Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (26)
  • Blogg (8)
  • Fagartikkel (4)
  • Podcast (3)
  • Video (1)

Artikkeltema

  • Mobbing (42)
  • Psykisk helse (7)
  • Oppvekst og levekår (6)
  • Barnehage (5)
  • Samspill og relasjoner (5)
  • Atferd (3)
  • Kontroll og tilsyn (3)
  • Mangfold og integrering (3)
  • Barnetrinn (2)
  • Digitalisering (2)
  • Forskning og metode (2)
  • Klasseledelse (2)
  • Studieforberedende (2)
  • Ungdomstrinn (2)
  • Yrkesfag/Lærlingeordning (2)
  • Ledelse (1)
  • Organisering (1)
  • Profesjonsetikk (1)
  • Samarbeid med hjemmet (1)
  • Skolevegring (1)

Artikkelkilde

  • Læringsmiljøsenteret (42)

Artikkelforfatter

  • Maria Gilje Strand (7)
  • Alexandra Halsan (4)
  • Kari Stamland Gusfre (3)
  • Marit Oddvarsdotter Øvregård (3)
  • Ina Midttveit (2)
  • Thormod Idsøe (2)
  • Tove Flack (2)
  • Elin Nesvoll Vangsnes (1)
  • Ella Maria Cosmovici Idsøe (1)
  • Grete Sørensen Vaaland (1)
  • Ida Gudjonsson (1)
  • Karoline Reilstad (1)
  • Kristin Vestrheim Cranner (1)
  • Lars Edvin Bru (1)
  • Lene Vestad (1)
  • Nina Grini (1)
  • Sigrun Karin Ertesvåg (1)
  • Silje Stangeland (1)
  • Stine Sævik (1)
  • Svein Erik Nergaard (1)
Blogg

Har du et trygt og godt skolemiljø?

Endringene i Opplæringsloven kapittel 9a, som trådde i kraft 1. august 2017, diskuteres. Er de til elevenes beste eller blir elevens rettigheter svekket?

Publisert: 04.08.2017 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Fagartikkel

Aktivitetsplikten i praksis

Aktivitetsplikten dreier seg om at den enkelte skole må vurdere risiko og sannsynlighet for at krenkelser som mobbing, vold, diskriminering og trakassering kan finne sted i egen virksomhet.

Publisert: 03.08.2017 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Blogg

Psykososialt team på skolen er en god ide

En ny rapport foreslår at skoler bør opprette ressursteam som kan følge opp barn som har vært utsatt for mobbing. Teamene kan også jobbe med et inkluderende læringsmiljø.

Publisert: 04.07.2017 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel

Barn og unge som har blitt utsatt for mobbing følges ikke opp lenge nok

En ny rapport viser at det er mangel på kompetanse om og systematisk arbeid for å følge opp barn og unge som har blitt mobbet.

Publisert: 05.04.2017 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Fagartikkel

Den voksnes ansvar ved begynnende mobbeatferd i en flerkulturell barnehage

For barn med flerkulturell bakgrunn kan det å bli mobbet, eller å utsette andre for mobbing, avhenge av miljøfaktorer i barnehagen – som opplevelse av tilhørighet, relasjoner til jevnaldrende og kommunikasjon med og relasjon til voksne.

Publisert: 06.03.2017 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Blogg

Observasjon av samspill som aktivitetsplikt i skolen

Den dagen alle lærere jevnlig bruker tid på observasjon av samspill, tror jeg mobbetallene går ned.

Publisert: 01.03.2017 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel

Venner er viktig for de som blir mobbet

Elever som blir utsatt for mobbing opplever mindre støtte og tilsyn fra lærere enn elever som ikke blir mobbet, men gode relasjoner til medelever er enda viktigere.

Publisert: 27.02.2017 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel

Voksne uvitende om mobbing i skolen

Tall fra Elevundersøkelsen for 2016 viser at 6,3 prosent av norske elever blir mobbet to til tre ganger i måneden eller oftere. 40,5 prosent svarer at ingen voksne på skolen visste om mobbingen.

Publisert: 24.01.2017 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Blogg

Vi kjenner ikke tålegrensen til et barn

En sekk med stein hjalp en skoleklasse å forstå noe viktig om hvordan de kan hjelpe hverandre eller gjøre skoledagen vanskeligere å komme gjennom.

Publisert: 17.01.2017 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel

Skolen bør gi de som har blitt mobbet tett oppfølging

En ny kunnskapsoppsummering viser at det å bli utsatt for mobbing kan gi alvorlige konsekvenser, og at det er behov for å utvikle et system for tett oppfølging av de som har blitt mobbet.

Publisert: 10.01.2017 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel

Mobbaren treng støtte

Det kan vere vanskeleg å sjå elevar som mobbar som sårbare, som nokon som treng hjelp. Forsking er derimot eintydig når det gjeld konsekvensar for mobbaren både på kort og lang sikt. Elevar som utset andre for mobbing treng òg hjelp.

Publisert: 17.11.2016 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel

Elever som mobber har dårligere forhold til lærerne

Elever som utsetter andre for mobbing har en svakere relasjon til lærerne enn elever som ikke mobber. Det viser resultatene fra en ny undersøkelse gjort i CIESL-prosjektet.

Publisert: 06.10.2016 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Fagartikkel

Posttraumatiske stressymptomer av mobbing

De siste årene har man begynt å bli klar over at mobbing kan føre til posttraumatiske stressymptomer (PTSD-symptomer).

Publisert: 19.10.2015 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel

- Etnisk mobbing verst

Ein studie frå Austerrike viser at barn og unge som blir mobba for sin etniske bakgrunn synest dette er verre enn å bli mobba for individuelle skilnader.

Publisert: 18.05.2015 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel

Digital mobbing kan føre til angstsymptomer

Digital mobbing ser ut til å ha andre konsekvenser enn tradisjonell mobbing, noe som betyr at ofrene i større grad kan oppleve redsel, engstelse eller panikk- og angstanfall.

Publisert: 31.03.2015 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel

Dømt til å mislykkast i mobbearbeidet?

Ny forsking frå Læringsmiljøsenteret viser store skilnadar i førekomsten av mobbing mellom norske skular.

Publisert: 16.03.2015 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel

Norske skoler beskytter ikke elevene mot mobbing

Undersøkelser viser at mange foreldre som kontakter skolen om mobbing opplever å ikke bli tatt på alvor. En ny studie viser at en grunn er at skolene gjemmer seg bak egne mobbedefinisjoner.

Publisert: 16.03.2015 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel

Mobbing gir traumesymptomer

Det blir ikke slutt på problemene bare mobbingen opphører. Mobbeofre trenger støtte og hjelp i lang tid etterpå.

Publisert: 16.03.2015 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel

Mobbar for å få vener

Innvandrargutar i Noreg mobbar fordi dei vil høyre til. Det kan dermed sjå ut som dei har eit anna motiv for å mobbe enn det etnisk norske gutar har.

Publisert: 13.02.2015 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel

Unge innvandrere mobbes mer

Ungdom med innvandrerbakgrunn er mer utsatt for mobbing enn etnisk norske ungdommer.

Publisert: 30.04.2014 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
  • «
  • 1
  • 2
  • 3
  • »
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo