Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Podcast (24)
  • Artikkel (13)

Artikkeltema

  • Digitalisering (8)
  • Lesing og muntlig ferdighet (7)
  • Oppvekst og levekår (7)
  • Forskning og metode (6)
  • Skoleutvikling (6)
  • Klima og bærekraft (5)
  • Læreplaner (5)
  • Motivasjon (5)
  • Læremidler (4)
  • Organisering (4)
  • Demokrati og medvirkning (3)
  • Fremmedspråk (3)
  • Høgskole og universitet (3)
  • Ledelse (3)
  • Ungdomstrinn (3)
  • Fysisk helse (2)
  • Internasjonal forskning (2)
  • Mangfold og integrering (2)
  • Muntlig språk (2)
  • Norsk som andrespråk (2)
  • Samarbeid med hjemmet (2)
  • Samfunnsfag og historie (2)
  • Samspill og relasjoner (2)
  • Selvregulering (2)
  • Studieforberedende (2)
  • Alternativ pedagogikk (1)
  • Atferd (1)
  • Barnehage (1)
  • Barnetrinn (1)
  • Engelsk (1)
  • Faglig og administrativt støttesystem (1)
  • Klasseledelse (1)
  • Kontroll og tilsyn (1)
  • Likestilling/kjønn/seksualitet (1)
  • Lærerutdanning (1)
  • Matematikk (1)
  • Naturfag (1)
  • Norsk (1)
  • Overgangsfaser (1)
  • Praktiske og estetiske fag (1)
  • Prematurfødte barn (1)
  • Psykisk helse (1)
  • Spesialundervisning (1)
  • Språkvansker (1)
  • Tester og kartlegging (1)
  • Voksenopplæring (1)
  • Vurdering (1)

Artikkelkilde

  • Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo (37)

Artikkelforfatter

  • Monica Bjermeland (37)
  • Marika Vartun (3)
  • Katja Evjen (1)
  • Magnus Heie (1)
Artikkel

Hvordan løser vi klasseforskjellene i skolen?

– Forskjellene i skoleprestasjoner mellom barn i fattige og rike familier er store, og de øker over tid, sier professor Astrid Marie Jorde Sandsør i CREATE Senter for forskning på likhet i utdanning.

Publisert: 24.09.2025 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Podcast

Hvordan, hvor mye og av hvem bør skolen styres?

UNIVERSITETSPODDEN: Har sentrale myndigheter og skoleeiere fått for mye makt over innholdet i skolen?

Publisert: 22.08.2025 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Podcast

PODKAST: Kan vi redde naturen ved «å tenke som eit fjell»?

Trass i alt vi i dag veit om tap av artar og biomangfald, så misbrukar vi framleis fjella, skogane, fjordane og myrane våre som om dei var uendelege ressursar. Har miljøfilosofien spelt fallitt?

Publisert: 13.08.2025 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Podcast

PODKAST: Vil redde sivilisasjonen med leseskam, lesetvang – og leselyst

– Det går ikkje an å overdrive faren ved at litteraturen og lesinga blir dytta ut på sidelinja, seier Bjørn Vatne, leiar i Den norske Forfatterforeningen.

Publisert: 26.05.2025 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

– Elevene trenger mer lærerstøtte med de tverrfaglige temaene

Ny forskning viser at elevene trenger hjelp til å navigere komplekse samfunnsspørsmål med ulike perspektiver og løsninger.

Publisert: 27.03.2025 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

– Læreplanverket har på mange måter landet helt greit

– Men det er ulike praksiser i kommunene og på skolene, og arbeidet er ikke helt i mål, sier forsker Ann Elisabeth Gunnulfsen.

Publisert: 06.03.2025 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Podcast

PODKAST: Kva del av den norske offentlege samtalen om skjermbruk i klasserommet plagar Marte Blikstad-Balas aller mest?

– Alt! Eg synest det er ein heilt umogleg samtale å vere med på, seier norskprofessoren.

Publisert: 03.03.2025 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

Gutter presterer stadig bedre i engelsk enn jenter i skoleløpet. Men jentene presterer best når det gjelder.

Ny forskning viser at gutter presterer stadig bedre enn jenter i engelsk på 5. trinn og 8. trinn. Men på 10. trinn skjer noe: Jentene presterer best.

Publisert: 26.02.2025 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

Internasjonal studie bekrefter funn om elevers digitale dømmekraft: – Nå må voksne på banen

ICILS 2023: Norske 14-åringer presterer bra i digital kompetanse internasjonalt, men andelen elever som mangler helt grunnleggende ferdigheter øker og den digitale dømmekraften er det så som så med.

Publisert: 25.11.2024 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Engelsk — Podcast

Why Kindergarten Matters for Children Growing Up in Poor Families

Podcast: Discover how quality preschool education can catalyze children's future success. Listen now to learn more.

Publisert: 18.11.2024 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

Tenåringer i det digitale klasserommet: Sitter ikke mye foran skjerm

Mens kulturkjendiser og statsråder kjemper mot unges skjermbruk i og utenfor skolen, driver skoleforskere ved Universitetet i Oslo sitt nitide arbeid med å finne ut hvor godt rustet tenåringene våre er til å manøvrere det digitale – og hvordan vi kan hjelpe dem til å bli bedre.

Publisert: 20.09.2024 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Podcast

Slik blir skolen naturklok med kunst og kultur

Vi redder ikke kloden med faglig kompetanse alene. Også følelsesmessig intelligens må læres. – Kunst hjelper oss til å se mekanismene som gjør oss mennesker avhengige av hverandre og naturen.

Publisert: 15.08.2024 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

Hete, tørke, stormer og flom får barn til å gjøre det dårligere på skolen

Klimaendringer skader barns skoleresultater verden over, viser UiO-forskere i en ny studie i tidsskriftet Nature Climate Change.

Publisert: 04.07.2024 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Podcast

Tilbake til ungdomsskolen etter kreft: – Han bar meg som et lite barn opp trappene

Podkast: Eva-Mari Andersen fikk kreft som 13-åring. I dag forsker hun på andre unge overlevere. Hvor godt rusta er lærere og skolerådgivere til å ta imot så syke elever etter behandling?

Publisert: 16.05.2024 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Podcast

Podkast: ChatGPT rulles ut i Osloskolen – klokt eller dumdristig?

Landets elever har omfavnet sin nye, utrøttelige læringsassistent. En av tre bruker ChatGPT til skolearbeid hver uke. Nå rulles teknologien ut i store deler av Osloskolen, før lærerne har lært å bruke teknologien og uten at vi vet hvordan elevene lærer med den.

Publisert: 08.04.2024 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Podcast

Podkast: Kunstig intelligens er lett å bruke, men vanskelig å forstå

For undervisere i høyere utdanning: Hvorfor bør studenter og undervisere i høyere utdanning bruke generativ kunstig intelligens (KI)? Vi spurte ringrevene Sten Ludvigsen og Anders Mørch.

Publisert: 27.11.2023 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Podcast

Tett på Astrid M. J. Sandsør: Hvorfor klarer ikke skolen å utjevne forskjeller mellom barn?

– Forskjellen mellom rike og fattige barn er stor og økende. Det uroer meg.

Publisert: 12.10.2023 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Podcast

Podkast: Slik blir du ein god lesar

Om du ikkje tvingar deg sjølv til å lese vanskelege tekstar, blir du heller ikkje ein betre lesar, hevdar professorane Espen Ytreberg og Helge Strømsø.

Publisert: 31.08.2023 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

Barn fra fattige familier ligger to og et halvt år etter barn fra rike familier på skolen

Forskjellene i prestasjoner øker gjennom skoleløpet og har også økt over tid.

Publisert: 21.06.2023 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Podcast

Podkast: – En time naturfag ekstra i uka hadde gjort enormt

Rekrutteringen av realfagslærere og andre realister nærmer seg et kritisk nivå. – Gi norske elever mer naturfagsundervisning, slik de gjør det i nabolandene, foreslår forskere.

Publisert: 18.04.2023 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
  • «
  • 1
  • 2
  • »
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo