Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagfellevurdert (8)
  • Artikkel (5)
  • Omtale (2)
  • Fagartikkel (1)

Artikkeltema

  • Digitalisering (16)
  • Høgskole og universitet (16)
  • Lærerutdanning (16)
  • Forskning og metode (9)
  • Matematikk (2)
  • Barnehage (1)
  • Internasjonal forskning (1)
  • Læremidler (1)
  • Læreplaner (1)
  • Ny som lærer (1)
  • Profesjonsetikk (1)
  • Skoleutvikling (1)

Artikkelkilde

  • Nordic Journal of Comparative and International Education (3)
  • Nordic Journal of Digital Literacy (3)
  • Universitetet i Sørøst-Norge (USN) (3)
  • Høgskolen i Østfold (2)
  • Læringsmiljøsenteret (1)
  • Nordic Journal of Literacy Research (1)
  • Nordisk barnehageforskning (1)
  • Psykologi i kommunen (1)
  • Universitetet i Innlandet (1)

Artikkelforfatter

  • Greta Björk Gudmundsdottir (2)
  • Maren Sofie Sandbakk (2)
  • Ove Edvard Hatlevik (2)
  • Agnete Bueie (1)
  • An-Magritt Larsen (1)
  • Ann-Kristin Johansen (1)
  • Anubha Rohatgi (1)
  • Aslaug Grov Almås (1)
  • Cathrine Tømte (1)
  • Cato R. P. Bjørndal (1)
  • Ilka Nagel (1)
  • Ingvild Bergan (1)
  • Johan Kristian Andreasen (1)
  • Lina Rebekka Kobberstad (1)
  • Lisbeth Elvebakk (1)
  • Maria Gilje Strand (1)
  • Marte Blikstad-Balas (1)
  • Nina Skajaa Fredheim (1)
  • Ole Martin Ringlund (1)
  • Petter Mathisen (1)
  • Siri Sollied Madsen (1)
  • Steinar Thorvaldsen (1)
  • Synnøve H. Amdam (1)
  • Tarja Irene Tikkanen (1)
  • Toril Aagaard (1)
  • Trond Frigstad (1)
  • Velibor Bobo Kovač (1)
Artikkel

Kodelek og matematikk kan hjelpe barn til å ta i bruk kritisk tenkning

En ny doktorgrad trekker frem tre ting som kan være særlig viktige for at barns skal utvikle sine evner innen høyere ordens tekning: matematikk, kodeleker og støtte fra voksne.

Publisert: 24.05.2024 Hentet fra Læringsmiljøsenteret, Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger
Omtale

NY STUDIE: Norske lærerstudenter omfavner programmering i matematikkundervisningen

– Overraskende nok viste resultatene at selv med begrenset erfaring i programmering, omfavner de fremtidige matematikklærerne denne nye dimensjonen i undervisningen, sier førsteamanuensis Odd Tore Kaufmann ved Høgskolen i Østfold.

Publisert: 16.04.2024 Hentet fra Høgskolen i Østfold
Artikkel

Lærerstudentenes digitale kompetanse må prioriteres høyere

Selv om elevenes skoledag blir stadig mer digital handler den digitale kompetansen som lærerstudenter får gjennom studiet for lite om digital dømmekraft, etikk og avansert digital bruk.

Publisert: 11.04.2024 Hentet fra Høgskolen i Østfold
Fagfellevurdert

Kritisk lesing i høyere utdanning: Hvordan forholder lærerstudenter seg til tekster som krever kritisk lesing?

Internett og sosiale medier har skapt nye arenaer for språklig samhandling. Hvordan leser og forstår framtidige lærere tekster de møter der?

Publisert: 17.11.2022 Hentet fra Nordic Journal of Literacy Research (Vol. 8) 2/2022
Engelsk — Fagfellevurdert

Professional digital competence in strategy and management: A case study of three teacher education programs in Norway

Målet med denne artikkelen er å beskrive hvordan profesjonsfaglig digital kompetanse blir forstått og implementert på ledernivå i lærerutdanningene ved tre institusjoner.

Publisert: 02.06.2022 Hentet fra Nordic Journal of Digital Literacy (Vol. 17) 1/2022
Engelsk — Fagfellevurdert

Professional digital competence in initial teacher education: An examination of differences in two cohorts of pre-service teachers

De mange nye mulighetene og utfordrende sideeffektene av økt digitalisering, gjør at lærerutdannere ved høyere utdanningsinstitusjoner må være digitalt kompetente.

Publisert: 19.05.2022 Hentet fra Nordic Journal of Digital Literacy (Vol. 17) 1/2022
Fagartikkel

Digital undervisning i høyere utdanning

Hvordan kan foreleser bidra til økt deltakelse i digital undervisning? Denne studien benytter studenterfaringer, tidligere studier og foreleseres egne erfaringer til å diskutere hva som kan fremme aktivitet og motvirke passivitet i digital undervisning.

Publisert: 22.04.2022 Hentet fra Psykologi i kommunen 2/2022
Engelsk — Fagfellevurdert

Digital Downsides in Teacher Education

Nettbasert undervisning blir stadig viktigere gjennom hele utdanningen. Funnene våre retter oppmerksomheten mot noen av utfordringene og de mulige fallgruvene ved utstrakt bruk av digital teknologi.

Publisert: 16.03.2022 Hentet fra Nordic Journal of Comparative and International Education (Vol. 5) 4/2021
Engelsk — Fagfellevurdert

Implications of the imposed and extensive use of online education in an early childhood education program

Hvilken betydning har koronapandemien hatt for barnehagelærerstudentenes bruk av digital teknologi?

Publisert: 21.02.2022 Hentet fra Nordisk barnehageforskning (Vol. 19) 1/2022
Engelsk — Fagfellevurdert

From digital competence to Professional Digital Competence: Student teachers’ experiences of and reflections on how teacher education prepares them for working life

Denne artikkelen ser på hvordan lærerstudenter utvikler sin profesjonsfaglige digitale kompetanse. Studentene forventes å ha oppnådd et visst nivå av relevant digital kompetanse når de begynner i lærerutdanningen, ikke minst fordi de har vokst opp i et digitalt samfunn med et skolesystem som oppmuntrer til bruk av digitale verktøy som en del av læringsprosessen.

Publisert: 16.12.2021 Hentet fra Nordic Journal of Comparative and International Education (Vol. 5) 4/2021
Artikkel

Verdenspremiere: Trener på møtet med foreldrene – med VR

Overgangen fra lærerstudent til å være lærer er stor for mange. Spesielt kan utviklingssamtalen være utfordrende. Det kan kanskje VR-teknologi utviklet på HINN gjøre noe med

Publisert: 20.10.2021 Hentet fra Universitetet i Innlandet
Artikkel

Tester simulator for lærere

Elever som avbryter læreren, forstyrrer timen og er frekke mot de andre. I simulatoren TeachLivE får studentene bryne seg på flere utfordringer de kan møte i klasserommet når de er ferdigutdannede lærere.

Publisert: 14.04.2021 Hentet fra Universitetet i Sørøst-Norge (USN)
Artikkel

– Engasjerer på en helt annen måte

En helt ny digital læringsressurs for lærerstudenter er utviklet ved USN. – Du føler at du jobber med ekte mennesker, sier lærerstudent Linda Mari.

Publisert: 07.04.2021 Hentet fra Universitetet i Sørøst-Norge (USN)
Engelsk — Fagfellevurdert

“I just Google it” - Developing professional digital competence and preparing student teachers to exercise responsible ICT use

Den raske fremveksten av informasjons- og kommunikasjonsteknologi (ikt) har hatt implikasjoner for utdanningssystemet og for lærerutdanningen spesielt.

Publisert: 30.11.2020 Hentet fra Nordic Journal of Comparative and International Education (Vol. 4) 3-4/2020
Omtale

Utdanner lærere til den digitale skole

Ekspertisen fra lærere ute i skolen hankes inn til Universitetet i Sørøst-Norge. Lærerstudentene skal sikres riktig kompetanse for fremtidens digitale skole.

Publisert: 10.09.2018 Hentet fra Universitetet i Sørøst-Norge (USN)
Engelsk — Fagfellevurdert

Tablets as a digital tool in supervision of student teachers’ practical training

Prosjektet «Tablets in Practicum Supervision» har fulgt nettbrett brukt i veiledningsprosessen under lærerutdanningen. Og funnene er svært positive.

Publisert: 01.10.2016 Hentet fra Nordic Journal of Digital Literacy (Vol. 11) 4/2016
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo