Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (5)
  • Omtale (3)

Artikkeltema

  • Yrkesfag/Lærlingeordning (8)
  • Studieforberedende (4)
  • Frafall og gjennomføring (3)
  • Motivasjon (3)
  • Oppvekst og levekår (3)
  • Læreplaner (2)
  • Forskning og metode (1)
  • Norsk som andrespråk (1)
  • Samspill og relasjoner (1)
  • Videreutdanning og kompetanseutvikling (1)
  • Voksenopplæring (1)

Artikkelkilde

  • NIFU (8)
Omtale

Vanskelig å finne effekter av Utdanningsløftets satsing på vg3 fagbrev i skole

Som ledd i evalueringen av tiltakene i Utdanningsløftet 2020, har NIFU også evaluert et tiltak for å styrke det alternative tilbudet for de som ikke får læreplass, nemlig vg3 fagbrev i skole.

Publisert: 03.02.2025 Hentet fra NIFU
Artikkel

Fagfornyelsen yrkesfag oppleves som vellykket, men krevende

I evalueringen av fagfornyelsen yrkesfag, viser en ny forskningsrapport fra NIFU blant annet at nye læreplaner oppleves som vellykket, men krevende. Vi ser også at de fleste yrkesfaglige utdanningsprogrammene opplever vekst eller stabilitet i de første tre årene etter fagfornyelsen.

Publisert: 26.09.2023 Hentet fra NIFU
Artikkel

Tilbudet til elever uten læreplass varierer stort etter fag

NIFU evaluerer Utdanningsløftet 2020, tiltak rettet mot videregående opplæring.

Publisert: 16.09.2022 Hentet fra NIFU
Artikkel

NAV-veiledere fører til at elevene blir værende lenger i videregående skole

Rune Borgan Reiling, Kari Vea Salvanes og Astrid Marie Jorde Sandsør har publisert en artikkel i Economics of Education Review om elevtjenesten og sosialfaglige rådgivere.

Publisert: 14.09.2022 Hentet fra NIFU
Artikkel

Tilbakevendingsutfordringer blant ungdom som har sluttet på videregående skole

Forsker ved NIFU Marianne Takvam Kindt og tidligere NIFU-forsker Kaja Reegård har publisert artikkelen «Outsiders Looking in. The Re-enrolment Struggles of Early School Leavers in Norway» i tidsskriftet Young.

Publisert: 26.01.2022 Hentet fra NIFU
Artikkel

Sosial bakgrunn størst innvirkning på om eleven er i studieforberedende eller yrkesfaglig program i 11. og 12. trinn.

I en ny artikkel bruker forskere data samlet inn i Norge, Belgia og Spania for å sammenlikne ungdoms ulike veier gjennom videregående.

Publisert: 10.01.2022 Hentet fra NIFU
Omtale

God faglig utvikling og økt motivasjon for opplæring

Alternative vekslingsmodeller innebærer hyppigere pendling mellom skolebasert og bedriftsbasert opplæring sammenliknet med hovedmodellen. De bidrar til tettere samarbeid mellom skole og arbeidsliv, men kan samtidig være krevende både å organisere og å gjennomføre.

Publisert: 07.01.2019 Hentet fra NIFU
Omtale

Hva er en god modell for fagopplæring for innvandrere?

Det er ikke en enkelt faktor som avgjør hva som gir en god modell for fagopplæring for innvandrere. Det er flere avgjørende faktorer, og de må virke sammen på en god måte.

Publisert: 20.04.2017 Hentet fra NIFU
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo