Podcast Lærerrommet: Hvordan inkludere alle i barnehagen? Hvordan kan du som jobber i barnehagen skape et trygt og inkluderende fellesskap. Her får du høre ulike perspektiver på mangfold og konkrete råd og tips til hvordan man best jobber med dette i barnehagen. Publisert: 12.12.2024 Hentet fra Utdanningsforbundet
Forskningsnotat Mobbing i barnehagen - kva veit me og kva kan me gjera? Kva finst av kunnskap om mobbing i barnehagen og korleis blir fenomenet diskutert i den norske barnehagekonteksten? Forskarar har nå samla og analysert litteratur om mobbing i den norske barnehagen for å kartleggja slike og andre problemstillingar. Publisert: 16.02.2024 Hentet fra Kunnskapssenter for utdanning
Artikkel – Kjefting er krenkelse Høy stemmebruk og kjefting foran andre er verbale krenkelser mot barn, sier forsker Ingrid Lund. Publisert: 31.05.2022 Hentet fra Første steg 1/2022
Artikkel Blir vi kvitt mobbing og trakassering i barnehagen? I januar 2021 ble barnehageloven endret. Den nye loven sier at barnehagen skal ha nulltorelanse mot krenkelser, utestengning, mobbing, vold og trakassering. Publisert: 02.06.2021 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Video Læring for livet (6) Mobbing i barnehagen Visste du at like mange barn mobbes i barnehagen som i småskolen? En ny barnehagelov skal gi bedre beskyttelse for barna. Hva innebærer det - og er det løsningen? Publisert: 04.05.2021 Hentet fra Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger
Artikkel Slik kan barnehageansatte hindre mobbing Mobbing og krenkende adferd blant barn tar mange former. Barnehager som er gode på å motarbeide dette, har ofte noen fellestrekk. Publisert: 14.01.2021 Hentet fra Vetuva 2019
Fagartikkel Styrerens fem viktigste grep for å forebygge mobbing En tydelig styrer med lav terskel for mobbing og ansatte som er sensitive for barna, er to av fem grep for å forebygge mobbing i barnehagen. Publisert: 08.10.2019 Hentet fra Første steg 3/2019
Podcast Lærerrommet: Mobbing i barnehagen Hvordan mobber barnehagebarn? Publisert: 08.05.2019 Hentet fra Utdanningsforbundet
Artikkel Ny film om mobbing i barnehagen Hvordan kan de voksne i barnehagen skape miljøer der alle barn opplever å bli inkludert? Publisert: 27.08.2018 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Kronikk Mobbing i barnehagen må tas på alvor Mobbing starter gjerne i barnehagen. Det er på tide at barn får en like sterk rett til et trygt og godt barnehagemiljø uten mobbing som elevene har i skolen. Publisert: 01.09.2017 Hentet fra Universitetet i Agder
Artikkel Slik kan barnehager jobbe mot mobbing Barn i barnehagen mobber først og fremst gjennom å stenge noen ute. For å avdekke det som skjer bør de voksne være tett på barna, mener universitetslektor. Publisert: 14.08.2017 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Fagartikkel Den voksnes ansvar ved begynnende mobbeatferd i en flerkulturell barnehage For barn med flerkulturell bakgrunn kan det å bli mobbet, eller å utsette andre for mobbing, avhenge av miljøfaktorer i barnehagen – som opplevelse av tilhørighet, relasjoner til jevnaldrende og kommunikasjon med og relasjon til voksne. Publisert: 06.03.2017 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel Når barn stenges ute i barnehagen Barnehageforskere i Trondheim ser nå tydelig hvordan noen barn er mer sårbare for å bli stengt ute fra leken enn andre. Publisert: 26.01.2017 Hentet fra Forskningsrådet
Artikkel Ikkje berre kos i barnehagen Ny forsking syner at det er i barnehagen det starter. Mobbinga. Det er dei vaksne som sviktar. Publisert: 18.03.2016 Hentet fra Universitetet i Agder
Artikkel Vaksne bagatelliserer mobbing i barnehagen Minst eit barn per barnehage opplever utestenging frå leik. Likevel tek kvar fjerde vaksen dette ikkje på alvor. Det syner ein rapport om mobbing i barnehagane i Noreg, utarbeidd av ei gruppe leia av forskar Ingrid Lund ved UiA. Publisert: 15.12.2015 Hentet fra Universitetet i Agder
Artikkel Mobbing i barnehagen - hva kan foreldre og ansatte gjøre? Når små barn prøver seg ut i en sosial verden er de er umodne og uerfarne i forhold til hvordan de skal ta kontakt og tilpasse seg. Noen utvikler hensiktsmessige og gode strategier mens andre får problemer i kommunikasjon og samspill. Publisert: 22.10.2013 Hentet fra Læringsmiljøsenteret