Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Omtale (16)

Artikkeltema

  • Lærerutdanning (16)
  • Forskning og metode (6)
  • Digitalisering (4)
  • Høgskole og universitet (4)
  • Matematikk (3)
  • Barnehage (2)
  • Barnetrinn (1)
  • Kroppsøving og fysisk aktivitet (1)
  • Læremidler (1)
  • Læreplaner (1)
  • Norsk (1)
  • Ny som lærer (1)
  • Skoleutvikling (1)
  • Ungdomstrinn (1)
  • Videreutdanning og kompetanseutvikling (1)
  • Yrkesfag/Lærlingeordning (1)

Artikkelkilde

  • OsloMet - storbyuniversitetet (4)
  • Universitetet i Agder (3)
  • Høgskolen i Østfold (2)
  • Høgskulen på Vestlandet (2)
  • Universitetet i Sørøst-Norge (USN) (2)
  • Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo (1)
  • UiT Norges arktiske universitet (1)
  • Utdanningsforbundet (1)

Artikkelforfatter

  • Kari Aamli (4)
  • Nina Skajaa Fredheim (2)
  • An-Magritt Larsen (1)
  • Eli Kristine Korsmo (1)
  • Elise Løvereide (1)
  • Jan-Henrik Kulberg (1)
  • Magnus Heie (1)
  • Ulf Grefsgård (1)
  • Walter Norman Wehus (1)
Omtale

NY STUDIE: Norske lærerstudenter omfavner programmering i matematikkundervisningen

– Overraskende nok viste resultatene at selv med begrenset erfaring i programmering, omfavner de fremtidige matematikklærerne denne nye dimensjonen i undervisningen, sier førsteamanuensis Odd Tore Kaufmann ved Høgskolen i Østfold.

Publisert: 16.04.2024 Hentet fra Høgskolen i Østfold
Omtale

Lærarstudentane Espen og Malene er vald ut til eksklusivt forskarprogram

Espen og Malene er blant seks grunnskulelærarstudentar som på nyåret startar på Noregs første forskarlinje i grunnskulelærarutdanning. Den splitter nye forskarlinja skal motivere studentane til å følge ein forskarkarriere.

Publisert: 28.01.2021 Hentet fra Høgskulen på Vestlandet
Omtale

Forskerprofilen: Det beste fra to verdener

Det utdanningsvitenskapelige fakultet har fått sine to første Offentlig sektor ph.d- kandidater. Nå skal forskning og praksis koples enda tettere sammen.

Publisert: 24.09.2020 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Omtale

Fortsatt mulig å søke ph.d. for lærere

Forskningsrådet lyser ut 10 nye ph.d.-prosjekter øremerket lærere i skolen. Prosjektene tildeles universiteter og høgskoler i hele landet. Fortsatt mulig å søke!

Publisert: 10.09.2019 Hentet fra Utdanningsforbundet, Forskningsrådet
Omtale

- Klasseromma blir stadig meir teknologitette

Framtidas lærarutdanning krev høg kompetanse på digitale hjelpemiddel i undervisninga. 6. og 7. november arrangerte UiA og Utdanningsdirektoratet nettverkssamling for lærarutdanningar, for å sette søkjelyset på digital kompetanse.

Publisert: 08.11.2018 Hentet fra Universitetet i Agder
Omtale

Utdanner lærere til den digitale skole

Ekspertisen fra lærere ute i skolen hankes inn til Universitetet i Sørøst-Norge. Lærerstudentene skal sikres riktig kompetanse for fremtidens digitale skole.

Publisert: 10.09.2018 Hentet fra Universitetet i Sørøst-Norge (USN)
Omtale

Disputerer på overgangen fra studenter til mattelærere

Denne avhandlinger viser hvordan matematikklæreridentiteten endres i overgangen fra utdanning til yrkesdebut.

Publisert: 02.04.2018 Hentet fra Universitetet i Agder
Omtale

Norsk-russisk samarbeid skal gi betre barnehagelærarar

Både dei norske og dei russiske barnehagelærarstudentane fikk kultursjokk etter å ha besøkt barnehagar i dei respektive landa. No skal desse erfaringane bidra til å gjere barnehagelærarutdanninga meir internasjonal.

Publisert: 22.12.2017 Hentet fra UiT Norges arktiske universitet
Omtale

Nynorsk barnelitteratur i barnehagen

Studenter som har arbeidet med nynorske barnebøker, blir mer positive til å lese nynorsk barnelitteratur i barnehagen senere.

Publisert: 04.04.2017 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Omtale

Lærere trenger mer kunnskap om teknologi

På få år har skoler og barnehager fått store mengder nettbrett og andre digitale verktøy. Et nytt EU-prosjekt skal se på hvilke krav dette stiller til lærerutdanningen.

Publisert: 29.11.2016 Hentet fra Universitetet i Agder
Omtale

Hvordan gis tilbakemelding til studentene i høyere utdanning?

Ny doktorgrad: Det er viktig at studenter får god og riktig tilbakemelding gjennom studietiden. Stipendiat Kristine Høeg Karlsen har i sin avhandling drevet grunnforskning, utviklet og prøvd ut en ny modell som kan benyttes innen forskning og i praksis når lærere og veiledere gir tilbakemeldinger til studentene.

Publisert: 17.11.2016 Hentet fra Høgskolen i Østfold
Omtale

Når naturen blir klasserom

Hva skjer når klasserommet flyttes ut i naturen?

Publisert: 02.11.2016 Hentet fra Universitetet i Sørøst-Norge (USN)
Omtale

En mer menneskelig matematikk

Ved å bringe matematikkhistorie inn i matematikkundervisningen kan faget blir mer menneskelig og interessant for noen elever.

Publisert: 20.10.2016 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Omtale

Hvordan og hvorfor bruke forskning og teori i arbeid som kroppsøvingslærer?

Studentenes utvikling av en profesjonell identitet som lærer er i stor grad tilfeldig og bygger mer på det praktisk-metodiske enn på pedagogisk teorier, forskning eller kritisk refleksjon.

Publisert: 30.09.2015 Hentet fra Høgskulen på Vestlandet
Omtale

Fokus på fagkompetanse

Lærere som kan sine fag, klarer også bedre å tenke helhet og anvende faget.

Publisert: 19.06.2015 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Omtale

- Mer enn kunnskapsskole

Seniorer har samlet sine erfaringer og skrevet en ny bok for de som er interessert i eller jobber med lærerutdanning.

Publisert: 17.06.2015 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo