Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Forskningskafe (6)
  • Artikkel (1)

Artikkeltema

  • Forskning og metode (7)
  • Skoleutvikling (4)
  • Lærerutdanning (2)
  • Atferd (1)
  • Høgskole og universitet (1)
  • Klasseledelse (1)
  • Oppvekst og levekår (1)
  • Organisering (1)
  • Samspill og relasjoner (1)
  • Videreutdanning og kompetanseutvikling (1)

Artikkelkilde

  • Utdanningsforbundet (7)

Artikkelforfatter

  • Utdanningsforskning.no (7)
  • Louise Klinge (1)
  • Sølvi Mausethagen (1)
  • Øystein Gilje (1)
Forskningskafe

Forskningskafe med Sølvi Mausethagen: En forskningsbasert skole? Mot nye forståelser

Kravene til læreres forståelse og anvendelse av forskning i yrkesutøvelsen er stadig økende. Men hva snakker vi om når vi sier at lærere må være forskningskyndige eller at lærere må ha forskningslitterasitet? Sølvi Mausethagen argumenterer i denne innledningen for at vi må utvikle nye forståelser som i større grad ivaretar profesjonenes egenart i møte med forskningen.

Publisert: 27.10.2023 Hentet fra Utdanningsforbundet
Forskningskafe

Forskningskafe: Øystein Gilje om læreres forskningsanvendelse

Lærere som ønsker å anvende forskning har tilgang på et mangfold av ulike kilder og ressurser. Utfordringen er finne den forskningen som har relevans for hver enkelt. Og hvordan sikrer forskere at den forskningen de produserer faktisk har relevans?

Publisert: 19.10.2023 Hentet fra Utdanningsforbundet
Forskningskafe

Forskningskafe om lærerprofesjonenes forskningsanvendelse

Utdanningsforbundet og Utdanningsforskning.no inviterer til forskningskafe i Lærernes hus. Forskningskafe er Utdanningsforbundets arena hvor forskere og praksisfeltet møtes for utveksling av erfaring og kunnskap. Innledningene blir strømmet.

Publisert: 09.08.2023 Hentet fra Utdanningsforbundet
Artikkel

Har master, vil ta doktorgrad?

Er du lærer i skolen, har mastergrad og går med en drøm om å ta en doktorgrad?

Publisert: 12.05.2020 Hentet fra Utdanningsforbundet
Forskningskafe

Forskningskafe: Louise Klinge om relasjonskompetanse og læringsmiljø

Relasjonskompetanse er en nødvendig, men ikke tilstrekkelig, betingelse for å bygge klasser som læringsfelleskap. I denne forelesningen redegjør den danske skoleforskeren Louise Klinge for ulike aspekter ved relasjonskompetanse og det å bygge et godt læringsmiljø ved å utvikle gode relasjoner til hver enkelt elev.

Publisert: 21.10.2019 Hentet fra Utdanningsforbundet
Forskningskafe

Praktisk anvendelse av forskning (video)

Hvordan bør lærere anvende skoleforskning? Se Bjørn Bolstad, rektor ved Ringstabekk skole, drøfte sine tanker om praktiske anvendelse- og utvikling av forskning på skole og utdanningsfeltet.

Publisert: 08.10.2018 Hentet fra Utdanningsforbundet
Forskningskafe

Forskningskafe: Utfordrende atferd i skole og barnehage

Velkommen til straming av Utdanningsforbundets- og Utdanningsforskning.nos forskningskafe! Kveldens to temaer er oppvekstsvilkår og læreres anvendelse av forskning. Vi spør: Barn og unge med atferdsproblemer – hva gjør skolen? Hvorfor og hvordan bruker enkelte barn og unge en slik atferd som uttrykksform?

Publisert: 26.09.2018 Hentet fra Utdanningsforbundet
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo