Søvnproblemer gjennom livet er et betydelig problem for personer med autisme, uansett alder og kjønn. Det indikerer at behovet for intervensjoner er stort.

Majoriteten av personer med autisme har betydelige søvnproblemer, målt på både subjektive og objektive søvnparametere. De har kortere total søvntid, lengre ventetid før søvnen inntreffer og redusert søvneffektivitet, sammenlignet med typisk utviklede kontrollpersoner. Årsakene til søvnproblemer er mangefasetterte, kompliserte og involverer genetiske, fysiologiske, psykologiske og farmakologiske faktorer. Denne artikkelen viser at personer med autisme som har søvnproblemer, ofte erfarer betydelig kognitive problemer (oppmerksomhet, hukommelse, verbale ferdigheter, intelligens og eksekutiv fungering). Likeså erfarer de i økende grad hyperaktivitet, irritabilitet, fysisk aggresjon og destruktiv atferd. Søvnproblemene hos denne målgruppen krever effektive tiltak.

Innledning

Søvnproblemer er et betydelig problem for personer med autisme (; ; ), idet 40 til 85 prosent av dem sliter med søvnen (; ). Søvnproblemene hos denne målgruppen representerer et betydelig problem gjennom livet, uansett alder og kjønn (Jovevska et al. 2022; ). Personer med autisme sover ofte fragmentert; foruten innsovningsproblemer har de kort søvnvarighet, dårlig søvnvedlikehold og -kvalitet, nattlige oppvåkninger, tretthet på dagtid og en generelt lavere selvopplevd søvnkvalitet enn personer som ikke sliter med dårlig søvn (; ; ).

Måten som de søvnrelaterte problemene kommer til uttrykk på, er i noen grad relatert til alder: Små barn med autisme har ofte motstand mot å legge seg om kvelden. Mange har innsovningsvansker og søvnangst. De har ofte unormal oppførsel mens de sover (parasomnier), og de våkner ofte om natten (). Søvnproblemene starter tidlig i barndommen, ofte før to-års alderen, og vedvarer gjennom hele livet (; ; ).

I de to første leveårene, før autismediagnosen har blitt stilt, har mange barn med autisme problemer relatert til mat, i tillegg til søvnproblemer. De skriker og gråter mye (), og søvnproblemene kan komme til uttrykk før autismesymptomer har blitt registrert (; ). Problemene synes å tilta i barndomsårene (Verhoeff et al., 2018), men avtar marginalt med alderen (). Søvnproblemene synes å være mest uttalt i ungdomsalderen, men representerer også betydelige problemer hos voksne og eldre med denne tilstanden (; ).

Søvnproblemene får ofte negative følger for kognitive funksjoner i hverdagslivet, idet de kan gi svekket hukommelse, sviktende oppmerksomhet, reduserte verbale ferdigheter og redusert intelligens (; ; ). Søvnproblemene virker også negativt inn på atferden til de med autisme (; ; ; ), og de med de alvorligste søvnproblemene synes også å ha de fleste og alvorligste atferdsmessige problemene (). Netter med kort søvnvarighet og mangel på dyp, kontinuerlig søvn synes å være sterkt relatert til eksternaliserende atferd (impulsivitet, aggresjon, destruktivitet) (; ), til internaliserende atferd (stress, angst og depresjon) () og til somatisering (). Søvnproblemene blir også sett i sammenheng med sensorisk hyperreaktivitet, i tillegg til dårlige, sosiale ferdigheter (; ). Målet for behandling av de kognitive og atferdsmessige problemene hos personer med autisme vil være å bedre søvnen deres; jo bedre de sover, desto mindre kognitive problemer og uønsket atferd synes de å utspille (; ; )

Når det gjelder søvnproblemer hos denne målgruppen har man i nyere studier funnet at det foreligger kjønnsforskjeller; jenter/kvinner med autisme synes å ha mer søvnproblemer enn gutter/menn med samme diagnose. Jenter/kvinner synes også å være mer sårbare enn gutter/menn når det gjelder komorbide lidelser (; ; ).

Barns og ungdoms søvnproblemer har ofte en negativ innvirkning på familien. Familiemedlemmer opplever ofte redusert velvære og livskvalitet, i tillegg til økt stress og mentale og fysiske helseutfordringer (; ). De søvnrelaterte problemene er blant de første bekymringene som foreldre til små, barn med autisme rapporterer om – ofte før autismesymptomer har blitt registrert (; ). Søvnproblemene krever økt oppmerksomhet, og nedenfor vil variabler relatert til søvnproblemene bli problematisert.

Objektive og subjektive søvnmål, søvnstadier og døgnklokke

Objektive og subjektive søvnmål

Ved registrering av mulige søvnproblemer skiller man mellom objektive og subjektive søvnmål: Objektive mål på søvn omfatter bruk av aktigrafi og polysomnografi. En aktigraf i form av en «klokke» på armen måler bevegelse og lysnivå rundt en i sovende og våken tilstand. Polysomnografi er en helnatts undersøkelse av søvnen og innebærer skåring av søvnstadier basert på EEG-aktivitet, øyebevegelser og muskelspenning. I tillegg registreres blant annet respirasjonsrelaterte variabler. De subjektive målene på søvn omfatter selv-rapporterende spørreskjema, søvndagbok og sykehistorie (Kilde: ).

Søvn og søvnstadier

Alle mennesker trenger søvn, men søvnbehovet varierer mye fra person til person. Kvaliteten på søvnen, dvs. mengden av den dype søvnen, er vel så viktig som antall timer. Hvis man er uthvilt på dagtid, har man vanligvis fått tilstrekkelig med søvn, uavhengig av antall søvntimer. Den voksne befolkningen trenger 6 og 9 timers søvn hver natt, med en gjennomsnittlig søvnlengde på 7-7,5 timer.

Søvndybden varierer mye, og man snakker om ulike søvnstadier. Disse stadiene kan man som nevnt studere ved hjelp av avansert teknologi (f.eks. polysomnografi). Søvnen kan deles inn i to hovedstadier: Det ene stadiet, som kalles NREM- søvn, består blant annet av langsomme hjernebølger. Den dypeste av denne søvnen er deltasøvnen, som regnes som viktig for å fungere godt neste dag. Denne søvnen har man mest av tidlig på natten, dvs. i løpet av den første tredjedelen av søvnperioden.

Det andre søvnstadiet, kalt REM-søvn (rapid eye movement, hurtige øyebevegelser) skiller seg fra annen type søvn. Her er hjernebølgene nesten som under våkenhet, men samtidig er muskulaturen i sin mest avslappete fase. Det er vanlig at man drømmer i REM-søvnfasen, men man kan også drømme under NREM-søvn. REM-søvn har ikke samme betydning for funksjonsnivået neste dag, slik som den dype deltasøvnen har, som er viktigst for å bli uthvilt. Begge søvnstadier har betydning for hukommelse og læring, og det er derfor viktig å få nok søvn (Kilde: ).

Den indre, biologiske «døgnklokke»

Den circadiske rytmen – døgnrytmen - er av betydning relatert til søvn og søvnproblemer. Dette er en 24 timers syklus, drevet frem av en indre, biologisk «døgnklokke». Døgnrytmen er i stor grad styrt av vekslingen mellom lys og mørke (; ). Endringer i klokkegenene bidrar til dysregulering av døgnrytmen og resulterer i uregelmessige og forsinkede søvnfaser (; ). Noen studier indikerer at dysfunksjonen i døgntidssystemet kan være relatert til autisme og dens patogenese (= hvordan en sykdom oppstår, utvikler seg og forløper) (; ). Genmutasjoner i klokkegener angis å forekomme hyppigere hos personer med autisme enn hos typisk utviklede kontrollpersoner ().

Metodiske problemstillinger

For denne fagartikkelen ble det søkt etter relevant litteratur på Web of Science og Pubmed. De samlede søkene på disse søkemotorene ble foretatt over en periode på ca. 2 år. Følgende søkekombinasjoner ble valgt: autisme, søvn og prevalens; autisme søvn og kognisjon; autisme søvn og atferd; autisme, søvn og kjønn; autisme, søvn og psykiske lidelser; autisme, søvn og systematiske review/meta-analyser; autisme, søvn og randomiserte, kontrollstudier; autisme, søvn og generell støttelitteratur.

Artikler som omhandlet samme tema/problemstilling (f.eks. autisme, søvnproblemer og atferd), ble lastet ned og samlet i separate, merkede mapper. Sorteringen av temaer i mapper gjorde det lettere å holde oversikten under utarbeidelsen av artikkelen; ved tvil eller behov for presiseringer i skriveprosessen kunne jeg gå til mappene eller bruke søkemotorene på nytt og laste ned og sjekke hvilke artikler som var mest relevante for artikkelens problemstilling.

Formål

Søvnproblemer hos personer med autisme er omfattende, og i fagmiljøene er det behov for mer informasjon om sammenhengen mellom søvnproblemer og kognitiv og atferdsmessig fungering. Gitt de betydelige problemene som dårlig søvn forårsaker hos barn, ungdom og voksne innenfor autismespekteret, ønsker jeg gjennom denne fagartikkelen å rette søkelyset mot den betydningen som søvnproblemene kan ha for målgruppens kognitive og atferdsmessige fungering.

Autisme, søvnproblemer og kognitive funksjoner

I 1964 satte 17 år gamle Robert Gardner ny «verdensrekorden» i søvnmangel - ved å holde seg våken i 264 timer, uten hjelp av sentralstimulerende midler (). Søvnmangelen svekket etter hvert evnen hans til å fungere; på den andre våkenhetsdagen begynte han å få problemer med å fokusere synet. På dag tre hadde han humørsvingninger, kvalme og språklige problemer, og på den fjerde dagen, opplevde han kognitive problemer som konsentrasjonsvansker og hukommelsestap, hallusinasjoner og vrangforestillinger, i tillegg til fragmentert tenkning, sløret tale og tåkesyn. Dette eksemplet illustrerer hvordan et ekstremt og alvorlig søvnproblem kan ha en betydelig negativ innvirkning på ulike kognitive funksjoner hos personer uten en kjent funksjonshemning.

I nyere forskning har man rettet oppmerksomheten mot hvordan søvnproblemer hos personer med autisme kan påvirke kognitive funksjoner negativt (; ; ). I en undersøkelse av barn og ungdommer med autisme, som var 11 til 17 år gamle (n = 96), sammenlignet de deltakerne som hadde søvnproblemer, versus de som ikke hadde det. De fant at kognitive vansker som redusert arbeidshukommelse og lærevansker ble negativt påvirket av økte søvnproblemer. De med autisme som hadde betydelig problemer med å falle i søvn, hadde dårlig arbeidshukommelse og mer lærevansker enn de i gruppen som ikke hadde søvnproblemer (p = 0.001, d = 0.51). De hadde også betydelige problemer med å forbli i søvnen (p = 0.001, d = 0.79). Plager med urolige bein under søvnen var også betydelige hos de som hadde søvnproblemer (p = 0.001, d = 0.80). De som ikke hadde søvnproblemer, hadde heller ikke problemer med urolige bein.

Funnene som er presentert ovenfor, indikerer at god søvn kan ha en stabiliserende effekt på hukommelses-funksjoner hos barn med og uten autisme, idet bedring av søvnkvaliteten synes ha direkte innvirkning på generelle, kognitive funksjoner. fant at en gruppe barn med autisme (n = 32) sov dårligere og mindre effektivt enn en matchet kontrollgruppe av typisk utviklede barn. Begge gruppene viste imidlertid bedre hukommelseskonsolidering etter søvn enn etter våken tilstand, men deltakerne med autisme hadde dårligere hukommelseskonsolidering enn deltakerne i kontrollgruppen (p = 0.001). Denne studien indikerer at til tross for dårligere søvnkvalitet, viste barna med autisme en noe styrket hukommelse etter at de hadde sovet, sammenlignet med etter våken tilstand.

