Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Søk Alle artikler Temaer Kilder
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (25)

Artikkeltema

  • Spesialundervisning (25)
  • Tilpasset opplæring (9)
  • FAS (Faglig Administrativt Støttesystem) (8)
  • Digitale ferdigheter (3)
  • Hørselsvansker (3)
  • Kognitive vansker (3)
  • Likestilling, kjønn og seksualitet (3)
  • Organisering (3)
  • Samarbeid med hjemmet (3)
  • Samspill og relasjoner (3)
  • Utviklingsforstyrrelser (3)
  • Autisme (2)
  • Lese- og skrivevansker (2)
  • Mangfold og integrering (2)
  • Språkvansker (2)
  • Synsvansker (2)
  • Høytpresterende elever (1)
  • Klasseledelse (1)
  • Ledelse (1)
  • Lesing og muntlig ferdighet (1)
  • Lærerutdanning (1)
  • Matematikk (1)
  • Matematikkvansker (1)
  • Muntlig språk (1)
  • Norsk som andrespråk (1)
  • Profesjonsforskning (1)
  • Psykisk helse (1)
  • Tester og kartlegging (1)

Artikkelkilde

  • Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo (8)
  • Statped (7)
  • Kilden kjønnsforskning.no (2)
  • OsloMet - storbyuniversitetet (2)
  • Høgskulen i Volda (1)
  • Lesesenteret (1)
  • Læringsmiljøsenteret (1)
  • NTNU (1)
  • forskning.no (1)

Artikkelforfatter

  • Kari Aamli (2)
  • Elin Nyberg (1)
  • Hanne Jahnsen (1)
  • Mari Lilleslåtten (1)
  • Mirjam Harkestad Olsen (1)
  • Siw Ellen Jacobsen (1)
  • Svein Erik Nergaard (1)
  • Sveinung Wiig Andersen (1)
Artikkel

Maya kom i gode spor

Ytterst på Senja, i Gryllefjord, bor en liten syrisk familie som nå kan smile og være trygge. Men slik har det ikke alltid vært. Med ei lita jente med synsvansker og sammensatte utfordringer ble starten for Maya (8) og familien alt annet enn enkel.

Publisert: 25.03.2021 Hentet fra Statped
Artikkel

Digital samhandling når barnet mangler talespråk

Hvordan kan en få alle i nettverket rundt et barn med kommunikasjonsutfordringer til å bli samkjørte i kommunikasjonen? Digital samhandling gjennom en enkel app ble løsningen for laget rundt Amalie (14) fra Sande i Vestfold.

Publisert: 18.03.2021 Hentet fra Statped
Artikkel

Et samkjørt lag når vanskene blir komplekse

Anine (9) er blind, har autismespekterforstyrrelse og kognitive og store helsemessige utfordringer. Men Anine er mer enn komplekse vansker. Hun har også noen unike ressurser.

Publisert: 23.02.2021 Hentet fra Statped
Artikkel

– Endelig anerkjennes norsk tegnspråk

– Det er mange tegnspråkbrukere i Norge som nå jubler over at språket deres endelig skal få en full offisiell anerkjennelse, sier professor ved OsloMet Arnfinn Muruvik Vonen.

Publisert: 22.05.2020 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Barn kan bli utestengt på grunn av spesialundervisning

Barna får en ustabil og oppdelt skolehverdag. Det skaper utenforskap, mener høgskolelektor Anne Randi Fagerlid Festøy.

Publisert: 11.02.2020 Hentet fra Høgskulen i Volda
Artikkel

Forskere roser guttetiltak, men advarer mot å holde de umodne elevene tilbake

Mandag presenterte Stoltenbergutvalget 63 forslag til tiltak mot kjønnsforskjeller i skole og høyere utdanning. Forskjellene handler om gutters modning, men også om motivasjon, sier forskere.

Publisert: 07.02.2019 Hentet fra Kilden kjønnsforskning.no
Artikkel

Spesialtiltak i skolen hadde motsatt effekt

Elever som ble tatt ut fra ordinær undervisning i videregående skole, fikk det vanskeligere i voksenlivet, viser forskning.

Publisert: 31.01.2019 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn
Artikkel

Ulik tegnspråkpolitikk i naboland

Mens døve russiske barn går på spesialskoler som bruker håndalfabet, benytter døve norske barn tegnspråk på sin lokalskole.

Publisert: 10.12.2018 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

– Vi må slutte å snakke så mye om kjønn i skolen

Det er ikke bare forskjellene mellom jenter og gutter som er vesentlig for hvordan elever gjør det i skolen. Disse må vi snakke mer om, mener skoleforskere.

Publisert: 15.10.2018 Hentet fra Kilden kjønnsforskning.no
Artikkel

– PP-tjenesten lar ikke elevene komme til orde

Det er for mye fokus på diagnoser og tester og for lite på miljø og sammenhenger, viser den første store gjennomgangen av sakkyndige vurderinger om behov for spesialundervisning i grunnskolen.

Publisert: 06.06.2018 Hentet fra forskning.no, Læringsmiljøsenteret
Artikkel

Når tall blir et mareritt

Til tross for at en av fire strever med matematikk, finnes det ingen gode forskningsbaserte undervisningsopplegg for disse barna. Masterstudenter setter nå matematikkvansker på agendaen.

Publisert: 05.10.2017 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

– Skolen må ruste utviklingshemmede for voksenlivet

Det er læreres ansvar å hjelpe barn og unge med utviklingshemming til å bli selvstendige. Allerede i barndommen må de lære strategier for dette

Publisert: 04.05.2017 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

Ulike tilbud til elever med særskilte opplæringsbehov

Kommuner forvalter opplæringslova og -forskrift svært forskjellig. Det bidrar til ulikheter i tjenestetilbud. Elever med særskilte opplæringsbehov blir særlig berørt. Det viser en undersøkelse utført av Agenda Kaupang på oppdrag fra Statped.

Publisert: 05.04.2017 Hentet fra Statped
Artikkel

Slik opplever barn med hørselshemming skolehverdagen

For noen barn er det ekstra krevende med rop og skrik i skolegården, bøker som smelles igjen og stolbein som skraper mot gulvet.

Publisert: 23.03.2017 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

Slik skal ordforrådet til barn med Down syndrom økes

Forskere ved UiO jobber med innovative tiltak som øker ordforrådet til barn med Down syndrom.

Publisert: 21.03.2017 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

– Skreddersy undervisningen til elever med autisme

Det er fare for at barn med autisme isolerer seg hvis de ikke forstår metaforer og ironi.

Publisert: 02.02.2017
Artikkel

Barn med spesialundervisning blir oftere undervist av ufaglærte

Rundt 13 prosent på ungdomstrinnet får i dag spesialundervisning. – Da er det alarmerende at kvaliteten på spesialundervisningen ikke får langt større oppmerksomhet og prioritet, sier professor Monica Melby-Lervåg.

Publisert: 22.12.2016 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

Lærere og spesiallærere opplever maktesløshet

Lærere og spesiallærere til elever med spesialundervisning i matematikk føler at de ikke strekker til og at elevene derfor ikke får den opplæringen de har krav på. Samarbeid mellom lærere og spesiallære forekommer sjeldent og dette går ut over elevene.

Publisert: 17.11.2016 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

– Barna blir ikke alltid spurt i elevsaker

Skoleledere og lærere argumenterer med at de tar hensyn til barnets beste i elevsaker. Men det betyr ikke nødvendigvis at de har spurt elevene. Det rettslige og pedagogiske skjønnet må styrkes i skolen, mener forsker.

Publisert: 18.10.2016 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

Vil tilpasse undervisningen for elever som presterer høyt

– Lærerstudenter synes det er vanskelig å vite hvordan de skal legge undervisningen til rette for elever som presterer høyt og har høyt læringspotensial, sier førsteamanuensis Lisbeth M. Brevik.

Publisert: 15.09.2016 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
  • «
  • 1
  • 2
  • »
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

Følg oss på Twitter og Facebook 

 

 

Utdanningsforbundet logo