Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (41)
  • Podcast (4)
  • Video (4)
  • Omtale (2)
  • Fagartikkel (1)

Artikkeltema

  • Oppvekst og levekår (13)
  • Barnehage (12)
  • Forskning og metode (11)
  • Motivasjon (10)
  • Barnetrinn (8)
  • Klasseledelse (8)
  • Mobbing (7)
  • Psykisk helse (7)
  • Samspill og relasjoner (7)
  • Atferd (5)
  • Selvregulering (5)
  • Digitalisering (4)
  • Lærerutdanning (4)
  • Samarbeid med hjemmet (4)
  • Ungdomstrinn (4)
  • Demokrati og medvirkning (3)
  • Internasjonal forskning (3)
  • Lesing og muntlig ferdighet (3)
  • Overgangsfaser (3)
  • Pedagogiske program (3)
  • Skoleutvikling (3)
  • Skolevegring (3)
  • Studieforberedende (3)
  • Yrkesfag/Lærlingeordning (3)
  • Frafall og gjennomføring (2)
  • Lek (2)
  • Mangfold og integrering (2)
  • Matematikk (2)
  • Organisering (2)
  • Videreutdanning og kompetanseutvikling (2)
  • Faglig og administrativt støttesystem (1)
  • Høgskole og universitet (1)
  • Kognitive vansker (1)
  • Kollegaveiledning (1)
  • Kontroll og tilsyn (1)
  • Likestilling/kjønn/seksualitet (1)
  • Læreplaner (1)
  • Ny som lærer (1)
  • Praktiske og estetiske fag (1)
  • Rådgivingstjeneste (1)
  • Samfunnsfag og historie (1)
  • Tilpasset opplæring (1)
  • Utviklingsforstyrrelser (1)

Artikkelkilde

  • Læringsmiljøsenteret (35)
  • Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger (16)
  • NTNU (1)

Artikkelforfatter

  • Maria Gilje Strand (52)
  • Pål Roland (2)
Artikkel

God selvregulering hos barn kan avgjøre hvilke liv de får

God selvregulering kan ikke bare gjøre hverdagen bedre for barna. Det kan også ha noe å si for hvordan det går med dem resten av livet.

Publisert: 10.04.2024 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Podcast

Episode 18: Vaksne som mobbar eigne elevar

At elevar vert utsett for mobbing av vaksne på skolen, er eit globalt problem. I dei fleste tilfella dreier det seg om lærarar som krenkjer eller mobbar sine eigne elevar.

Publisert: 12.03.2024 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Podcast

Episode 9: Den autoritative voksenrollen

Hva vil det si å være en autoritativ voksen? Og hvorfor bør alle voksne strekke seg mot å bli mer autoritative i møte med barn?

Publisert: 22.02.2024 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel

Elever med konsentrasjonsvansker opplever mindre læringsstøtte

Ny forskning viser at elever som rapporterte om manglende konsentrasjon også opplevde liten grad av læringsstøtte fra læreren.

Publisert: 16.11.2023 Hentet fra Læringsmiljøsenteret, Kunnskapssenter for utdanning, Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger
Artikkel

Voksne som krenker barn på skolen – et globalt problem

Over hele verden finnes det barn som blir utsatt for mobbing av voksne på skolen. Disse elevene kan også ha økt risiko for å bli utsatt for mobbing av sine medelever.

Publisert: 13.02.2023 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel

– Skulerådgjevarane har ei nesten umogleg oppgåve

Norske skular har ulik praksis for elevane sitt tilbod om rådgjeving. – Retningslinene for tilbodet må verte tydelegare, seier forskar.

Publisert: 06.02.2023 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel

Slik kan russetiden bli mer inkluderende

Inndeling i russegrupper fører til mer utenforskap blant russen. Dette kan få store konsekvenser – både for de som står utenfor, men også for dem som er inne i ei russegruppe.

Publisert: 31.01.2023 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Video

Er alle klar over mobbingen som pågår?

I filmen «Alle vet», vet alle hva som foregår – utenom læreren. Dette er ikke uvanlig i norske klasserom, sier universitetslektor Nina Grini ved Læringsmiljøsenteret.

Publisert: 09.11.2022 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel

Foreldre er lite fornøyde med skolens oppfølging i mobbesaker

Innvandrerforeldre var likevel mer fornøyde enn etnisk norske foreldre, ifølge en studie. – Kanskje forventer de mindre av skolen når det gjelder det psykososiale miljøet, sier forsker.

Publisert: 20.09.2022 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Omtale

Hvordan kan en mangfoldig elevgruppe få en bedre skole?

En ny bok om elevmangfold gir flerfaglige perspektiver på hva som skal til for at en mangfoldig elevgruppe skal få en bedre skolehverdag. – Boka bidrar til å både forstå konsekvensene av elevmangfold samt utfordringene mangfoldet reiser, sier Hildegunn Fandrem.

Publisert: 12.09.2022 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel

Jobber sammen for barnas beste

– Gjennom SELMA-prosjektet blir ny forskning og kunnskap gjort tilgjengelig, og sammen bidrar vi til noe nytt for hele den norske barnehagesektoren, uttalte prosjektleder Ingunn Størksen under Arendalsuka.

Publisert: 08.09.2022 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel

Derfor er det viktig at barnehagene får påvirke forskningen

– SELMA er et eksempel på et prosjekt hvor det er et sterkt ønske om å få til samarbeid og medvirkning i alle ledd. På Arendalsuka skal vi fortelle hvorfor det har vært så viktig for oss og samtidig diskutere hva som kan være utfordringene, sier prosjektleder Ingunn Størksen.

Publisert: 15.08.2022 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel

Hvordan gi førsteklassingene en best mulig skolestart?

En god kommunikasjon mellom barnehage og skole er viktig for at barn som skal begynne på skolen får en god start. – Skolen bør også se mer til barnehagen og hvordan de jobber, mener forskere.

Publisert: 26.05.2021 Hentet fra Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger
Artikkel

Slik kan du hjelpe elever tilbake til skolen

Disse tiltakene kan få elever som sitter hjemme til å komme tilbake på skolebenken.

Publisert: 19.05.2021 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Fagartikkel

Korleis kan barnehagen bli betre over tid?

Lokale og nasjonale tiltak skal sikre at barnehagane jobbar aktivt med å bygge kapasitet, både materielt og menneskeleg. Forskarar har undersøkt korleis ein kan få til ei berekraftig utvikling over tid.

Publisert: 13.04.2021 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel

Engasjerte elever lærer mer og er mer fornøyde med livet sitt

Motiverte elever lærer mer, men noen kjeder seg sånn på skolen at de risikerer å droppe ut. Hva er egentlig engasjerende undervisning og hvordan få det til?

Publisert: 23.03.2021 Hentet fra Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger
Artikkel

Hvordan vet du om barnet ditt går i en god barnehage?

Over 90 prosent av norske barn går i barnehage, men hvordan vet man at barnehagen er god? UiS-forskere svarer på hva som kjennetegner kvalitet og hva foreldre kan se etter.

Publisert: 18.03.2021 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel

Kan personlige bøker være bra for barns lesing?

Selv om personlige bøker er stort i mange land, er konseptet nytt her til lands. Men kan det bidra til å støtte barns lesing, og hva mener forskere er god bruk av personlige bøker?

Publisert: 25.11.2020 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel

– PP-tjenesten må endre måten å arbeide på, sier forsker

Nå kan en ny arbeidsmodell føre til endring.

Publisert: 16.10.2020 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel

Selvregulering er viktig for barns utvikling

Barns tidlige eksekutive funksjoner og selvreguleringsevner har sammenheng med andre utviklingsområder som er sentrale for barn i overgangen mellom barnehage og skole. Dette er tema for Dieuwer ten Braaks disputas 18. september 2020.

Publisert: 11.09.2020 Hentet fra Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger
  • «
  • 1
  • 2
  • 3
  • »
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo