Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (5)
  • Fagartikkel (5)
  • Fagfellevurdert (3)
  • Podcast (2)
  • Omtale (1)
  • Video (1)

Artikkeltema

  • Kollegaveiledning (17)
  • Ny som lærer (17)
  • Lærerutdanning (8)
  • Ledelse (5)
  • Organisering (3)
  • Barnehage (2)
  • Forskning og metode (2)
  • Frafall og gjennomføring (2)
  • Høgskole og universitet (2)
  • Profesjonsetikk (2)
  • Videreutdanning og kompetanseutvikling (2)
  • Arbeidsvilkår (1)
  • Barnetrinn (1)
  • Klasseledelse (1)
  • Kontroll og tilsyn (1)
  • Lærervurdering (1)
  • Matematikk (1)
  • Motivasjon (1)
  • Skoleutvikling (1)
  • Ungdomstrinn (1)

Artikkelkilde

  • Bedre skole (4)
  • Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo (4)
  • Acta Didactica (2)
  • Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger (1)
  • Første steg (1)
  • Kunnskapssenter for utdanning (1)
  • Nord Universitet (1)
  • Uniped (1)
  • Universitetet i Sørøst-Norge (USN) (1)
  • Utdanningsforbundet (1)

Artikkelforfatter

  • Magnus Heie (2)
  • Merete Føinum (2)
  • Bjørnar Leknes (1)
  • Eli Lejonberg (1)
  • Elin Ødegård (1)
  • Eva Bjerkholt (1)
  • Eva Sunde (1)
  • Finn R. Hjardemaal (1)
  • Inger Merethe Hansen (1)
  • Kari Søndenå (1)
  • Kristin Rydjord Tholin (1)
  • Marianne Olsen Brøntveit (1)
  • Marika Vartun (1)
  • Marit Ulvik (1)
  • May Britt Postholm (1)
  • Stian Kristoffer Sande (1)
  • Torunn Klemp (1)
  • Vigdis Alver (1)
  • Øystein Andresen (1)
Artikkel

Frå praksissjokk til meistring for nye lærarar

Praksissjokk er eit ofte brukt omgrep for ferske lærarstudentar. No testar Nord universitet ut bonuspraksis i samarbeid med ei rekkje skuler i Trøndelag.

Publisert: 15.11.2024 Hentet fra Nord Universitet
Artikkel

Hvordan beholde læreren i jobben?

Et godt skolemiljø med med en tydelig og støttende ledelse kan få lærere til å bli. Lærere som er fornøyde med lønna, blir også ofte værende der de er.

Publisert: 18.08.2023 Hentet fra Kunnskapssenter for utdanning
Podcast

Rettleiing av lærarar. A little less conversation, a little more action, please!

─ Dei forskingsbaserte verktøya kan gjere rettleiinga meir konkret og meir rett på sak, seier lærar med brei erfaring. Men er det her løysinga til rekrutteringskrisa finst?

Publisert: 22.06.2023 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Fagartikkel

Samskapt utviklingsarbeid i skolen – om relevans i grunnskolelærermasteren

Et argument da man innførte masterutdanning for grunnskolelærere, var at alle lærere skulle få kompetanse i å kunne drive utviklingsarbeid innenfor eget yrke. Men en forutsetning for å få dette til er at studentene skjønner hvilke behov skolen har.

Publisert: 04.05.2023 Hentet fra Bedre skole 4/2022
Video

Læring for livet (9) Hvorfor slutter lærere i yrket?

Mange unge lærere slutter i jobben i løpet av de første fem årene i yrket. Hvorfor det?

Publisert: 14.09.2022 Hentet fra Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger
Podcast

Lærerrommet: Hvorfor slutter lærerne?

Undersøkelser viser at mange lærere ønsker seg til jobber utenfor skolen, og lærermangelen er en realitet. Hva er årsakene til dette, og hva kan gjøres for å motvirke?

Publisert: 21.09.2021 Hentet fra Utdanningsforbundet
Artikkel

Nyutdannede ungdomsskolelærere trives, mens erfarne lærere vil slutte

– Overaskende funn, sier professor. Lærere som er nye i jobben trives til tross for «praksissjokk» og mange komplekse oppgaver.

Publisert: 21.05.2021 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Fagartikkel

Når ensomme praksislærere møtes - Praksisforum som arena for refleksjon og læring

Praksislærerne ved en grunnskole uttrykte ensomhet i arbeidet som lærerutdannere i praksisfeltet. Et forum for praksislærere ble etablert for å skape en arena for erfaringsdeling og læring.

Publisert: 02.02.2020 Hentet fra Bedre skole 1/2020
Artikkel

Slik skal Ole hindre at nyutdannede Even slutter i læreryrket

Lærerveileder Ole Kristian Murtnes har sett mange nyutdannede lærere gi opp yrket etter kort tid. – Skal vi unngå en lærerkrise holder det ikke bare å utdanne mange flere. Vi må også sikre at de forblir i jobbene.

Publisert: 03.10.2019 Hentet fra Universitetet i Sørøst-Norge (USN)
Fagartikkel

Aktive styrere betyr mye for studenter og praksislærere

Å lede en praksisbarnehage krever tid og innsats av styrerne. Her er noen felles retningslinjer og relevant forskning som kan fungere som en støtte i arbeidet med å lede praksisbarnehagen.

Publisert: 10.12.2018 Hentet fra Første steg 4/2018
Fagfellevurdert

Veiledningssamtaler med nyutdannede lærere: Hvilke tema prioriteres?

Denne artikkelen omhandler veiledning av nyutdannede lærere. Bakgrunnen for studien er et ønske om å utvikle ny kunnskap om den norske veiledningsordningen for nyansatte, nyutdannede lærere. Ordningen ble landsomfattende fra høsten 2010.

Publisert: 31.10.2018 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 12) 3/2018
Omtale

Syv verktøy for veiledning av nye lærere

I et nytt prosjekt skal forskere jobbe frem verktøy som skal støtte nye læreres utvikling i yrket.

Publisert: 24.04.2018 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Fagfellevurdert

Når skolens behov blir viktigere enn formell kompetanse: Hvordan veilede nyutdannede lærere til å undervise i skolefag de ikke har?

Det er svært viktig at arbeidsgiver tilrettelegger arbeidsforhold og organisering av veiledningsstøtte for nyutdannede lærere. Funnene i undersøkelsen viser hvor avgjørende det er at mentor har kompetanse i det skolefaget det skal veiledes i for å kunne tilby de nyutdannede spisset veiledning.

Publisert: 25.04.2016 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 10) 2/2016
Artikkel

– Bruk ressurser på oppfølging av nye lærere

Ny forskning viser at motivasjonen til nyutdannede lærere i småtrinnet på grunnskolen øker i takt med antall tilbakemeldinger og hvor utfyllende de er.

Publisert: 18.04.2016 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Fagartikkel

Nyutdannede lærere: Mentors rolle ved ansettelsesvurdering

En mentor som veileder en nyutdannet lærer får god kjennskap til den nyutdannedes styrker og utfordringer i yrkesutøvelsen. Slik sett er det naturlig at mentor uttaler seg om hvorvidt den nyutdannede er skikket til å jobbe som lærer. På den annen side er tillit grunnleggende for at et mentorforhold skal fungere. Er det mulig for en nyutdannet å ha tillit til en mentor som skal involveres i ansettelsesvurderingen?

Publisert: 01.07.2015 Hentet fra Bedre skole 3/2014
Fagartikkel

Skoleledere om nye læreres behov for veiledning

Skolelederes beslutninger har betydning for nye læreres inngang i yrkeslivet. En undersøkelse blant skoleledere viser at innholdet i veilederrollen hovedsakelig oppfattes å være av informativ art, og at veilederne velges blant erfarne lærere eller lærere med lederansvar. Utdanning i veiledning etterspørres sjelden, og veiledning betraktes heller ikke som en profesjonell aktivitet.

Publisert: 13.05.2015 Hentet fra Bedre skole 4/2013
Fagfellevurdert

Hvordan kan veiledningssamtaler åpne for kritisk tenkning?

Hensikten med denne artikkelen er å løfte fram spor av kritisk tenkning i veiledning som innspill til utvikling av innhold og arbeidsmåter i lærerutdanningene og i veilederutdanninger. Dette for at utdanningene skal kunne ivareta kravet om kritisk tenkning slik det er formulert i sentrale styringsdokumenter.

Publisert: 25.11.2014 Hentet fra Uniped (Vol. 37) 4/2014
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo