Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (2)
  • Fagartikkel (1)
  • Kronikk (1)
  • Omtale (1)
  • Podcast (1)

Artikkeltema

  • Digitalisering (6)
  • Profesjonsetikk (6)
  • Forskning og metode (2)
  • Høgskole og universitet (2)
  • Læremidler (2)
  • Lærerutdanning (1)
  • Oppvekst og levekår (1)
  • Organisering (1)
  • Pedagogiske program (1)
  • Samspill og relasjoner (1)
  • Selvregulering (1)
  • Tester og kartlegging (1)

Artikkelkilde

  • Høgskolen i Østfold (2)
  • Bedre skole (1)
  • Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo (1)
  • Lærerprofesjonens etiske råd (1)
  • Universitetet i Agder (1)

Artikkelforfatter

  • Ann-Kristin Johansen (1)
  • Aslaug Grov Almås (1)
  • Brita Bjørkelo (1)
  • Hilde Daland (1)
  • Ilka Nagel (1)
  • Ingrid Helleve (1)
  • Kari-Mette Walmann Hidle (1)
  • Magnus Heie (1)
  • Nina Skajaa Fredheim (1)
Podcast

Mer kunnskap – på bekostning av barns personvern?

Regjeringen vil opprette et nasjonalt individregister med personopplysninger om barnehagebarn og skoleelever. Det skal ikke hentes inn samtykke og opplysningene er av sensitiv karakter, men det spiller vel ingen rolle – når målet er mer kunnskap?

Publisert: 27.11.2024 Hentet fra Lærerprofesjonens etiske råd
Artikkel

Lærerstudentenes digitale kompetanse må prioriteres høyere

Selv om elevenes skoledag blir stadig mer digital handler den digitale kompetansen som lærerstudenter får gjennom studiet for lite om digital dømmekraft, etikk og avansert digital bruk.

Publisert: 11.04.2024 Hentet fra Høgskolen i Østfold
Artikkel

Videoforskning gir store muligheter og stiller strenge krav

Med kameraer i klasserommet får forskerne med seg mye mer av det som skjer.

Publisert: 27.01.2022 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Omtale

Millionstøtte til prosjekt om læring med kunstig intelligens

Høgskolen i Østfold har mottatt i alt 12 millioner i støtte fra Forskningsrådet til et prosjekt som har som mål å utvikle kunstig intelligens (AI) som kan avlaste lærere og støtte elever i læringsprosess ved å analysere tekster og gi ulike typer automatiske tilbakemeldinger.

Publisert: 18.08.2021 Hentet fra Høgskolen i Østfold
Kronikk

Plagiering – fusk eller bare uvitende?

- Etisk kildebruk handler om akademisk redelighet og respekt for andres arbeid. Men det er også nødvendig å mestre håndverket akademisk skriving.

Publisert: 16.09.2015 Hentet fra Universitetet i Agder
Fagartikkel

Sosiale medium og Facebook - Eit etisk dilemma for læraren

Bruk av sosiale medium i skulen er hyppig diskutert i media. Nokon lærarar har kasta seg utpå Facebook-bølgja og integrert mediet i undervisninga med ynskje om å møte elevane på deira arena. Eit viktig spørsmål er om det er slik at lærar-elev-kommunikasjonen bør, skal eller må skje via sosiale medium. Per i dag eksisterer det i svært liten grad retningslinjer for korleis lærarane skal bruka dette «utvida klasserommet».

Publisert: 04.01.2012 Hentet fra Bedre skole 1/2012
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo