Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (21)

Artikkeltema

  • Oppvekst og levekår (5)
  • Psykisk helse (5)
  • Kroppsøving og fysisk aktivitet (4)
  • Lesing og muntlig ferdighet (4)
  • Digitalisering (3)
  • Forskning og metode (2)
  • Fysisk helse (2)
  • Kosthold og ernæring (2)
  • Motivasjon (2)
  • Motorikk (2)
  • Stress (2)
  • Barnehage (1)
  • Barnetrinn (1)
  • Faglig og administrativt støttesystem (1)
  • Internasjonal forskning (1)
  • Klasseledelse (1)
  • Lese- og skrivevansker (1)
  • Likestilling/kjønn/seksualitet (1)
  • Matematikk (1)
  • Matematikkvansker (1)
  • Organisering (1)
  • Samarbeid med hjemmet (1)
  • Samspill og relasjoner (1)
  • Skriving (1)
  • Synsvansker (1)
  • Utviklingsforstyrrelser (1)

Artikkelkilde

  • NTNU (21)

Artikkelforfatter

  • Steinar Brandslet (21)
Artikkel

Derfor velger kommuner å kjøpe private tjenester

Noen kommuner velger å legge tjenestene sine ut på anbud. Men hovedgrunnen er ikke nødvendigvis å spare penger.

Publisert: 03.02.2025 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn
Artikkel

Skriv for hånd før paden tar deg

Du lærer mye bedre av å skrive for hånd enn på et tastatur. For barnas hjerneutvikling er det viktig å bruke finmotorikken.

Publisert: 16.10.2024 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn
Artikkel

De mest aktive på sosiale medier, er også mest aktive offline

Forskerne finner ingen bevis for at bruk av sosiale medier påvirker sosiale ferdigheter negativt, men barn med sosial angst kan være sårbare.

Publisert: 14.06.2024 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn
Artikkel

Du kan alltid bli bedre til å lese

Når vi skal lære å lese skikkelig, spiller flere faktorer inn. Noen av disse faktorene gir fordeler for jentene.

Publisert: 14.02.2024 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn
Artikkel

Smarte grep utjevner barnas leseferdigheter

I Norge er jenter mye flinkere enn gutter til å lese. Men med en ny læremetode leser jenter og gutter like godt.

Publisert: 05.01.2024 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn
Artikkel

Trivsel på skolen og mestring henger sammen

Jo bedre elevene trives på skolen, dess bedre synes de at de behersker fagene.

Publisert: 01.03.2023 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn
Artikkel

Nesten alle lærte å lese med ny metode

Mange strever med å lese. Men en ny metode gir håp. Det handler om å gi barna de rette utfordringene.

Publisert: 01.02.2023 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn
Artikkel

Fysisk aktivitet påvirker gutter og jenter ulikt

Jenter får ikke mindre kroppsfett av å være mer fysisk aktive. Hvor runde de er har heller ikke betydning for hvor aktive de er. Men for gutter finner forskerne sammenhenger.

Publisert: 27.09.2022 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn
Artikkel

Hvordan kombinerer du idrett og skole best?

Hvilke utfordringer møter den som satser på både toppidrett og utdannelse? Forskere har spurt idrettsutøvere som prøver å greie begge deler.

Publisert: 19.09.2022 Hentet fra NTNU
Artikkel

Økt BMI kommer før usunn spiseatferd hos barn i skolealder

Noen barn tyr til mat som trøst, eller spiser mer av andre grunner. Men sammenhengen mellom antatt fedmefremmende spiseatferd og høy BMI er kanskje ikke som du tror.

Publisert: 06.09.2022 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn
Artikkel

Én bestemt egenskap gjør gutter best i fotball

Lidenskapen avgjør om du blir den aller beste blant de beste.

Publisert: 05.04.2022 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn
Artikkel

Søvnproblemer, stress og bekymring under pandemien

Enkelte yrker fikk det mye travlere på grunn av Covid-19. Det gikk ut over søvnen for flere arbeidstakere i samfunnskritiske yrker.

Publisert: 04.03.2022 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn
Artikkel

Dataspill gir ikke barn psykiske problemer

Barn som viser tegn på spillavhengighet er ikke mer utsatt for psykiske vansker, viser ny forskning. Noen får til og med mindre angst enn andre.

Publisert: 14.09.2020 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn
Artikkel

Synet kan være den egentlige årsaken til barns problemer

Har du dårlig motorikk eller strever med å lese, skrive eller løse matematikkoppgaver? Kanskje skyldes det egentlig måten hjernen din tolker synet.

Publisert: 08.01.2020 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn
Artikkel

Sånn hjelper du barna å knekke lesekoden

Noen barn lærer å lese tidlig. Andre trenger mer tid. Men noe kan vi gjøre for å hjelpe dem, og én ting er viktig å gjøre først.

Publisert: 22.10.2019 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn
Artikkel

Overvektige barn undervurderer størrelsen sin mest

Barn med stor kropp tar mest feil om egen kroppsstørrelse. Jo større kroppen deres er, desto mer feil tar de.

Publisert: 04.12.2017 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn Gemini.no
Artikkel

Tøff overgang fra barnevern til voksenliv

Ungdom i barnevernet trenger mer støtte enn andre når de skal over i voksenlivet. Men oftest får de mindre. Noe kan gjøres, om vi vil.

Publisert: 02.12.2017 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn
Artikkel

Slik snakker du med barna om krig og katastrofer

Barn kan ikke skjermes mot fryktelige nyheter i mediene. Men vi kan hjelpe dem med å mestre brutale nyheter.

Publisert: 27.02.2017 Hentet fra NTNU
Artikkel

Fysisk aktive barn mindre deprimerte

Også barn har godt av fysisk aktivitet. Det kan blant annet hjelpe barna til å takle depresjon.

Publisert: 19.01.2017 Hentet fra NTNU
Artikkel

Lite støtte til barn med psykiske lidelser

Førskolebarn med psykiske problemer får sjelden hjelp. Men foreldre med lite utdannelse er mye flinkere til å oppsøke profesjonelle enn folk med høyere utdannelse er.

Publisert: 20.02.2015 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn
  • «
  • 1
  • 2
  • »
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo