Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (16)

Artikkeltema

  • Kollegaveiledning (16)
  • Forskning og metode (5)
  • Ny som lærer (5)
  • Ledelse (4)
  • Organisering (4)
  • Arbeidsvilkår (3)
  • Klasseledelse (3)
  • Lærerutdanning (3)
  • Matematikk (3)
  • Videreutdanning og kompetanseutvikling (3)
  • Høgskole og universitet (2)
  • Barnetrinn (1)
  • Motivasjon (1)
  • Skoleutvikling (1)
  • Vurdering (1)

Artikkelkilde

  • Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo (4)
  • OsloMet - storbyuniversitetet (4)
  • Bedre skole (1)
  • Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger (1)
  • Kunnskapssenter for utdanning (1)
  • Læringsmiljøsenteret (1)
  • NTNU (1)
  • Nord Universitet (1)
  • Titan.uio.no (1)
  • Universitetet i Sørøst-Norge (USN) (1)

Artikkelforfatter

  • Kari Aamli (3)
  • Anja Bakken (1)
  • Bjørnar Leknes (1)
  • Julie Kalveland (1)
  • Kjetil Helland (1)
  • Magnus Heie (1)
  • Marika Vartun (1)
  • Nina Alnes Haslie (1)
  • Stian Kristoffer Sande (1)
  • Tore Brøyn (1)
  • Ulf Grefsgård (1)
  • Øystein Andresen (1)
Artikkel

Frå praksissjokk til meistring for nye lærarar

Praksissjokk er eit ofte brukt omgrep for ferske lærarstudentar. No testar Nord universitet ut bonuspraksis i samarbeid med ei rekkje skuler i Trøndelag.

Publisert: 15.11.2024 Hentet fra Nord Universitet
Artikkel

Hvordan beholde læreren i jobben?

Et godt skolemiljø med med en tydelig og støttende ledelse kan få lærere til å bli. Lærere som er fornøyde med lønna, blir også ofte værende der de er.

Publisert: 18.08.2023 Hentet fra Kunnskapssenter for utdanning
Artikkel

Slik kan veilednings- og undervisningskvaliteten i høyere utdanning styrkes

Forskning viser at kollegaer som bruker hverandre aktivt i vurdering og utvikling av egen praksis, bidrar til å bedre læringsmiljøet ved institusjonen. Kollegial veiledning og gjensidig kollegavurdering antas å få en stadig viktigere rolle i kvalitetsarbeidet ved universiteter og høgskoler.

Publisert: 26.01.2022 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

Likhetsidealene i norsk skole settes på prøve

Kunnskapsgrunnlaget om lærerspesialistene er for svakt, ifølge fersk doktorgradsavhandling. Og Hurdalsplattformen gir ingen klare svar på hva som skal skje med ordningen.

Publisert: 16.12.2021 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Nyutdannede ungdomsskolelærere trives, mens erfarne lærere vil slutte

– Overaskende funn, sier professor. Lærere som er nye i jobben trives til tross for «praksissjokk» og mange komplekse oppgaver.

Publisert: 21.05.2021 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

Skal bli betre lærarar gjennom deling

Amerikanaren Kem Saichaie var nyleg i Stavanger, som gjest hjå programområdet DEMCI (Demokrati og medborgerskap: tverrfaglige tilnærminger og kritiske perspektiv).

Publisert: 10.10.2019 Hentet fra Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger
Artikkel

Slik skal Ole hindre at nyutdannede Even slutter i læreryrket

Lærerveileder Ole Kristian Murtnes har sett mange nyutdannede lærere gi opp yrket etter kort tid. – Skal vi unngå en lærerkrise holder det ikke bare å utdanne mange flere. Vi må også sikre at de forblir i jobbene.

Publisert: 03.10.2019 Hentet fra Universitetet i Sørøst-Norge (USN)
Artikkel

Den emosjonelle dimensjonen ved veiledning

– Skal vi beholde lærerne i yrket, må de nyutdannede få veiledning i den emosjonelle delen av jobben, mener stipendiat Mette Helleve.

Publisert: 07.05.2019 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Skjerpet blikk på elevers læring

Skal elevers læring forbedres, må lærerne jobbe i team som styrker arbeidet i klasserommet.

Publisert: 28.02.2019 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Lærere på ungdomsskolen lærer mye av hverandre

Forskning: Samarbeid mellom lærere er vel så viktig som egen innsats for at ungdomsskolelærere skal bli enda bedre pedagoger.

Publisert: 19.12.2018 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel

Åtte tips for å unngå møtefellene

Det er mye du kan gjøre for å få det beste ut av møtene på arbeidsplassen, mener forsker Viktoria Stray. Som for eksempel å «dra en Elon Musk».

Publisert: 28.10.2018 Hentet fra Titan.uio.no
Artikkel

Rektors ledergruppe gir merverdi

I ledergruppen opplever deltakerne kompetansemestring, risikofri sone og fokus på forbedring.

Publisert: 28.02.2017 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Fra fortellinger om klasserommet til forskende fellesskap

Samarbeidet med universitetsskolene om metoden Lesson Study viser at lærere ønsker muligheter til å bruke forskning aktivt som en del av sin praksis velkommen. Denne kompetansen bruker de i møte med lærerstudentene.

Publisert: 04.07.2016 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

– Bruk ressurser på oppfølging av nye lærere

Ny forskning viser at motivasjonen til nyutdannede lærere i småtrinnet på grunnskolen øker i takt med antall tilbakemeldinger og hvor utfyllende de er.

Publisert: 18.04.2016 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

Fem forskningsfunn som skolepolitikerne bør kjenne til

Hver elev som fullfører videregående skole gir en samfunnsgevinst på nesten én million kroner. 30 prosent av ungdommene som dropper ut av videregående skole oppgir ensomhet som årsak.

Publisert: 26.08.2015 Hentet fra NTNU
Artikkel

En stille revolusjon innenfor vurdering – men matematikklærerne henger etter

Matematikklærere skiller seg fra andre lærere ved at de i liten grad benytter seg av egenvurdering og hverandrevurdering – noen av dem tror det må være slik på grunn av fagets egenart. Det er de som tror at vurdering i matematikkfaget dreier seg om å krysse av riktige svar.

Publisert: 02.07.2015 Hentet fra Bedre skole 1/2013
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo