Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Podcast (16)

Artikkeltema

  • Lesing og muntlig ferdighet (16)
  • Digitalisering (3)
  • Fremmedspråk (3)
  • Barnehage (2)
  • Muntlig språk (2)
  • Norsk som andrespråk (2)
  • Tester og kartlegging (2)
  • Barnetrinn (1)
  • Forskning og metode (1)
  • Høgskole og universitet (1)
  • Kontroll og tilsyn (1)
  • Lærerutdanning (1)
  • Mangfold og integrering (1)
  • Matematikk (1)
  • Mobbing (1)
  • Motivasjon (1)
  • Naturfag (1)
  • Norsk (1)
  • Overgangsfaser (1)
  • Samspill og relasjoner (1)

Artikkelkilde

  • Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo (10)
  • Utdanningsforbundet (4)
  • Det humanistiske fakultet ved Universitetet i Oslo (1)
  • Høgskulen på Vestlandet (1)

Artikkelforfatter

  • Monica Bjermeland (5)
  • Magnus Heie (3)
  • Vigdis Alver (3)
  • Mari Lilleslåtten (1)
  • Marius Vik (1)
Podcast

PODKAST: Vil redde sivilisasjonen med leseskam, lesetvang – og leselyst

– Det går ikkje an å overdrive faren ved at litteraturen og lesinga blir dytta ut på sidelinja, seier Bjørn Vatne, leiar i Den norske Forfatterforeningen.

Publisert: 26.05.2025 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Podcast

PODKAST: ‒ Å setje av så mykje tid til lesing i alle fag er radikalt

På Sjøskogen barneskule var dei ikkje nøgde med leseresultata og elevanes motivasjon for å lese. Det førte til radikalt utviklingsarbeid i alle fag.

Publisert: 17.03.2025 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Podcast

Språk: Å lære norsk som polsk er lettere enn omvendt

PODKAST: På norsk snakker man med korte setninger og fyllord som «jo» og «nettopp», mens på polsk åpner avansert grammatikk for å leke med ord. Men hvordan er det egentlig å lære norsk – som polsk?

Publisert: 11.04.2024 Hentet fra Det humanistiske fakultet ved Universitetet i Oslo
Podcast

PISA 2022: Fleire elevar presterer under kritisk grense

− Resultata viser ein stor tilbakegang i dei tre fagområda matematikk, lesing og naturfag, seier Fredrik Jensen, prosjektleiar for PISA i Noreg.

Publisert: 05.12.2023 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Podcast

Podkast: Slik blir du ein god lesar

Om du ikkje tvingar deg sjølv til å lese vanskelege tekstar, blir du heller ikkje ein betre lesar, hevdar professorane Espen Ytreberg og Helge Strømsø.

Publisert: 31.08.2023 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Engelsk — Podcast

Podcast: To be or not to be multilingual

"Through other languages you learn about other people, the way they think, their customs, and their practices. As a first language English teacher who is intrinsically interested in language per se, I think it is fascinating to see the differences between languages and what you can do in one language that you can’t do in another", said professor Debra Myhill.

Publisert: 07.09.2022 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Podcast

Podkast: Språk er livsviktig – ferdig snakka

– Fantastisk at fleire vil bli språklektor, for språk er alt; verkelegheit, identitet og makt. Språkkunnskap er heilt sentral for å forstå seg sjølv og verda, seier professortrioen vi har snakka med i denne episoden av Universitetsplassen.

Publisert: 23.06.2022 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Podcast

Blupodden: Språkferdigheter og leseutvikling

Språkferdigheter i barnehagealder har vist seg å ha sammenheng med leseferdigheter i skolen. I denne episoden diskuterer vi leseutvikling og hvordan barnehagelærer kan tilrettelegge for barn som trenger et puff før skolestart.

Publisert: 14.03.2022 Hentet fra Høgskulen på Vestlandet
Podcast

Det nye språkidealet er språkrikdom

─ Det er ein myte at jo meir norsk vi pøsar på med i språkopplæringa, jo raskare lærer elevane norsk, seier forskar Joke Dewilde.

Publisert: 07.12.2021 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Podcast

Lærerrommet: Hva kan gi barn og ungdom mer leseglede?

Hvor viktig er det at elevene ser på seg selv som lesende?

Publisert: 23.04.2021 Hentet fra Utdanningsforbundet
Podcast

Hvordan kan teknologi hjelpe lærere og elever med å få til gode samtaler i klasserommet?

Forskere har i over ti år samarbeidet med lærere og elever for å utvikle den digitale mikrobloggtjenesten Samtavla. Gratistjenesten hjelper elever og lærere med å få til enda bedre samtaler i klasserommet.

Publisert: 22.04.2021 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Podcast

Lærerrommet: Bøker i barnehagen, hvorfor det?

Hvilken funksjon kan bøker ha i barnehagens hverdag og for barna?

Publisert: 20.10.2020 Hentet fra Utdanningsforbundet
Podcast

– Lesing er en portvokter inn i voksenlivet

Lesing er viktig for enkeltmennesket og for Norge som kunnskapsnasjon. Samtidig finner forskere at leseengasjementet går ned blant barn og unge, og hver femte 15-åring leser så dårlig at det vil skape problemer i senere utdanning og yrkesliv.

Publisert: 14.10.2020 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Podcast

Hvordan bruke resultatene fra nasjonale prøver?

Hver høst gjennomføres nasjonale prøver i lesing, og det kan skape debatt. Vet du hva de nasjonale prøvene egentlig består av og hvorfor de gjennomføres?

Publisert: 17.09.2020 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Podcast

Lærerrommet: Hva er dybdelesning og kritisk lesning?

Hva er en kritisk leser? Hvordan kan elever hjelpes til å bli kritiske og reflekterte i møte med alle typer tekster?

Publisert: 08.01.2020 Hentet fra Utdanningsforbundet
Podcast

Lærerrommet episode 13 Hvordan håndtere netthets og sjikane?

Hva er egentlig netthets og hvordan kan lærere og skole hjelpe elever til å håndtere dette? Og kan lærere nok om dette?

Publisert: 28.11.2018 Hentet fra Utdanningsforbundet
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo