Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (15)
  • Podcast (6)
  • Kronikk (1)
  • Omtale (1)

Artikkeltema

  • Læreplaner (23)
  • Skoleutvikling (9)
  • Forskning og metode (6)
  • Digitalisering (3)
  • Klima og bærekraft (3)
  • Ledelse (3)
  • Læremidler (3)
  • Organisering (3)
  • Demokrati og medvirkning (2)
  • Naturfag (2)
  • Norsk (2)
  • Oppvekst og levekår (2)
  • Vurdering (2)
  • Internasjonal forskning (1)
  • Likestilling/kjønn/seksualitet (1)
  • Lærerutdanning (1)
  • Mangfold og integrering (1)
  • Praktiske og estetiske fag (1)
  • Profesjonsetikk (1)
  • Psykisk helse (1)
  • Samspill og relasjoner (1)
  • Tester og kartlegging (1)
  • Ungdomstrinn (1)

Artikkelkilde

  • Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo (23)

Artikkelforfatter

  • Magnus Heie (7)
  • Monica Bjermeland (5)
  • Marit Eline Lervik Christensen (4)
  • Aina Rødal (1)
  • Eli Tronsmo (1)
  • Elise Koppang Frøjd (1)
  • Hanna Karv (1)
  • Kjersti Eskild Havenstrøm (1)
  • Lars Løvlie (1)
  • Roshenek Bagharzadeh (1)
Artikkel

– Læreplanverket har på mange måter landet helt greit

– Men det er ulike praksiser i kommunene og på skolene, og arbeidet er ikke helt i mål, sier forsker Ann Elisabeth Gunnulfsen.

Publisert: 06.03.2025 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

Internasjonal studie bekrefter funn om elevers digitale dømmekraft: – Nå må voksne på banen

ICILS 2023: Norske 14-åringer presterer bra i digital kompetanse internasjonalt, men andelen elever som mangler helt grunnleggende ferdigheter øker og den digitale dømmekraften er det så som så med.

Publisert: 25.11.2024 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

Norsklærere etter fagfornyelsen: Usikre på innholdet i faget

Læreplanen i norsk sier lite om hvilke kunnskaper elevene skal få. På sitt beste gir det stort pedagogisk handlingsrom for lærerne, på sitt verste kan det gi mange ulike norskfag, ifølge forsker.

Publisert: 22.08.2024 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Podcast

Slik blir skolen naturklok med kunst og kultur

Vi redder ikke kloden med faglig kompetanse alene. Også følelsesmessig intelligens må læres. – Kunst hjelper oss til å se mekanismene som gjør oss mennesker avhengige av hverandre og naturen.

Publisert: 15.08.2024 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

Ledere i skolen fungerer som entreprenører for å få innført nye læreplaner

Norske skoleledere må håndtere både uklare og sprikende forventninger knyttet til innføringen av nytt læreplanverk, og er kreative i rollen. Men forskere er usikre på konsekvensene.

Publisert: 16.06.2023 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Podcast

Slik får du selvtillit til å puste liv i LK20

Det nye læreplanverket, LK20, er nå innført, og denne gangen har skolene fått stor frihet til å tolke det selv. Så hvem er det egentlig som styrer skolene for tida? Hvor får de selvtilliten fra?

Publisert: 31.01.2023 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

Utviklingssamtaler fulle av målsnakk kan legge ytterligere press på elevene

Skolen har blitt mer individfokusert og undervisningen mer målorientert utover 2000-tallet. I utviklingssamtalene mellom lærer, elev og foresatte brukes ordet «mål» hyppig. Det kan bidra til uhelse, tror forsker.

Publisert: 25.01.2023 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

─ Skulen skal vera ein stad der elevane kan veksa og finna ut kven dei er

Kva betyr det å skulle undervise i livsmeistring på tvers av fag i skulen? Å ta ansvar for dei unges psykiske helse? Eller å ta endå meir ansvar for skulen sitt danningsoppdrag og elevanes identitetsutvikling? Forskar Ole Andreas Kvamme reflekterer rundt temaet.

Publisert: 03.01.2023 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

LK20: Eksterne aktører bidrar til styring av skolene på «armlengdes avstand»

Eksterne kompetansemiljøer fungerer som en «trygghetsgaranti» for realiseringen av LK20. – Skoleeiere må være oppmerksomme på at aktørene de inviterer inn har kjennskap til skolenes historie og kontekst og inngår i likeverdige partnerskap med dem, sier forsker.

Publisert: 01.12.2022 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

Spider-Man, rykter og kjendiser kan gi aha-opplevelser i klasserommet

Med de rette grepene kan læreren gjøre selv de merkeligste elev-innspill til gull for læring.

Publisert: 01.09.2022 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

Solidaritet og nestekjærlighet nærmest usynlig i læreplanene

Med Fagfornyelsen i 2020 skulle verdiene i skolens formålsparagraf løftes tydeligere inn i læreplanen for fagene. Men solidaritet og nestekjærlighet havner i skyggen, ifølge ny rapport.

Publisert: 16.08.2022 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Podcast

PRIDE og skolen: undervisning om kjønn og seksualitet

Osloskolens oppfordring til deltagelse i PRIDE har vakt reaksjoner, og det sirkulerer foreldreopprop mot "kjønnsforvirrende undervisning". – Undervisning som utfordrer tradisjonelle forståelser av kjønn og seksualitet er viktig for at alle barn skal oppleve inkludering og tilhørighet i skolen, sier forsker Beate Goldschmidt-Gjerløw.

Publisert: 15.08.2022 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Podcast

Podkast: Er læreboka død?

Forskning viser at norske lærebøker er konservative. De endrer seg i liten grad, selv når det kommer nye læreplaner. Har den norske læreboka utspilt sin rolle?

Publisert: 21.04.2022 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Podcast

Eksamen avlyst, igjen?

Mange lærere, skoleledere og lærerutdannere har etterlyst endringer av eksamensformene. Ellers er det ikke mulig å gjennomføre fagfornyelsen, mener de. Vil våren 2022 gi skolene en gylden mulighet til å teste ut nye vurderingsformer?

Publisert: 14.02.2022 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

Lærarutdanninga må tenke nytt om eiga berekraftundervising

Tverrfagleg arbeid krev endå meir tid, samarbeidsevne og nytenking enn forskarane var budde på. ─ Studentane i studien var vel så opptatte av å finne ut av det tverrfaglege som å sette seg inn i korleis berekraft er ei utfordring i samtida, fortel forskar.

Publisert: 03.01.2022 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Podcast

Programmering i skolen

Programmering er nå en del av undervisningsopplegget i skolen, gjennom Fagfornyelsen. Hvordan undervises det i programmering i den norske skolen? Og hva er egentlig programmering?

Publisert: 27.05.2021 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

Forberedelse til fagfornyelse med gjenbruk, omforming og utvikling

Skolene hadde som strategi å tilpasse arbeidet i en travel hverdag, sier forskere bak ny rapport om evaluering av innføringen av de nye læreplanene.

Publisert: 25.03.2021 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

Lærere er profesjonsutøvere i fellesskap

Prisvinnende forskning viser at gode profesjonelle fellesskap er viktig i en tid hvor lærere stadig må forholde seg til kunnskap og et mangfold av aktører utenfor skolen.

Publisert: 22.02.2021 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

Fagfornyelsen: På rett vei?

I høst startet norske elever med nye læreplaner. Nå er den første rapporten fra forskningsprosjektet Evaluering av fagfornyelsen (EVA2020) publisert.

Publisert: 17.11.2020 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

Bærekraft og endring i skolen

– Vi har kunnskap om hva som skaper klimaendringer og vi vet hva vi må gjøre for å løse en del av problemene. Likevel skjer det ikke nok, forteller Alfredo Jornet Gil. Hvordan kan skolen legge til rette for et mer bærekraftig samfunn?

Publisert: 28.09.2020 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
  • «
  • 1
  • 2
  • »
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo