Fagartikkel Småbarns utvikling av generelle motstandsressurser Opplever barnet selvbestemmelse, medvirkning og hjelp til å takle stress i barnehagen, vil det utvikle generelle motstandsressurser. Det er viktig for å takle motgang i livet. Publisert: 21.03.2022 Hentet fra Første steg 4/2021
Fagartikkel Dette er forskjellen på normal og unormal seksuell lek hos barn Normal seksuell lek er preget av glede og nysgjerrighet, mens unormal sexlek er aggressiv og tvangsmessig. Publisert: 17.02.2022 Hentet fra Første steg 1/2021
Fagartikkel Diagnostisering av ADHD – perspektivet bør utvidast Artikkelforfattarane påpeikar at sjølv om barn og unge si åtferd kan vere prega av symptom som liknar ADHD, er det ikkje sjølvsagt at det er det som er årsaka. Publisert: 27.04.2021 Hentet fra Spesialpedagogikk 2/2020
Fagartikkel Kjenneteikn på seksuelle overgrep mot barn 10 prosent av dei barnehagetilsette veit ikkje korleis dei skal avdekkje om barna som går i barnehagen, har vore utsette for seksuelle overgrep, viser undersøking. Her er 5 ulike kjenneteikn. Publisert: 10.02.2021 Hentet fra Første steg 1/2020
Fagfellevurdert Når søsken har autismespekterforstyrrelse Hensikten med denne studien var å få innsikt i hvordan hverdag og oppvekst oppleves når man er søsken til et barn med autismespekterforstyrrelse (ASF). Denne studien fant at søsken til barn med ASF rapportere hovedsakelig gode relasjoner til sine søsken. Publisert: 04.02.2021 Hentet fra Psykologi i kommunen 5/2020
Forskningskafe Kule krabatar leikar - Still eller vill? (video) Angst og angstlidelser er ofte noe vi forbinder med voksne, men slike lidelser kan oppstå allerede hos unge barn. Se Kirsten Flaten, dosent ved Høgskulen på Vestlandet, forelese om barn og unge med slike lidelser, hvordan disse lidelsene kommer til uttrykk og hvordan vi som voksne kan møte disse barna på riktig måte. Publisert: 10.10.2018 Hentet fra Utdanningsforbundet
Kronikk Barn treng stress – i passe mengder Vi må slutte å snakke om psykiske helsevanskar, og heller snakke om korleis vi skal legge til rette for god psykisk helse. Kjensler som stress og uro er av det gode, for dei hjelper oss til eit rikare kjensleliv. Publisert: 20.09.2018 Hentet fra forskning.no
Fagartikkel Elever med eksepsjonelle evner – mer enn bare skoleflinke Elever med eksepsjonelle evner legger ofte mer vekt på det de selv opplever som viktig og interessant enn å gi de svarene som læreren forventer og ønsker. Eksamener og prøver gjenspeiler ofte ikke potensialet deres, og det kreves derfor kompetanse når det gjelder å finne disse elevene og gi dem et tilpasset opplæringstilbud. Publisert: 01.12.2017 Hentet fra Bedre skole 4/2017
Fagartikkel Dei stille barna blir ikkje sett Stille, sjenerte og introverte barn får ikkje like mykje merksemd som barn med utagerande åtferd, viser undersøking. Får det stille barnet hjelp allereie i barnehagen, vil ikkje vanskane følgje barnet i skulealder. Publisert: 01.06.2017 Hentet fra Første steg 2/2017
Fagartikkel Sosial angst i barnehagen Svært stille og pliktoppfyllende barn kan ha sosial angst allerede i barnehagen. Slik oppdager du dem. Publisert: 18.02.2017 Hentet fra Første steg 1/2017
Fagartikkel Cool Little Kids– pilotutprøving av et angstforebyggende program for foreldre Artikkelen beskriver gjennomføring av det angstforebyggende foreldretreningsprogrammet Cool Little Kids (CLK). Programmet ble gjennomført i løpet av en helg og en oppfølgingsdag. Fire foreldrepar til barn født i tiden 2009–2011 deltok, og formålet var å forebygge angstutvikling hos barna som var fra 3–5 år gamle. Publisert: 03.05.2016 Hentet fra Spesialpedagogikk 3/2016
Fagartikkel Psykisk helse, normalitet og angst De siste årene er angstforekomst i barnepopulasjonen blitt gjenstand for forskningsmessig interesse. Kartlegginger har påvist at angst forekommer hyppig, og for mange barn vil dette vedvare inn i voksen alder. Det finnes imidlertid også en alternativ vinkling, der man ser på angstlignende atferd som en ressurs. Denne artikkelen omhandler angst og alternative forklaringer, samt forebygging og behandling. Publisert: 13.05.2015 Hentet fra Spesialpedagogikk 2/2015