Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (9)
  • Fagartikkel (3)
  • Podcast (2)
  • Forskningsnotat (1)
  • Kronikk (1)
  • Video (1)

Artikkeltema

  • Barnehage (17)
  • Mobbing (17)
  • Psykisk helse (2)
  • Samspill og relasjoner (2)
  • Atferd (1)
  • Oppvekst og levekår (1)
  • Profesjonsetikk (1)

Artikkelkilde

  • Læringsmiljøsenteret (5)
  • Første steg (3)
  • Universitetet i Agder (3)
  • Utdanningsforbundet (2)
  • Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger (1)
  • Forskningsrådet (1)
  • Kunnskapssenter for utdanning (1)
  • Vetuva (1)

Artikkelforfatter

  • Bård Amundsen (2)
  • Andreas Lund Moseid (1)
  • Arun Gosh (1)
  • Ida Gudjonsson (1)
  • Ingrid Lund (1)
  • Karen I. Draugsvoll (1)
  • Kristin Vestrheim Cranner (1)
  • Lene Vestad (1)
  • Line Fredheim Storvik (1)
  • Tove Flack (1)
Fagartikkel

Etisk ansvar når barn mobbar

Barnehagelæraren må ta i vare barn som vert mobba, men må likevel ikkje gløyma barnet som mobbar.

Publisert: 27.05.2025 Hentet fra Første steg 1/2025
Podcast

Lærerrommet: Hvordan inkludere alle i barnehagen?

Hvordan kan du som jobber i barnehagen skape et trygt og inkluderende fellesskap. Her får du høre ulike perspektiver på mangfold og konkrete råd og tips til hvordan man best jobber med dette i barnehagen.

Publisert: 12.12.2024 Hentet fra Utdanningsforbundet
Forskningsnotat

Mobbing i barnehagen - kva veit me og kva kan me gjera?

Kva finst av kunnskap om mobbing i barnehagen og korleis blir fenomenet diskutert i den norske barnehagekonteksten? Forskarar har nå samla og analysert litteratur om mobbing i den norske barnehagen for å kartleggja slike og andre problemstillingar.

Publisert: 16.02.2024 Hentet fra Kunnskapssenter for utdanning
Artikkel

– Kjefting er krenkelse

Høy stemmebruk og kjefting foran andre er verbale krenkelser mot barn, sier forsker Ingrid Lund.

Publisert: 31.05.2022 Hentet fra Første steg 1/2022
Artikkel

Blir vi kvitt mobbing og trakassering i barnehagen?

I januar 2021 ble barnehageloven endret. Den nye loven sier at barnehagen skal ha nulltorelanse mot krenkelser, utestengning, mobbing, vold og trakassering.

Publisert: 02.06.2021 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Video

Læring for livet (6) Mobbing i barnehagen

Visste du at like mange barn mobbes i barnehagen som i småskolen? En ny barnehagelov skal gi bedre beskyttelse for barna. Hva innebærer det - og er det løsningen?

Publisert: 04.05.2021 Hentet fra Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger
Artikkel

Slik kan barnehageansatte hindre mobbing

Mobbing og krenkende adferd blant barn tar mange former. Barnehager som er gode på å motarbeide dette, har ofte noen fellestrekk.

Publisert: 14.01.2021 Hentet fra Vetuva 2019
Fagartikkel

Styrerens fem viktigste grep for å forebygge mobbing

En tydelig styrer med lav terskel for mobbing og ansatte som er sensitive for barna, er to av fem grep for å forebygge mobbing i barnehagen.

Publisert: 08.10.2019 Hentet fra Første steg 3/2019
Podcast

Lærerrommet: Mobbing i barnehagen

Hvordan mobber barnehagebarn?

Publisert: 08.05.2019 Hentet fra Utdanningsforbundet
Artikkel

Ny film om mobbing i barnehagen

Hvordan kan de voksne i barnehagen skape miljøer der alle barn opplever å bli inkludert?

Publisert: 27.08.2018 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Kronikk

Mobbing i barnehagen må tas på alvor

Mobbing starter gjerne i barnehagen. Det er på tide at barn får en like sterk rett til et trygt og godt barnehagemiljø uten mobbing som elevene har i skolen.

Publisert: 01.09.2017 Hentet fra Universitetet i Agder
Artikkel

Slik kan barnehager jobbe mot mobbing

Barn i barnehagen mobber først og fremst gjennom å stenge noen ute. For å avdekke det som skjer bør de voksne være tett på barna, mener universitetslektor.

Publisert: 14.08.2017 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Fagartikkel

Den voksnes ansvar ved begynnende mobbeatferd i en flerkulturell barnehage

For barn med flerkulturell bakgrunn kan det å bli mobbet, eller å utsette andre for mobbing, avhenge av miljøfaktorer i barnehagen – som opplevelse av tilhørighet, relasjoner til jevnaldrende og kommunikasjon med og relasjon til voksne.

Publisert: 06.03.2017 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel

Når barn stenges ute i barnehagen

Barnehageforskere i Trondheim ser nå tydelig hvordan noen barn er mer sårbare for å bli stengt ute fra leken enn andre.

Publisert: 26.01.2017 Hentet fra Forskningsrådet
Artikkel

Ikkje berre kos i barnehagen

Ny forsking syner at det er i barnehagen det starter. Mobbinga. Det er dei vaksne som sviktar.

Publisert: 18.03.2016 Hentet fra Universitetet i Agder
Artikkel

Vaksne bagatelliserer mobbing i barnehagen

Minst eit barn per barnehage opplever utestenging frå leik. Likevel tek kvar fjerde vaksen dette ikkje på alvor. Det syner ein rapport om mobbing i barnehagane i Noreg, utarbeidd av ei gruppe leia av forskar Ingrid Lund ved UiA.

Publisert: 15.12.2015 Hentet fra Universitetet i Agder
Artikkel

Mobbing i barnehagen - hva kan foreldre og ansatte gjøre?

Når små barn prøver seg ut i en sosial verden er de er umodne og uerfarne i forhold til hvordan de skal ta kontakt og tilpasse seg. Noen utvikler hensiktsmessige og gode strategier mens andre får problemer i kommunikasjon og samspill.

Publisert: 22.10.2013 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo