Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (24)

Artikkeltema

  • Overgangsfaser (24)
  • Barnetrinn (12)
  • Barnehage (8)
  • Høgskole og universitet (4)
  • Oppvekst og levekår (4)
  • Samarbeid med hjemmet (4)
  • Lek (3)
  • Lærerutdanning (3)
  • Organisering (3)
  • Samspill og relasjoner (3)
  • Ungdomstrinn (3)
  • Forskning og metode (2)
  • Klasseledelse (2)
  • Motivasjon (2)
  • Spesialundervisning (2)
  • Faglig og administrativt støttesystem (1)
  • Ledelse (1)
  • Lesing og muntlig ferdighet (1)
  • Likestilling/kjønn/seksualitet (1)
  • Læreplaner (1)
  • Ny som lærer (1)
  • SFO/AKS og fritid (1)
  • Selvregulering (1)
  • Skoleutvikling (1)

Artikkelkilde

  • OsloMet - storbyuniversitetet (7)
  • Læringsmiljøsenteret (3)
  • Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo (2)
  • Lesesenteret (2)
  • Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger (1)
  • Høgskolen i Østfold (1)
  • Kilden kjønnsforskning.no (1)
  • NOKUT (1)
  • NTNU (1)
  • SINTEF Teknologi og samfunn (1)
  • Universitetet i Agder (1)
  • Universitetet i Sørøst-Norge (USN) (1)
  • Utdanningsdirektoratet (1)
  • Utdanningsforbundet (1)

Artikkelforfatter

  • Christine Gulbrandsen (2)
  • Maria Gilje Strand (2)
  • Monika S. Nyhagen (2)
  • Siv Tonje Sperati Håkensen (2)
  • Ann-Kristin Johansen (1)
  • Anniken Fleisje (1)
  • Birgitte Grydeland Pollen (1)
  • Grete Indahl (1)
  • Jon Anstein Olsen (1)
  • Knut Jul Meland (1)
  • Kristin Fedje Fredriksen (1)
  • Magnus Heie (1)
  • Marika Vartun (1)
  • Susanne Dorthea Dietrichson (1)
  • Tone C. Sundseth Thorgrimsen (1)
  • Utdanningsforskning.no (1)
  • Walter Norman Wehus (1)
Artikkel

Elever som fikk utsatt skolestart er svakere lesere og føler mindre tilhørighet til skolen

Forskere mener elever som venter med skolestart må få andre tilbud enn ett år ekstra i barnehagen.

Publisert: 16.06.2025 Hentet fra Lesesenteret
Artikkel

Skal forske på hva som hemmer og fremmer selvregulering blant førsteklassinger

Forskningsprosjektet «SELFICON – Self-regulation in Context» skal undersøke kontekstuelle faktorer som påvirker førsteklassingers selvregulering. Nå har prosjektet fått 12 millioner kroner fra Norges forskningsråd.

Publisert: 23.10.2024 Hentet fra Læringsmiljøsenteret, Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger
Artikkel

Evalueringen av seksårsreformen: Slik kan skolen bli bedre for de yngste elevene

Forskerne foreslår flere pedagoger, rom som gjør det mulig å leke inne, og mer høytlesning.

Publisert: 27.09.2024 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

– Et skrikende behov for mer lek inn i småskolen

Mange skoler har sett skoleleie elever allerede i 2. klasse. – Løsningen kan være å se mot barnehagen for å skape en mer naturlig overgang til skolen, mener forsker.

Publisert: 18.09.2024 Hentet fra Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger
Artikkel

Studentklinikk gjør nyutdannede spesialpedagoger bedre rustet for yrkeslivet

– Stemningen i studentklinikken og den pulserende aktiviteten som foregår når studentene er her i praksis når brukerne er kommet, gjenspeiler min visjon, sier studiedekan ved UiO.

Publisert: 06.09.2024 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

Episode 12: – Å starte i barnehagen for første gang

Til høsten er det mange 1-2-åringer som skal starte i barnehagen for aller første gang. Hvordan kan barnehagen legge til rette for at tilvenningen skal bli trygg og god? Og hvorfor er det så viktig at disse små barna får en best mulig start?

Publisert: 14.06.2024 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel

Samarbeid med skoler ga bedre lærerutdanning

Nye grep har bidratt til en bedre utdanning og en mer relevant praksisperiode for lærerstudentene ved UiA.

Publisert: 15.04.2024 Hentet fra Universitetet i Agder
Artikkel

Bør lærarstudentar oppmodast til å dra på utveksling?

Det er krevjande å få til gode utanlandsopphald for lærarstudentar. Kan andre former for internasjonalisering vera meir verdifullt?

Publisert: 01.12.2023 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Hvordan forberede barn til skolestart? Barnehagelærere i krysspress

Barnehagelærerne synes det er vanskelig å møte kravene som myndighetene stiller til «skoleklare» barn. Det viser forskning fra Senter for profesjonsstudier ved OsloMet.

Publisert: 17.10.2023 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Hvordan mestrer elevene livet i 8. klasse?

− Det er viktig å dokumentere hvordan det jobbes med livsmestring i klasserommet, og det er spesielt viktig å gjøre det i 8. klasse, det første året på ungdomstrinnet og det første året etter nedstengning, sier prosjektleder.

Publisert: 14.09.2023 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

Førsteklasse siden seksårsreformen: Mindre fri lek, mer lærerstyrt og mer bokstavlæring

Den frie leken har fått mindre plass, og læreren styrer mer av aktiviteten i klasserommet. Samtidig møter dagens seksåringer en mer variert skolehverdag der læreren tilrettelegger for både lek og læring.

Publisert: 05.01.2023 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Nyutdannede PPU-studenter som får seg lærerjobb, ønsker å bli i yrket

En fersk rapport fra NOKUT viser at flertallet av de som jobber i skolen, opplever mestring i jobben sin og ønsker å fortsette i læreryrket.

Publisert: 06.12.2022 Hentet fra NOKUT
Artikkel

Konsekvenser av koronapandemien for barnehagene og skolestarterne

Under pandemien fant barnehagene nye arbeidsmåter for å tilpasse seg restriksjonene. Flere av barnehagene har også måttet gjøre endringer i forberedelsene til skolestart – særlig i 2020 da begrensningene var størst. Det er mye lærdom å ta med seg fra pandemiperioden og over til den ordinære barnehagehverdagen.

Publisert: 22.09.2022 Hentet fra Utdanningsdirektoratet
Artikkel

Færre barn fikk spesialpedagogisk hjelp under korona

Skolestarterne fikk mindre spesialpedagogisk hjelp i områder med mye smitte under koronapandemien.

Publisert: 16.09.2022 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Første skolestart uten korona: - Viktigere enn noen gang å bygge gode klassemiljøer

I år er det ekstra viktig å jobbe med fellesskap og gode klassemiljøer, mener forskerne Selma Therese Lyng og Frode Restad. De har flere råd til hvilke grep skolene kan ta.

Publisert: 30.08.2022 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

GOD SOMMER!

Vi i Utdanningsforskning.no ønsker alle våre lesere en kjempefin og energigivende sommer. Det har dere i sannhet fortjent!

Publisert: 17.06.2022 Hentet fra Utdanningsforbundet
Artikkel

Krevende å starte på ungdomsskolen - HiØ-forskere skal bidra til å lette overgangen

Å gå fra barneskolen til ungdomsskolen er et krevende taktskifte for mange elever. Likevel er det gjort lite forskning på denne overgangen i norsk sammenheng. En ny samling med forskningsartikler skal gi nyttig kunnskap om overgangen.

Publisert: 18.05.2022 Hentet fra Høgskolen i Østfold
Artikkel

– Overgangen fra barnehage til skole blir for stor

Faste plasser, større barnegrupper, og timeplan med arbeidsøkter. 1. klasse er en helt annen opplevelse for barna, enn livet i barnehagen. Forskning viser at overgangen blir for brå for mange av barna. Her er forskerens råd om hvordan man skal få til en god overgang.

Publisert: 15.02.2022 Hentet fra SINTEF Teknologi og samfunn, NTNU
Artikkel

Slik har ungdomstiden endret seg på tretti år

– Det har skjedd store endringer i tenåringenes liv de siste 30 årene, og det er spesielt fire ting som skiller seg ut, sier forsker.

Publisert: 29.11.2021 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Overgangen til ungdomsskole er positiv for de fleste

Ungdomsskolen betyr karakterer, flere prøver og større frihet. I tillegg gjennomgår kroppen en stor biologisk utvikling. Til tross for dette opplever de aller fleste overgangen til ungdomsskolen som noe positivt, viser forskning fra NTNU.

Publisert: 05.11.2021 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn
  • «
  • 1
  • 2
  • »
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo