Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (13)
  • Fagartikkel (5)
  • Video (2)
  • Omtale (1)

Artikkeltema

  • Spesialundervisning (7)
  • Tilpasset opplæring (6)
  • Digitalisering (4)
  • Faglig og administrativt støttesystem (4)
  • Samarbeid med hjemmet (4)
  • Samspill og relasjoner (4)
  • Synsvansker (4)
  • Frafall og gjennomføring (3)
  • Hørselsvansker (3)
  • Kognitive vansker (3)
  • ADD/ADHD (2)
  • Autisme (2)
  • Barnehage (2)
  • Klasseledelse (2)
  • Mangfold og integrering (2)
  • Organisering (2)
  • Språkvansker (2)
  • Utviklingsforstyrrelser (2)
  • Barnetrinn (1)
  • Ledelse (1)
  • Lese- og skrivevansker (1)
  • Mobbing (1)
  • Motivasjon (1)
  • Skolevegring (1)
  • Skriving (1)
  • Ungdomstrinn (1)

Artikkelkilde

  • Statped (21)

Artikkelforfatter

  • Sveinung Wiig Andersen (2)
  • Gerd Vidje (1)
  • Gidske Kvilhaug (1)
  • Jan Arne Handorff (1)
  • Maren-Johanne Nordby (1)
  • Mirjam Harkestad Olsen (1)
  • Ragnhild Thomsen Thornam (1)
  • Robin Ulriksen (1)
  • Siri Ante (1)
  • Siv Hillesøy (1)
  • Thomas Nordahl (1)
  • Trude Havik (1)
Artikkel

Maya kom i gode spor

Ytterst på Senja, i Gryllefjord, bor en liten syrisk familie som nå kan smile og være trygge. Men slik har det ikke alltid vært. Med ei lita jente med synsvansker og sammensatte utfordringer ble starten for Maya (8) og familien alt annet enn enkel.

Publisert: 25.03.2021 Hentet fra Statped
Artikkel

Digital samhandling når barnet mangler talespråk

Hvordan kan en få alle i nettverket rundt et barn med kommunikasjonsutfordringer til å bli samkjørte i kommunikasjonen? Digital samhandling gjennom en enkel app ble løsningen for laget rundt Amalie (14) fra Sande i Vestfold.

Publisert: 18.03.2021 Hentet fra Statped
Artikkel

Et samkjørt lag når vanskene blir komplekse

Anine (9) er blind, har autismespekterforstyrrelse og kognitive og store helsemessige utfordringer. Men Anine er mer enn komplekse vansker. Hun har også noen unike ressurser.

Publisert: 23.02.2021 Hentet fra Statped
Artikkel

Lik mulighet til utdanning

Alle skal ha lik rett til utdanning i Norge. Å gi elever like muligheter til å utvikle sine ferdigheter, er et av de store felles politiske målene i landet. Samtidig er det en av de største utfordringene i skolen.

Publisert: 05.05.2019 Hentet fra Statped Statpedmagasinet 1/2019
Artikkel

Når skolen blir en fiende

Å tilrettelegge for elever med nevroutviklingsforstyrrelser er en kompleks oppgave. Det finnes ingen universelle programmer for slik tilrettelegging, så den må som oftest tilpasses individuelt. For å hindre alvorlig frafall i skolen – og at skolen blir en fiende – trengs innsikt og kunnskap.

Publisert: 05.05.2019 Hentet fra Statped Statpedmagasinet 1/2019
Video

En ny hverdag med diktering

For barn og unge som har en ervervet hjerneskade kan bruk av diktering være et viktig verktøy i skolehverdagen.

Publisert: 09.05.2018 Hentet fra Statped
Omtale

Tverrfaglig samhandling gir flyt i behandlingsforløpet

Bedre tverrfaglig samhandling, bedre tilrettelagte tjenester og flyt i behandlingsforløpet skal bidra til et bedre liv for barn og unge med nevrologiske utviklingsforstyrrelser og familiene deres. Det er målet med et prosjekt initiert av Helseetaten i Oslo.

Publisert: 02.12.2017 Hentet fra Statped Statpedmagasinet 3/2017
Artikkel

Lette høyrselstap kan gi sosiale vanskar

Barn med lette eller moderate høyrselstap har større sosiale vanskar enn andre barn. Barna får minst vanskar om høyrselstapet blir oppdaga og tatt omsyn til tidleg.

Publisert: 01.12.2017 Hentet fra Statped Statpedmagasinet 3/2017
Artikkel

Små barn med hørselstap i barnehagen

Å lykkes med å legge til rette for inkluderende fellesskap med rom for det mangfoldet av barn som finnes i en barnegruppe, betinger et tett samarbeid mellom barnehagepersonale og personale som jobber spesifikt med spesialpedagogiske tilbud.

Publisert: 16.06.2017 Hentet fra Statped Statpedmagasinet 1/2017
Artikkel

Ulike tilbud til elever med særskilte opplæringsbehov

Kommuner forvalter opplæringslova og -forskrift svært forskjellig. Det bidrar til ulikheter i tjenestetilbud. Elever med særskilte opplæringsbehov blir særlig berørt. Det viser en undersøkelse utført av Agenda Kaupang på oppdrag fra Statped.

Publisert: 05.04.2017 Hentet fra Statped
Video

Digital læring i fremtidens samfunn

Videoforelesning med Yngve Lindvig, leder FoU-avdelingen i Conexus.

Publisert: 07.02.2017 Hentet fra Statped
Artikkel

Elever som frykter skolen

Elever som viser tegn til skolevegring trenger mye sosial støtte og forutsigbarhet for å mestre skoledagen. De må trygges i overganger etter ferier og fravær og oppstarten må forberedes godt og tilrettelegges.

Publisert: 23.11.2016 Hentet fra Statped Statpedmagasinet 3/2015
Artikkel

Teknologi kan redusere frafall i skolen

Denne rapporten viser at innføring av teknologi kan bygge ned barrierer i skolehverdagen, øke inkludering, trivsel og læringsutbytte. Dette kan igjen redusere frafallet og spare samfunnet for store kostnader.

Publisert: 27.09.2016 Hentet fra Statped Statpedmagasinet 2/2016
Artikkel

Læring hos barn og unge med synshemming

Læringspraksis og metodikk som fungerer godt for barn og unge med synshemming. Rapport fra Statped og NTNU Samfunnsforskning.

Publisert: 27.05.2016 Hentet fra Statped
Fagartikkel

Sjanseløs mot mobbing uten kompetente voksne

Voksne må være bevisst hvilken forståelse og holdning de møter barn med og hvordan de tolker deres atferd.

Publisert: 01.05.2016 Hentet fra Statped Statpedmagasinet 1/2016
Fagartikkel

Faktisk inklusjon i skolen

En sterkere målretting må til for å inkludere de elevgruppene som er i en svært sårbar posisjon.

Publisert: 01.09.2015 Hentet fra Statped Statpedmagasinet 2/2015
Fagartikkel

To søyler i en inkluderende skole

En inkluderende skole er mer enn fysisk plassering. Samspillet mellom den faglige, den sosiale og den kulturelle sfære må belyses og håndteres i skoler som ønsker å fremme en inkluderende praksis og et inkluderende læringsmiljø.

Publisert: 01.05.2015 Hentet fra Statped Statpedmagasinet 1/2015
Artikkel

Inkludering – et pedagogisk og moralsk prosjekt

All forskning om inkludering sier at det trengs mer kunnskap, utviklingsarbeid, dokumentasjon og bedre samarbeid mellom aktørene. Likevel sitter inkludering like mye i hjertet som i hodet.

Publisert: 01.05.2015 Hentet fra Statped Statpedmagasinet 1/2015
Artikkel

Teknologi som inkluderer

Teknologi og digitale læringsressurser er blitt en del av hverdagen i norsk skole. Hva betyr dette for elever med særlige behov? Og på hvilken måte kan digitaliseringen av skolen bidra til inkludering?

Publisert: 01.05.2015 Hentet fra Statped Statpedmagasinet 1/2015
Fagartikkel

Tourettes syndrom – enkelt og komplisert på samme gang

Det beste man kan gjøre for folk med tics, er å unngå fokus på og omtale av tics, unngå følelsesmessige reaksjoner (sinne, oppgitthet, synes synd på og så videre) og generelt konsentrere seg om å gi eleven oppgaver som han/hun mestrer.

Publisert: 01.12.2014 Hentet fra Statped Statpedmagasinet 3/2014
  • «
  • 1
  • 2
  • »
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo