Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (7)
  • Omtale (3)
  • Kronikk (2)
  • Podcast (1)

Artikkeltema

  • Barnehage (13)
  • Lærerutdanning (4)
  • Mobbing (3)
  • Forskning og metode (2)
  • Høgskole og universitet (2)
  • Likestilling/kjønn/seksualitet (2)
  • Digitalisering (1)
  • Kosthold og ernæring (1)
  • Lek (1)
  • Mangfold og integrering (1)
  • Norsk som andrespråk (1)
  • Ny som lærer (1)

Artikkelkilde

  • Universitetet i Agder (13)

Artikkelforfatter

  • Walter Norman Wehus (3)
  • Magnus Nødland Skogedal (2)
  • Arve Hansen (1)
Podcast

UiA lanserer podkast om menn i barnehage

Fleire menn bør få augo opp for yrket som barnehagelærar. Det meiner tre pedagogar bak ein ny podkast som vil ta opp fleire interessante tema kvart semester.

Publisert: 05.09.2023 Hentet fra Universitetet i Agder
Kronikk

Barnehagene oppfyller ikke rammeplanens krav om likestilling

Debatt: En barnehageleder som ikke setter kjønnsmangfold på dagsorden, står i fare for ikke å oppfylle rammeplanens krav om likestilling.

Publisert: 20.04.2022 Hentet fra Universitetet i Agder
Artikkel

Inspirerende barnehage-undervisning

Monica Endresen Barken begynte å undervise i emnet «Barns utvikling, lek og læring» for to år siden. Hun blir hyllet av sine studenter for sin undervisning, og ble nylig nominert av dem til prisen «Årets barnehageinspirator».

Publisert: 24.11.2021 Hentet fra Universitetet i Agder
Artikkel

Nysgjerrig på nysgjerrigheit

Kva snakkar vi om når vi snakkar om nysgjerrigheit? I barnehagen kan omgrepet romme alt frå demokratiske prosjekt til det å lære om dyr i naturen.

Publisert: 21.01.2020 Hentet fra Universitetet i Agder
Artikkel

– Me får eit betre innblikk i vår framtidige jobb

På barnehagelærarutdanninga på UiA nyttast barnehagelærarar som refleksjonspartnarar for studentane tidleg i utdanninga. Målet er å komma tettare på arbeidskvardagen i barnehagane.

Publisert: 14.10.2019 Hentet fra Universitetet i Agder
Artikkel

Gjør barna kjent med ny mat i barnehagen

Mange barn er redde for å smake på nye matvarer. UiA-forskere jobber sammen med barnehager for å hjelpe både barnehagebarn og -ansatte å komme over frykten.

Publisert: 21.08.2019 Hentet fra Universitetet i Agder
Omtale

Du må kalle en spade for en spade

Torild Marie Olsen anbefaler de voksne i barnehagen å si løvetann om løvetannen. Språklige forenklinger utvider ikke barnas ordforråd, mener språkforskeren som nylig disputerte for doktorgraden.

Publisert: 16.02.2018 Hentet fra Universitetet i Agder
Omtale

Voksnes regi står i veien for barna

Barnehagepedagogenes bestrebelser på å ordne og strukturere de yngste barnas lek og samvær i barnehagen kan stå i veien for barnas egne initiativ. Det kommer fram i Dag Øystein Nomes ferske doktorgradsavhandling.

Publisert: 24.01.2018 Hentet fra Universitetet i Agder
Kronikk

Mobbing i barnehagen må tas på alvor

Mobbing starter gjerne i barnehagen. Det er på tide at barn får en like sterk rett til et trygt og godt barnehagemiljø uten mobbing som elevene har i skolen.

Publisert: 01.09.2017 Hentet fra Universitetet i Agder
Omtale

Regelverk gjennomsyrer barnehagene

Barnehagene er smekkfulle av regler som styrer hverdagen – men som også blir brutt jevnlig, konstaterer Lisbeth Ljosdal Skreland i sin doktorgradsavhandling.

Publisert: 10.11.2016 Hentet fra Universitetet i Agder
Artikkel

Fra brettspill til digital læring i barnehagen

Å lage ulike spill for barnehagebarn har lenge vært en del av barnehagelærer-utdanningen i Grimstad. I år har prosjektet fått en ny vri, nemlig å lage digitale spill for nettbrett eller pc.

Publisert: 09.05.2016 Hentet fra Universitetet i Agder
Artikkel

Ikkje berre kos i barnehagen

Ny forsking syner at det er i barnehagen det starter. Mobbinga. Det er dei vaksne som sviktar.

Publisert: 18.03.2016 Hentet fra Universitetet i Agder
Artikkel

Vaksne bagatelliserer mobbing i barnehagen

Minst eit barn per barnehage opplever utestenging frå leik. Likevel tek kvar fjerde vaksen dette ikkje på alvor. Det syner ein rapport om mobbing i barnehagane i Noreg, utarbeidd av ei gruppe leia av forskar Ingrid Lund ved UiA.

Publisert: 15.12.2015 Hentet fra Universitetet i Agder
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo