Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (6)
  • Blogg (2)

Artikkeltema

  • Lærerutdanning (8)
  • Høgskole og universitet (6)
  • Ny som lærer (4)
  • Forskning og metode (2)
  • Frafall og gjennomføring (1)
  • Læreplaner (1)
  • Matematikk (1)
  • Overgangsfaser (1)
  • Tester og kartlegging (1)
  • Videreutdanning og kompetanseutvikling (1)

Artikkelkilde

  • NOKUT (8)

Artikkelforfatter

  • Kristin Vinje (3)
Blogg

Bred oppslutning om femårig masterutdanning for lærere

Det blir ikke like stas å være lærer som advokat eller siviløkonom så lenge media og mange andre fortsetter å rakke ned på både utdanningen og yrket.

Publisert: 06.05.2025 Hentet fra NOKUT
Blogg

Lærerutdanningene trenger tid til utvikling, ikke nye reformer

Økt kvalitet i lærerutdanningen alene vil ikke løse rekrutteringsproblemet, det må også være attraktivt å jobbe i skolen.

Publisert: 24.09.2024 Hentet fra NOKUT
Artikkel

Nyutdannede PPU-studenter som får seg lærerjobb, ønsker å bli i yrket

En fersk rapport fra NOKUT viser at flertallet av de som jobber i skolen, opplever mestring i jobben sin og ønsker å fortsette i læreryrket.

Publisert: 06.12.2022 Hentet fra NOKUT
Artikkel

Flere lektorstudenter fullfører studiene

Omtrent én av fire lektorstudenter slutter i løpet av normert tid. Den vanligste årsaken til at de slutter er at de vil studere noe annet.

Publisert: 24.08.2022 Hentet fra NOKUT
Artikkel

Skoleledere mener ferske lektorer har god kompetanse

Mange nyutdannede lektorkandidater føler de mangler kompetanse, men lederne deres er fornøyde med hva de kan.

Publisert: 23.08.2022 Hentet fra NOKUT
Artikkel

Positiv karaktertrend i nasjonale deleksamener i matematikk

Resultatene fra to nasjonale deleksamener i matematikk for lærerstudenter viser at snittkarakterene blir stadig bedre. Andelen som ikke får bestått er stabilt sammenliknet med fjoråret.

Publisert: 10.08.2022 Hentet fra NOKUT
Artikkel

Hvordan undervises fremtidige lektorer?

Som en del av NOKUTs evaluering av lektorutdanningene har vi undersøkt hvordan underviserne som utdanner lektorstudentene jobber.

Publisert: 09.03.2022 Hentet fra NOKUT
Artikkel

Lektorutdanningen under lupen

En kartlegging NOKUT gjorde i fjor fortalte oss at lektorutdanningene i Norge har en del utfordringer. For å styrke lektorutdanningen i fremtiden trengs en større evaluering, og det er vi nå i gang med.

Publisert: 02.12.2020 Hentet fra NOKUT
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo