rart. Det var slitsomt, og det var vondt. Jeg husker jeg tenkte: «Har det bare vært det hele tiden? Har jeg hatt så mye problemer som de sier at jeg har hatt?». Opplevelsen av at min versjon av min egen virkelighet manglet noen kapitler, og at jeg nå fikk disse kapitlene servert, det var ganske overveldende, forteller han.
Sent, men godt
Nå er det ti år siden Thomas ble utredet, og han har det fint.
— Jeg får til livet mitt, og jeg er fornøyd med alt jeg har oppnådd, særlig etter jeg ble utredet. Det kom sent, men godt. Det er nå jeg har tatt utdannelse, det er nå jeg har fått familie og det er nå jeg har fått barn. Jeg er usikker på om det hadde gått så bra for femten år siden, sier Thomas.
I denne episoden snakker vi om ADHD, og vi får svar på spørsmål som:
- Hva er egentlig ADHD?
- Hva skyldes ADHD?
- Er det vanligere hos gutter eller jenter?
- Når er det vanlig å oppdage ADHD?
- Hvilke utfordringer har personer med ADHD?
- Er det høyere risiko for lærevansker når man har ADHD?
- Er det gjort endringer i skolen som påvirker disse barna?
- Hva slags kunnskap har norske lærere om ADHD?
- Hva trenger barn med ADHD av tilrettelegging for å mestre skolen?
- Er norske skoler godt nok tilpasset barn med ADHD?
- Hva slags tiltak brukes i skolen for å hjelpe barn med ADHD?
- Hva er det viktigste som må være på plass for at det skal gå bra i livet for barn med ADHD?
Gjester i studio:
- Kristine Damsgaard, seniorrådgiver i Statped - avdeling sammensatte lærevansker.
- Heidi Aase, avdelingsdirektør for Barns helse og utvikling i Folkehelseinstituttet.
Programleder og produsent:
Fredrik Solli Wandem, kommunikasjonsrådgiver i SpedAims.