I en annen studie undersøkte barn og ungdom med autisme (n = 335) i alderen ett til 18 år (gjennomsnittsalder 5,15 år) for sammenhengen mellom søvnproblemer og skårer på mål for intelligens, verbale ferdigheter og adaptiv atferd. Også her ble deltakerne inndelt i grupper av gode og dårlige sovere. Forskerne fant at barna og ungdommene med autisme som sov få timer per natt, hadde signifikant lavere intelligens (p = 0.01), dårligere verbale ferdigheter (p = 0.01) og dårligere sosiale og adaptive ferdigheter enn gruppen med autisme, men uten søvnproblemer. Disse funnene indikerer at søvnproblemer, særlig med henblikk på søvnvarighet og søvnkvalitet, synes relatert til problemer med kognitiv og adaptiv fungering på dagtid.

I en longitudinell studie av små barn med autisme (n = 217) som var 2-4 år gamle da autismediagnosen ble stilt, undersøkte søvnproblemer som var relatert til en forverring av eksekutive vansker senere i skolealderen. Forskerne fant at forsinket innsetting av søvnen i småbarnsalderen, kortere søvnvarighet og oppvåkning nattestid, var knyttet til at barna hadde eksekutive vansker på dagtid (med moderat til store effektstørrelser).

Sammenhengen mellom søvnproblemer og kognitive funksjoner bekreftes av en studie av av 18 barn med autisme. Nevropykologiske tester, aktigrafi og spørreskjemaer ble brukt for å måle spesifikke komponenter av ikke-verbal kommunikasjon. Forskerne fant at de som sov godt, hadde signifikant bedre responstid enn de som sov dårlig. De konkluderte med at dårlig søvn ved autisme korrelerte med ulike aspekter av reduserte non-verbale funksjoner.

En systematisk systematisk oversikt () av søvnproblemer og deres innvirkning på kognitive funksjoner hos personer med autisme bekrefter hovedfunnene i majoriteten av studiene som er presentert ovenfor, nemlig at betydelige søvnproblemene påvirker en rekke kognitive funksjoner negativt.

Tregt kognitivt tempo er en konstruksjon med kognitive, atferdsmessige, emosjonelle og somatiske komponenter. Noen med autisme fremstår ofte som søvnige, uoppmerksomme og apatiske. De har ofte lite energi, et stirrende blikk og er ofte opptatt av spesielle objekter (; ). undersøkte søvn og kognitivt tempo, pluss en rekke andre kognitive variabler hos et stort utvalg 2- til 17 år-gamle barn og ungdommer med autisme (n = 1436), pluss to grupper barn med ADHD (n = 1056). Forskerne fant at kognitive og sosiale problemer var betydelig større hos barna med tregt kognitivt tempo, sammenlignet med barna som ikke hadde tregt kognitivt tempo (d = 0.3–0.5). Tregt kognitivt tempo sammen med søvnproblemer synes også å påvirke læring og sosial kompetanse negativt.

Autisme, søvnproblemer og atferd

Søvnproblemer hos personer med autisme synes å være forbundet også med atferdsproblemer som fysisk aggresjon, hyperaktivitet, stereotypi og irritabilitet (; ; ; . I en studie av forholdet mellom autisme søvn og atferd undersøkte barn med autisme i alderen 2–18 år (n = 1784). Forskerne fant at de som sov dårlig, hadde mer atferdsproblemer enn de som sov godt, og mer enn tre fjerdedeler av deltakerne hadde problemer med sosialt samspill.

Forholdet autisme, søvnproblemer og atferdsproblemer ble også undersøkt av , der deltakerne var barn med autisme i alderen 2-6 år gamle (n = 46). Barna ble klassifisert i tre grupper som gode sovere, barn med milde søvnproblemer og barn med alvorlige søvnproblemer. De tre søvngruppene ble sammenlignet med hensyn til alvorlighetsgrad av symptomer på autisme og atferd. Forskerne fant at den gruppen som hadde de alvorligste søvnproblemene, opplevde de alvorligste atferdsproblemene, sammenlignet med de med mindre søvnproblemer eller de uten søvnproblemer. Det ble derimot ikke funnet signifikante forskjeller i atferd mellom gruppen som ikke hadde søvnproblemer og de som hadde milde søvnproblemer.

Når det gjelder sammenhengen mellom søvnproblemer og sosial tilbaketrekning, irritabilitet og stereotyp atferd, undersøkte effekten av objektivt målt søvn- og døgnrytme hos barn med autisme i alderen 3–10 år (n =52). Barna ble objektivt vurdert på søvn ved hjelp av aktigrafi, spørreskjemaet og mål for atferdsvansker. Barn med høy grad av irritabilitet, stereotypisk atferd og sosial tilbaketrekning hadde kortere sammenhengende søvnperioder enn de med mindre grad av disse variablene (p = 0,04). De i den kliniske gruppen som viste høy grad av stereotypisk atferd, sov kortere, sammenhengende søvnperioder enn barn med mindre grad av stereotypier (p = 0,006). konkluderte med at forstyrrede døgnrytmer og stadige søvnproblemer kunne forklare atferdsproblemene hos barna med autisme.

I en annen studie undersøkte sammenhengene mellom søvnkvalitet, kvantitet og atferdsproblemer hos barn og ungdommer med autisme i alderen 16 måneder og 18 år (n = 446). Schreck fant at barna og ungdommene med autisme som hadde problemer med søvnmengde og søvnkvalitet, utspilte både eksternaliserende og internaliserende atferd, sammenlignet med de som ikke hadde søvnproblemer. Internaliserende og eksternaliserende atferdsproblemer var forbundet med søvnatferd, som overfølsomhet overfor miljøstimuli, oppvåkning om natten, desorientering under oppvåkning og færre timers søvn. Resultatene fra denne studien støtter tidligere forskning på søvn og atferd på dagtid og forholdet mellom søvnkvalitet og -kvantitet hos barn og ungdom med autisme.

sammenlignet barn med autisme som var gjennomsnittlig 4,7 år gamle) (n = 177), inndelt i to grupper, og med barnas foreldre som informanter. Deltakerne ble delt inn i en «sov-dårlig»- og en «sov-godt»-gruppe. Begge gruppene var ekvivalente med hensyn til alder og kognitivt nivå. Gruppeforskjeller når det gjaldt alder, IQ, forstyrrende atferd på dagtid, sosial funksjonshemming og foreldre-stress ble også evaluert. Barna i «sov-dårlig»-gruppen hadde signifikant mer atferdsproblemer på dagtid (irritabilitet, hyperaktivitet, sosial tilbaketrekning og stereotyp atferd) enn de i «sov-godt»-gruppen. Foreldrene i «sov-dårlig»-gruppen rapporterte at de selv hadde høye nivåer av stress som følge av barnas atferdsproblemer.

Søvnproblemer relatert til autisme, atferdsproblemer og mage-tarmproblemer synes også å være utbredt blant personer med autisme (; ). undersøkte virkningen søvnproblemer og mage-tarmproblemer hos 3- til 12-årige barn med autisme (n = 169), pluss en matchet sammenligningsgruppe. Data om demografi, mage-tarm-symptomer, søvnproblemer og atferd ble samlet inn gjennom spørreskjemaer. Yang og medarbeidere konkluderte med at mage-tarmforstyrrelser og søvnproblemer var utbredt blant barna med autisme. De hadde mer alvorligere symptomer på autisme enn de som ikke hadde disse problemene. Dessuten viste de barna som også hadde mage-tarmsymptomer, mer alvorlig autistisk atferd enn de som ikke hadde slike problemer.

gjennomførte en tverrsnittstudie der de sammenlignet barn og ungdom med autisme (n = 45) med en kontrollgruppe av typisk utviklede barn og ungdommer (n = 24), matchet for alder, kjønn- og kroppsmasse-indeks. Deltakerne ble undersøkt på en ambulant døgnovervåkingsenhet. Spyttprøver ble tatt for å bestemme produksjonen av melatonin. Dessuten svarte foreldrene på spørreskjemaer om sosial og repetitiv atferd. Det viste seg at de med autisme som skåret høyt på spørreskjemaene, var også de som sov dårligst. Dårlig og oppstykket søvn var forbundet med somatiske plager og selvskading. Dette, i tillegg til internaliserende problemer, hadde en uheldig innvirkning på familien.

I en systematisk systematisk oversiktsartikkel analyserte 46 publisert studier av effekten av søvnkvalitet på atferdsproblemer og sosial fungering hos barn og ungdom med autisme. Gjennomgangen viste at dårlig søvnkvalitet og svikt i sosial fungering var positivt forbundet med hverandre, og at flere netter med ikke-optimal søvnvarighet og mangel på dyp, kontinuerlig søvn var forbundet med eksternaliserende og internaliserende atferd, samtidig som søvnkvaliteten ble redusert av angst og sensorisk overfølsomhet.

Når det gjelder meta-anlyser av forholdet autisme, søvnproblemer og atferd, undersøkte styrken av sammenhengen mellom søvnproblemer og utfall i hverdagen. Analyser fra 49 studier av til sammen 15 074 personer med autisme viste hvor uheldige konsekvenser søvnproblemer får for personer med autisme. konkluderte med at søvnproblemene var signifikant forbundet med nesten alle domener som ble vurdert, deriblant atferdsproblemer. I en metastudie av barn og ungdom med autisme (n = 2650) bekrefter denne tendensen, nemlig at det var et klart samsvar mellom dårlig søvn og atferdsproblemer.

Autisme, søvnproblemer og kjønnsforskjeller

Når det gjelder kjønnsforskjeller mellom jenter/kvinner og gutter/menn med autisme, rapporteres det i noen studier at førstnevnte er mer sårbare enn gutter/menn med autisme, særlig når det gjelder å utvikle komorbide lidelser (; ). I en nyere studie av kjønnsforskjeller hos personer med autisme fant at signifikant flere unge jenter enn gutter rammes av søvnproblemer. Nesten 85 prosent av jentene med autisme, som var 6 til 12 år gamle, hadde problemer relatert til søvnen, sammenlignet med 66 prosent av guttene. Tallene for typisk utviklede jenter og gutter var henholdsvis 45 og 42 prosent.

Jenter/kvinner med autisme synes dessuten å ha litt andre typer søvnproblemer enn gutter/menn med samme diagnose - i form av økt sengetidsmotstand, søvnangst på dagtid og mindre nattesøvn enn gutter/menn med autisme (; ; ). brukte data fra helsetjenester i Florida til å analysere 83 500 barn med autisme i alderen 1-21 år. Etter å ha justert for alder, rase, etnisitet og urbanitet hadde jenter med autisme signifikant større risiko enn gutter med autisme med når det gjaldt å utvikle angstlidelser, depresjoner, psykisk utviklingshemning, epilepsi, mange-tarmproblemer og søvnforstyrrelser.

Kjønnsforskjellene synes ikke å være begrenset til barnealderen. undersøkte søvnkvalitet hos 297 deltakere med autisme i alderen 15 til 80 år, pluss en matchet kontrollgruppe. De konkluderte med at ungdom og voksne med autisme, og særlig kvinner, forble sårbare overfor søvnproblemer, med tidlig og middel voksenalder som særlig risikofylte livsperioder.

Nyere studier har også vist at jenter/kvinner med autisme er mer sårbare enn gutter/menn med samme diagnose når det gjelder medisinsk og psykisk komorbiditet, hvorav søvnproblemer er sentrale (; ). Jenter med autisme har signifikant mer søvnproblemer enn gutter med samme diagnose, og de har en rekke andre komorbide tilstander (; ). Likevel er det tre-fire ganger så mange guterer som jenter som diagnostiseres med autisme (Loomes et al., 2018). Denne overtalligheten har blitt forklart med at det hos jenter/kvinner foreligger en beskyttende effekt mot autisme, idet de trenger en større belastning av genetiske eller miljømessige risikofaktorer for å utvikle autisme (; ). Kjønnshormoner og kjønnsspesifikke genmutasjoner hos jenter/kvinner, i tillegg til at de trenger større genetisk belastning før autismen kommer til uttrykk, kan også være mulige forklaringer på disse forskjellene ().

En litt annen forklaring som har blitt fremsatt er at søvnproblemene kan være tidlige varsler om autisme. Søvnproblemene hos personer med autisme kan være noe mer enn bare en komorbid tilstand, og det kan foreligge en forbindelse mellom dårlig søvn og kognitive og atferdsmessige problemer. Det kan blant annet innebære at søvnproblemer og autisme, men også autistiske trekk, kan ses i sammenheng, i stedet for å betraktes som helt separate enheter (; ; ).

Spørsmålet er hva som fører til hva, dvs. om retning av kausalitet; fører A til B eller fører B til A - eller er det en toveis forbindelse mellom dem? Noen forskere går langt i å antyde at det kan foreligger en toveis forbindelse mellom døgnrytme funksjoner og autisme; særlig kan døgnrytmeforstyrrelser disponere for utvikling av symptomer på autisme og vice versa innenfor en selvforsterkende tilbakemeldingsbane (; ). Andre forskere har ikke kunnet bekrefte denne hypotesen (; ), så dette bildet er fremdeles uklart.

Atferdsproblemer er det som fremstår som mest dramatisk i miljøet rundt personer med autisme, forbundet som denne atferden er med fysisk aggresjon, hyperaktivitet, stereotypi, irritabilitet og sensoriske problemer (; ; ). Det er interessant å merke seg at der hvor man skiller mellom personer med autisme, henholdsvis de som sover dårlig og de som sover forholdsvis godt, finner man at førstnevnte gruppe har signifikant mer atferdsproblemer enn de som sover godt (; ). I sum indikerer dette hvor viktig god søvn er, og hvor alvorlige søvnproblemer er for personer med autisme, sterkt forbundet som de er med kognitive vansker og atferd (; ).

Funn i tvillingstudier støtter en dimensjonal forståelse av autisme (; ). Det innebærer blant annet at det kan være relevant å utrede også de med autistiske trekk, da det foreligger indikasjoner på at personer med slike trekk har mer eller mindre uttalte søvnproblemer (). I prinsippet har de med autistiske trekk samme typer søvnproblemer som de med en autismediagnose har; de er signifikant søvnigere på dagtid enn de som ikke har disse trekkene (; ), og noen forskere har tatt til orde for å rutinemessig å screene for søvnproblemer også i denne populasjonen, uavhengig av alder og kognitivt nivå (; ). Det samme foreslås for forholdvis mildere søvnproblemer (; ).

En annet forhold som spiller en viktig rolle, er at søvnproblemer hos barn og ungdom med autisme ofte blir en stor og kontinuerlig belastning på den nærmeste familien. Søvnproblemene har en betydelig negativ innvirkning på dem i form av redusert velvære og livskvalitet, økt stress og mentale og fysiske helseutfordringer (; ). En særlig stor påkjenning for foreldre og foresatte er barnas problemer med å sovne og forbli i søvnen ().

Avslutning

Det store omfanget av søvnproblemer i autismepopulasjonen indikerer at behovet for intervensjoner er stort, uansett aldersgruppe (; ; ). Gitt de ofte alvorlige kognitive og atferdsmessige problemene som er relatert til søvnproblemer hos personer med autisme, minner dette oss om at man har et nærmest desperat behov for å utvikle effektive, evidensbaserte intervensjoner (). Man har tilegnet seg mye kunnskap om autisme når det gjelder kognisjon, nevroanatomi, nevrobiologi og tilhørende disipliner, men fremskrittene har vært mer beskjedne når det gjelder evidensbaserte intervensjoner med sikte på å hjelpe personer med autisme og lignende tilstander (). Effektive intervensjoner overfor personer med autisme vil ha som mål å bedre både søvn, kognitive funksjoner og atferd, for jo bedre de sover, desto færre kognitive problemer og uønsket atferd synes de å ha (; ). For personer med autisme med alvorlige søvnproblemer bør behandlingen være evidensbasert, med for eksempel kognitiv atferdsterapi som en særlig interessant metode (). Tiltak mot søvnproblemer hos denne målgruppen bør gå fra å være en prøving-og-feiling-strategi til en evidensbasert presisjonstilnærming.

Som denne artikkelen viser har barn, ungdommer og voksne med autisme betydelig mer søvnproblemer enn ikke-autistiske personer. Disse problemene har en negativ innvirkning på kognitive funksjoner som IQ, hukommelse, oppmerksomhet, eksekutive vansker og verbale ferdigheter (; ). Når det gjelder forholdet mellom søvnproblemer og atferd, viser likeså en rekke studier at søvnproblemene har atferdsmessige følger i form av hyperaktivitet, irritabilitet, fysisk aggresjon og destruktiv atferd (; ; ). En sentral årsak til søvnproblemene er som nevnt knyttet til mutasjoner i klokkegener; de muterte genene synes å bidra til dysregulering av døgnrytmen og til uregelmessige og forsinkede søvnfaser (; ).

Litteraturhenvisninger

Al Backer B. N., Alzawad, M., Habibullah, H. & Bashir, S. (2018). The relationship between sleep and cognitive performance in autism spectrum disorder (ASD): A pilot study. Children, 5, 153. doi:10.3390/children5110153

Angell, A. M., Deavenport‐Saman, A., Yin, L., Zou, B., Bai, C., Varma, D., ... Solomon, O. (2021). Sex differences in co‐occurring conditions among autistic children and youth in Florida: A retrospective cohort study. Journal of Autism and Developmental Disorders, 51(10), 3759-3765 https://doi.org/10.1007/s10803-020-04841-5

Arnold, S. R. C., Higgins, J. M., Weise, J, Desai, A., Pellicano, E. & Trollor, J. N. (2023). Confirming the nature of autistic burnout. Autism, 27(7), 1906-1918. doi: 10.1177/13623613221147410

Barnevik Olsson, M., Høglund Carlsson, L., Westerlund, J., Gillberg, C. & Fernell, E. (2013). Autism before diagnosis: crying, feeding and sleeping problems in the first two years of life. Acta Pædiatrica, 102(6), 635-639. doi: 10.1111/apa.12229

Bjorvatn, B. (2024 nov.). Normal søvn. https://www.helse-bergen.no/nasjonal-kompetansetjeneste-for-sovnsykdommer-sovno/normal-sovn/

Calhoun, S. L., Pearl, A. M., Fernandez‐Mendoza, J., Durici, K. C., Mayes, S. D. & Murray, M. J. (2020). Sleep disturbances increase the impact of working memory deficits on learning.https://doi.org/10.1007/s10803-019-03928-y

Carmassi, C., Palagini, L., Caruso, D., Masci, I., Nobili, L., Vita, A., … Dell’Osso, L. (2019). Systematic review of sleep disturbances and circadian sleep desynchronization in autism spectrum disorder: Toward an integrative model of a self-reinforcing loop. Frontiers in Psychiatry, 10, art. 366. doi: 10.3389/fpsyt.2019.00366

Cortese, S., Wang, F., Angriman, M., Masi, G. & Bruni, O. (2020). Sleep disorders in children and adolescents with autism spectrum disorder: Diagnosis, epidemiology, and management. CNS Drugs, 34(4), 415-423. https://doi.org/10.1007/s40263-020-00710-y

Dell’Osso, L., Massoni, L., Battaglini, S., Cremone, I. M., Carmassi, C. & Carpita, B. (2022). Biological correlates of altered circadian rhythms, autonomic functions and sleep problems in autism spectrum disorder. Annals of General Psychiatry, 21, 13 https://doi.org/10.1186/s12991-022-00390

Deliens, G., Leproult, R., Schmitz, R., Destrebecqz, A. & Peigneux, P. (2015). Sleep disturbances in autism spectrum disorders. Review Jounal of Autism and Developmental Disorders, 2, 343-356. doi 10.1007/s40489-015-0057-6

Earl, R. K., Ward, T., Gerdts, J., Eichler, E. E., Bernier, R. A. & Hudac, C. M. (2021). Sleep problems in children with ASD and gene disrupting mutations. The Journal of Genetic Psychology, 182(5), 317-334. https://doi.org/10.1080/00221325.2021.1922869

Estes, A., Munson, J., St. John, T., Finlayson, R., Pandey, J., Gottlieb, B., … Schultz, R. T. (2023). Sleep problems in autism: Sex differences in the school-age population. Autism Research, 16(1), 164-173. doi:10.1002/aur.2848.

Engstrøm, M., Rugland, E. & Heier, M. S. (2013). Polysomnografi ved utredning av søvnlidelser. Tidsskrift for Norsk Legeforening, 133, 58-62. doi: 10.4045/tidsskr.12.0172

Ferri, S. L., Abel, T. & Brodkin, E. S. (2018). Sex differences in autism spectrum disorder: A review. Current Psychiatry Reports, 20(2), 9. https://doi.org/10.1007/s11920-018-0874-2

Forde, J., Bonilla, P. M., Mannion, A., Coyne, R., Haverty, R. & Leader, G. (2021). Health status of adults with autism spectrum disorder. Review Journal of Autism and Developmental Disorders (ahead of print) https://doi.org/10.1007/s40489-021-00267-6

Goldman, S. E., McGrew, S., Johnson, K. P., Richdale, A. L., Clemons, T. & Malow, B. A. (2011). Sleep is associated with problem behaviors in children and adolescents with autism spectrum disorders. Research in Autism Spectrum Disorders 5, 1223-1229. 10.1016/j.rasd.2011.01.010

Goldman, S. E., Richdale, A. L., Clemons, T. & Malow, B. A. (2012). Parental sleep concerns in autism spectrum disorders: Variations from childhood to adolescence. Journal of Autism and Developmental Disorders, 42(4), 531-538.doi 10.1007/s10803-011-1270-5

Goto, M., Mizuno, M., Matsumoto, A., Yang, Z., Jimbo, E. F., Tabata, H, … Kohichi, N. (2017). Role of a circadian-relevant gene NR1D1 in brain development: possible involvement in the pathophysiology of autism spectrum disorders. Scientific Report, 7, 43945. doi: 10.1038/srep43945

Han, G. T., Cummings, E. L., Parker, T., Trevisan, D. A., Carlos, C., Abel, E. A., … Kala, S. (2022). Associations between sleep problems and domains relevant to daytime functioning and clinical symptomatology in autism: A meta-analysis. Autism Research, 1-12. doi: 10.1002/aur.2758

Horiuchi, F., Kawabe, K., Oka, Y., Nakachi, K., Hosokawa, R. & Ueno, S.-I. (2020). The association between autistic traits and sleep habits/problems in toddlers. Developmental Neuropsychology, 45(7-8), 485-495. https://doi.org/10.1080/87565641.2020.1865357

Jacquemont, S., Coe, B. P., Hersch, M., Duyzend, M. H., Krumm, N., Bergmann, S., … Eichler, E. E. (2014). A higher mutational burden in females supports a “female protective model” in neurodevelopmental disorders. The American Journal of Human Genetics 94(3), 415-425. doi 101016/j.ajhg.2014.02.00

Johnson, C. R., Smith, T., DeMand, A., Lecavalier, L., Evans, V., Gurka, M., … Scahill, L. (2018). Exploring sleep quality of young children with autism spectrum disorder and disruptive behaviors. Sleep Medicine, 44, 61-66. doi: 10.1016/j.sleep.2018.01.008.

Jovevska, S., Richdale, A. L., Lawson, L. P., Uljarevic ́, M., Arnold, S. R. C. & Trollor, J. N. (2020). Sleep quality in autism from adolescence to old age. Autism in Adulthood, 2(2), 152-162. doi: 10.1089/aut.2019.0034

Kim, H., Kim, J. H., Yi, J. H., Kim, J. Y., Solmi, M. Cortese, S., … & Fusar‐Poli, P. (2024). Correlations between sleep problems, core symptoms, and behavioral problems in children and adolescents with autism spectrum disorder: a systematic review and meta‐analysis. European Child & Adolescent Psychiatry, 33(5), 1539-1549. doi: 10.1007/s00787-023-02253-1

Konstantareas, M. M. & Homatidis, S. (1989). Assessing child symptom severity and stress in parents of autistic children. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 30(3), 459-470. https://doi.org/10.1111/j.1469-7610.1989.tb00259.x

Leader, G., Abberton, C., Cunningham, S., Gilmartin, K., Grudzien, M., Higgins, E., … Mannion, A. (2022). Gastrointestinal symptoms in autism spectrum disorder: A systematic review. Nutrients, 14, 147, https://doi.org/10.3390/nu14071471

Leader, G., Barrett, A., Ferrari, C., Casburn, M., Maher, L., Naughton, K., … Mannion, A. (2021). Quality of life, gastrointestinal symptoms, sleep problems, social support, and social functioning in adults with autism spectrum disorder. Research in Developmental Disabilities, 112, 103915. https://doi.org/10.1016/j.ridd.2021.103915

Levin, A. & Scher, A. (2016). Sleep problems in young children with autism spectrum disorders: A study of parenting stress, mothers’ sleep-related cognitions, and bedtime behaviors. CNS Neuroscience & Therapeutics, 22(11), 921-927. doi: 10.1111/cns.12651.

Limoges, E., Bolduc, C., Berthiaume, C., Mottron, L. & Godbout, R. (2013). Relationship between poor sleep and daytime cognitive performance in young adults with autism. Research in Developmental Disabilities 34, 1322-1335. doi: 10.1016/j.ridd.2013.01.013

Loomes, R., Hull, L. & Mandy, W. (2017). What is the male-to-female ratio in autism spectrum disorder? A systematic review and meta-analysis. Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 56(6), 466-474. doi: 10.1016/j.jaac.2017.03.013

Lorsung, E., Karthikeyan, R. & Cao, R. (2021). Biological timing and neurodevelopmental disorders: A role for circadian dysfunction in autism spectrum disorders. Frontiers in Neuroscience, 15, article 642745. doi: 10.3389/fnins.2021.642745

Martin, C. A., Papadopoulos, N., Chellew, T. Rinehart, N. J. & Sciberras, E. (2019). Associations between parenting stress, parent mental health and child sleep problems for children with ADHD and ASD: Systematic review. Research in Developmental Disabilities 93, 103463. https://doi.org/10.1016/j.ridd.2019.103463

Martinez‐Cayuelas, E., Gavela‐Pérez, T., Rodrigo‐Moreno, M., Losada‐Del Pozo, R., Moreno‐Vinues, B., Garces, C., … Soriano‐Guillén, L. (2024). Sleep problems, circadian rhythms, and their relation to behavioral difficulties in children and adolescents with autism spectrum disorder. Journal of Autism and Developmental Disorders, 54(5),1712-1726. doi: 10.1007/s10803-023-05934-7.

Maski, K., Holbrook, H., Manoach, D., Hanson, E., Kapur, K. & Stickgold, R. (2015). Sleep dependent memory consolidation in children with autism spectrum disorder. SLEEP, 38(12), 1955-1963. http://dx.doi.org/10.5665/sleep.5248

Mayes, S. D., Calhoun, S. L. & Waschbusch, D. A. (2021). Relationship between sluggish cognitive tempo and sleep, psychological, somatic, and cognitive problems and impairment in children with autism and children with ADHD. Clinical Child Psychology and Psychiatry, 26(2), 518-530. doi: 10.1177/1359104520978459

Mayes, S. D., Puzino, K., DiGiovanni, C. & Calhoun, S. L. (2022). Cross‐sectional age analysis of sleep problems in 2 to 17 years old with ADHD combined, ADHD inattentive, or autism. Journal of Clinical Psychology in Medical Settings, 29(2), 239-248. https://doi.org/10.1007/s10880-021-09799-9

Mazurek, M. O. & Sohl, K. (2016). Sleep and behavioral problems in children with autism spectrum disorder. Journal of Autism and Developmental Disorders, 46(6), 1906-1915. doi: 10.1007/s10803-016-2723-7.

McCrae, C. S., Chan, W. S., Curtis, A. F., Deroche, C. B., Munoz, M., Takamatsu, S., … & Mazurek, M. O. (2020). Cognitive behavioral treatment of insomnia in school-aged children with autism spectrum disorder: A pilot feasibility study. Autism Research, 13(1), 167-176. doi: 10.1002/aur.2204

Park, S., Cho, S.-C., Cho, I. H., Kim, B.-N., Kim, J.-W., Shin, M.-S., … & Yoo, H. J. (2012). Sleep problems and their correlates and comorbid psychopathology of children with autism spectrum disorders. Research in Autism Spectrum Disorders, 6, 1068-1072. doi: 10.1016/j.rasd.2012.02.004

Richdale, A. L., Baker, E., Short, M. & Gradisar, M. (2014). The role of insomnia, pre-sleep arousal and psychopathology symptoms in daytime impairment in adolescents with high- functioning autism spectrum disorder. Sleep Medicine, 15(9), 1082-1088.doi: 10.1016/j.sleep.2014.05.005

Richdale, A. L. & Schreck, K. A. (2009). Sleep problems in autism spectrum disorders: Prevalence, nature & possible biopsychosocial aetiologies. Sleep Medicine Reviews, 13(6), 403-411. doi: 10.1016/j.smrv.2009.02.003.

Robinson, E. B, Lichtenstein, P., Anckarsäter, H., Happé, F. & Ronald, A. (2013). Examining and interpreting the female protective effect against autistic behavior. PNAS, 110(13), 5258-5262. doi: 10.1073/pnas.1211070110

Robinson, E. B., St. Pourcain, B., Anttila, V., Kosmicki, J.A., Bulik-Sullivan, B., Grove, J., … & Daly, M. J. (2016). Genetic risk for autism spectrum disorders and neuropsychiatric variation in the general population. Nature Genetics, 48(5), 552-555. doi: 10.1038/ng.3529.

Ross, J. J. (1965). Neurological findings after prolonged sleep deprivation. Archives of Neurology, 12(4), 399-403.

Roussis, S., Richdale, A. L., Katz, T., Malow, B. A., Barbaro, J. & Sadka, N. (2021). Behaviour, cognition, and autism symptoms and their relationship with sleep problem severity in young children with autism spectrum disorder. Research in Autism Spectrum Disorders, 83, 101743. https://doi.org/10.1016/j.rasd.2021.101743

Sadikova, E., Dovgan, K. & Mazurek, M. O. (2023). Longitudinal examination of sleep problems and symptom severity in children with autism spectrum disorder. Journal of Autism and Developmental Disorders, 53(4),1673-1681 https://doi.org/10.1007/s10803-021-05401-1

Salmela, L., Kuula, L, Merikanto, I., Räikkönen, K. & Pesonen, A.-K. (2019). Autistic traits and sleep in typically developing adolescents. Sleep Medicine 54, 164e171 https://doi.org/10.1016/j.sleep.2018.09.028

Schreck, K. A. (2021). Sleep quantity and quality as predictors of behavior and mental health issues for children and adolescents with autism. Research in Autism Spectrum Disorders, 84, 101767. https://doi.org/10.1016/j.rasd.2021.101767

Shaw, A., Thanh Do, T. N., Harrison, L., Marczak, M., Dimitriou, D. & Joyce, A. (2022). Sleep and cognition in people with autism spectrum condition: A systematic literature review, Review Journal of Autism and Developmental Disorders, 9(3), 416-426. https://doi.org/10.1007/s40489-021-00266-7

Solomon, M., Miller, M., Taylor, S. L., Hinshaw, S. P. & Carter, C. S. (2012). Autism symptoms and internalizing psychopathology in girls and boys with autism spectrum disorders. Journal of Autism and Developmental Disorders, 42(1), 48-59. Doi 10.1007/s10803-011-1215-z

Stewart, G. R., Corbett, A., Ballard, C., Creese, B. Aarsland, D., Hampshire, A., … Happé, F. (2020). Sleep problems and mental health difficulties in older adults who endorse high autistic traits. Research in Autism Spectrum Disorders, 77, 101633. https://doi.org/10.1016/j.rasd.2020.101633

Taylor, M. J., Larsson, H., Lundström, S., Lichtenstein, P. & Butwicka, A. (2022). Etiological links between autism and difficulties in initiating and maintaining sleep: a familial co-aggregation and twin study. Journal of Child Psychology and Psychiatry 63(3), 315-323. doi:10.1111/jcpp.13473

Taylor, M. A., Schreck, K. A. & Mulick, J. A. (2012). Sleep disruption as a correlate to cognitive and adaptive behavior problems in autism spectrum disorders. Research in Developmental Disabilities, 33, 1408-1417. doi: 10.1016/j.ridd.2012.03.013

Tesfaye, R., Wright, N., Zaidman-Zait, A. Bedford, R., Zwaigenbaum, L., Kerns, C. M., … & Pathways Team (2021). Investigating longitudinal associations between parent reported sleep in early childhood and teacher reported executive functioning in school-aged children with autism. SLEEPJ, 44(9), 1-14. doi: 10.1093/sleep/zsab122

Verhoeff, M. E., Blanken, L. M. E., Kocevska, D., Mileva-Seitz, V. R., Jaddoe, V. W. V., White, T., ... Tiemeier, H. (2018). The bidirectional association between sleep problems and autism spectrum disorder: a population-based cohort study. Molecular Autism, 9, 8, doi 10.1186/s13229-018-0194-8

Whelan, S., Mannion, A., Madden, A., Berger, F., Costello, R., Ghadiri, S., … & Leader, G. (2022). Examining the relationship between sleep quality, social functioning, and behavior problems in children with autism spectrum disorder: A systematic review. Nature and Science of Sleep, 14, 675-695. https://doi.org/10.2147/NSS.S239622

Yang, X.-L., Liang, S., Zou, M.-Y., Sun, C.-H., Han, P.-P., Jiang, X.-T., ... Wu, L.-J. (2018). Are gastrointestinal and sleep problems associated with behavioral symptoms of autism spectrum disorder? Psychiatry Research, 259, 229-235. http://dx.doi.org/10.1016/j.psychres.2017.10.040

Yavuz-Kodat, E., Reynaud, E., Geoffray, M.-M., Limousin, N., Franco, P., Bonnet-Brilhault, F., … Schroder, C. M. (2020). Disturbances of continuous sleep and circadian rhythms account for behavioral difficulties in children with autism spectrum disorder. Journal of Clinical Medicine, 9, 1978. doi:10.3390/jcm9061978