Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Podcast (21)

Artikkeltema

  • Mobbing (4)
  • Digitalisering (3)
  • Frafall og gjennomføring (3)
  • Oppvekst og levekår (3)
  • Psykisk helse (3)
  • Samspill og relasjoner (3)
  • Studieforberedende (3)
  • Atferd (2)
  • Barnehage (2)
  • Barnetrinn (2)
  • Klasseledelse (2)
  • Lek (2)
  • Motivasjon (2)
  • Organisering (2)
  • Overgangsfaser (2)
  • Yrkesfag/Lærlingeordning (2)
  • Forskning og metode (1)
  • Høgskole og universitet (1)
  • Hørselsvansker (1)
  • Kollegaveiledning (1)
  • Lekser (1)
  • Likestilling/kjønn/seksualitet (1)
  • Læremidler (1)
  • Lærerutdanning (1)
  • Lærervurdering (1)
  • Mangfold og integrering (1)
  • Ny som lærer (1)
  • Pedagogiske program (1)
  • Samarbeid med hjemmet (1)
  • Skoleutvikling (1)
  • Skolevegring (1)
  • Språkvansker (1)
  • Stress (1)
  • Tester og kartlegging (1)
  • Ungdomstrinn (1)
  • Utviklingsforstyrrelser (1)

Artikkelkilde

  • Utdanningsforbundet (21)

Artikkelforfatter

  • Marianne Olsen Brøntveit (21)
  • Vigdis Alver (21)
Podcast

Lærerrommet: Hva er vennskap og fellesskap i barnehagen?

Hva er vennskap mellom barn, hvordan kan det legges til rette for det? Hva kjennetegner gode fellesskap i barnehagen og hvordan kan det jobbes med?

Publisert: 16.11.2022 Hentet fra Utdanningsforbundet
Podcast

Lærerrommet: Hvordan kan pedagogikk forebygge mobbing?

Hva har pedagogikken som brukes å si for læringsmiljøet og inkluderingen i klasserommet - og for det forebyggende mobbearbeidet?

Publisert: 25.08.2022 Hentet fra Utdanningsforbundet
Podcast

Lærerrommet: Selektiv mutisme, hva er det og hva hjelper?

De kalles ofte de stille eller tause barna, og snakker ofte ikke selv om de vil. Hvilken oppfølging i skole og barnehage kan hjelpe?

Publisert: 03.06.2022 Hentet fra Utdanningsforbundet
Podcast

Lærerrommet: Hva er en god utebarnehage?

Hva er en utebarnehage eller en naturbarnehage? Er det bare å være mye ute i naturen all slags vær, eller hva skal til?

Publisert: 05.05.2022 Hentet fra Utdanningsforbundet
Podcast

Lærerrommet: Valg av videregående – hva hjelper elevene?

Feilvalg pekes på som en av de viktigste årsakene til å ikke fullføre videregående. Hva skal, eller hva kan, gjøres med dette?

Publisert: 07.04.2022 Hentet fra Utdanningsforbundet
Podcast

Lærerrommet: Kan gaming og spill brukes for å bygge relasjoner i skolen?

Hvordan kan dataspill og gaming også brukes av skole og lærere for å bygge relasjoner med elevene og bidra til vennskap i klasserommet?

Publisert: 25.03.2022 Hentet fra Utdanningsforbundet
Podcast

Lærerrommet: Leker barn mindre enn før?

Slutter barn å leke i tidligere alder enn før? Hvorfor er det viktig å leke?

Publisert: 10.03.2022 Hentet fra Utdanningsforbundet
Podcast

Lærerrommet: Klar for studier etter videregående?

Både studenter og forskning forteller om vanskelige overganger fra studieforberedende til høyere utdanning. Hva innebærer det egentlig å være studieforberedt? Hvem sitt ansvar er det at elever blir det etter videregående skole?

Publisert: 11.02.2022 Hentet fra Utdanningsforbundet
Podcast

Lærerrommet: Hvordan møte krenkelser og hatprat i skolen?

Hvilke grenser flytter krenkende ord på i et læringsmiljø?

Publisert: 12.01.2022 Hentet fra Utdanningsforbundet
Podcast

Lærerrommet: Hva er en god seksualundervisning?

Hva lurer barn og ungdom mest på om seksualitet? Hva bør de lære, og hvordan?

Publisert: 29.11.2021 Hentet fra Utdanningsforbundet
Podcast

Lærerrommet: Ghosting og digital mobbing, hvordan rammer det?

Hva kjennetegner mobbing, trakassering og såkalt ghosting på nett? Hva vet vi om hvordan barn og ungdom som utsettes har det og får det?

Publisert: 11.10.2021 Hentet fra Utdanningsforbundet
Podcast

Lærerrommet: Hvorfor slutter lærerne?

Undersøkelser viser at mange lærere ønsker seg til jobber utenfor skolen, og lærermangelen er en realitet. Hva er årsakene til dette, og hva kan gjøres for å motvirke?

Publisert: 21.09.2021 Hentet fra Utdanningsforbundet
Podcast

Lærerrommet episode 18: Narkotika på skolen

Cannabis i skolegården? Hva kan forhindre at skoler og områder rundt blir et fristed for bruk, kjøp og salg av narkotika?

Publisert: 31.01.2019 Hentet fra Utdanningsforbundet
Podcast

Lærerrommet episode 11: Mer motivasjon i klasserommet?

Hvordan kan en lærer ta vare på elevers kreativitet og oppfinnertrang, og gå litt utenfor den vante tralten i klasserommet?

Publisert: 30.11.2018 Hentet fra Utdanningsforbundet
Podcast

Lærerrommet episode 12: Unge, digitale liv

Hva vet vi om den digitale hverdagen til barn og unge? Hvor mange opplever sjikane og mobbing

Publisert: 30.11.2018 Hentet fra Utdanningsforbundet
Podcast

Lærerrommet: Lærertyper på videregående

Hvordan er lærerrollen i videregående, og hvordan bør forholdet til elevene være? Hør på podkasten Lærerrommet.

Publisert: 19.11.2018 Hentet fra Utdanningsforbundet
Podcast

Lærerrommet: Lærere + forskning = sant ?

Hvordan skal lærere bruke ny forskning i møte med en helt vanlig klasse? Eller er det bedre å lene seg på erfaring og magefølelse?

Publisert: 09.10.2018 Hentet fra Utdanningsforbundet
Podcast

Lærerrommet episode 4 Skolepress

Skolepress og stress kan gjøre elevene syke. Hva gjør vi med det?

Publisert: 22.08.2018 Hentet fra Utdanningsforbundet
Podcast

Lærerrommet episode 3 Testing i skolen

Hva gjør testkulturen med skolen og elevene? Hør på episode tre av podkasten Lærerrommet.

Publisert: 08.08.2018 Hentet fra Utdanningsforbundet
Podcast

Lærerrommet episode 2: Seksårsreformen

Lytt på podkasten Lærerrommet, og ta et dypdykk ned i seksårsreformen som nå skal evalueres.

Publisert: 12.07.2018 Hentet fra Utdanningsforbundet
  • «
  • 1
  • 2
  • »
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo