Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets nettside, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Søk Alle artikler Temaer Kilder
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Omtale (4)
  • Fagfellevurdert (3)
  • Artikkel (2)
  • Blogg (1)
  • Fagartikkel (1)

Artikkeltema

  • Skoleutvikling (11)
  • Videreutdanning og kompetanseutvikling (11)
  • Profesjonsforskning (6)
  • Lærerutdanning (3)
  • Ledelse (2)
  • Organisering (2)
  • Digitale ferdigheter (1)
  • FAS (Faglig Administrativt Støttesystem) (1)
  • Høgskole og universitet (1)
  • Klasseledelse (1)
  • Kollegaveiledning (1)
  • Læreplaner (1)
  • Pedagogiske program (1)
  • Samspill og relasjoner (1)
  • Ungdomstrinn (1)
  • Yrkesfag/Lærlingeordning (1)

Artikkelkilde

  • Forskningsrådet (2)
  • Bedre skole (1)
  • Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora, Universitetet i Stavanger (1)
  • Kunnskapssenter for utdanning (1)
  • Læringsmiljøsenteret (1)
  • Nordic Journal of Literacy Research (1)
  • Nordic Journal of Vocational Education and Training (NJVET) (1)
  • Titan.uio.no (1)
  • Uniped (1)
  • Utdanningsforbundet (1)

Artikkelforfatter

  • Daniel Alvunger (1)
  • Eli Lejonberg (1)
  • Erlend Stenlund (1)
  • Eyvind Elstad (1)
  • Toril Frafjord Hoem (1)
  • Tove Seiness Hunskaar (1)
  • Trude Kringstad (1)
  • Trygve Kvithyld (1)
  • Utdanningsforskning.no (1)
  • Vibeke Lorentzen (1)
Blogg

Programmering og fagfornyelsen: Går erfaring ut på dato?

Forberedelsene til fagfornyelsen skjer nå, og lærere rundt om i landet må revidere sitt opplegg på svært kort tid.

Publisert: 17.09.2020 Hentet fra Titan.uio.no
Artikkel

Har master, vil ta doktorgrad?

Er du lærer i skolen, har mastergrad og går med en drøm om å ta en doktorgrad?

Publisert: 13.05.2020 Hentet fra Utdanningsforbundet
Omtale

Elaine Munthe leder Kunnskapssenter for utdanning

– Vi skal være et kunnskapssenter som hjelper, rydder og systematiserer, men som også setter relevante tema på dagsorden og får i gang gode diskusjoner. Jeg ser frem til å komme i tett dialog med utdanningssektoren og lytte til hva andre mener er viktig, sier Elaine Munthe.

Publisert: 01.09.2019 Hentet fra Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora, Universitetet i Stavanger
Fagfellevurdert

Hva skjer når lærere benytter pedagogiske ressurser anbefalt av utdanningsmyndighetene? - En komparativ kasusstudie av hvordan to lærere iscenesetter en pedagogisk ressurs utviklet til «Ungdomstrinn i utvikling».

Det er en trend i norsk utdanningspolitikk at myndighetene bidrar til utviklingen av pedagogiske ressurser som lærere blir oppfordret til å benytte i den hensikt å gjøre undervisningen bedre. I denne studien undersøker forfatteren hvordan to lærere tar i bruk en pedagogisk ressurs utviklet til den nasjonale satsingen «Ungdomstrinn i utvikling».

Publisert: 24.05.2019 Hentet fra Nordic Journal of Literacy Research 1/19
Omtale

Støtte til virksomheter i offentlig sektor med ansatte som ønsker å ta doktorgrad

Forskningsrådet lyser ut midler til minst 38 nye offentlige sektor-ph.d.-prosjekter med oppstart i 2019.

Publisert: 08.03.2019 Hentet fra Forskningsrådet
Omtale

– Videreutdanningen glir rett inn i skolehverdagen

Opplæringslovens kapittel 9 A skal sikre at alle skoler handler raskt og riktig når en elev ikke har det trygt og godt på skolen. Videreutdanningen «Skolemiljø og ledelse» ved Læringsmiljøsenteret skal gjøre skolelederne enda bedre til å indentifisere og forstå utfordringer i miljøet på sin skole.

Publisert: 14.02.2019 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Omtale

Her er de første doktorgradene fra offentlig sektor

Statens vegvesen, Norsk kulturråd og Aust-Agder Fylkeskommune har nå hver sin helt ferske doktorand blant sine ansatte. Dette er de første som er i mål med en doktorgrad gjennom Offentlig sektor ph.d.-ordningen.

Publisert: 26.06.2018 Hentet fra Forskningsrådet
Fagartikkel

Videreutdanning til lærerspesialist - Om å bli profet i eget land

En lærerspesialist skal være faglig oppdatert og bidra til økt kompetanse på egen skole. Men ikke alle er like komfortable med å ha rollen både som kollega og veileder. Derfor har man ønsket å finne ut hvordan lærerspesialistene kan styrkes i rollen sin som endringsagenter på skolene.

Publisert: 10.01.2018 Hentet fra Bedre skole
Fagfellevurdert

Behov for å utvikle «det tredje rom» i relasjonen mellom universitet og praksisskoler

Hva er den beste organiseringen av lærerutdanningen? Skal fokus være på teori eller praksis, eller bør det etableres et tredje rom?

Publisert: 01.03.2017 Hentet fra Uniped 1/2017
Engelsk — Fagfellevurdert

Vocational teachers taking the lead: VET teachers and the career services for teachers reform in Sweden

I Sverige har man innført karriereveier for lærerne. Hva har det å si for skoleutviklingen når den pedagogiske ledelsen blir delegert til disse "førstelærerne"?

Publisert: 02.02.2016 Hentet fra Nordic Journal of Vocational Education and Training (NJVET) 1/2016
Artikkel

Å utvikle lærerprofesjonalitet

Å utvikle lærerprofesjonalitet handler om å samordne tiltak som har til hensikt å styrke læreren fra utdanningen og gjennom hele yrkesutøvelsen. Blant forskere er det bred enighet om at det er en sammenheng mellom lærernes profesjonsutvikling og hvem som rekrutteres til yrket, hva slags utdanning de får, hvilke karrieremuligheter de opplever å ha og om de ønsker å bli i yrket.

Publisert: 29.10.2014 Hentet fra Kunnskapssenter for utdanning
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

Følg oss på Twitter og Facebook 

 

 

Utdanningsforbundet logo