Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (18)

Artikkeltema

  • Oppvekst og levekår (6)
  • Motivasjon (5)
  • Høgskole og universitet (4)
  • Psykisk helse (4)
  • Lærerutdanning (3)
  • Frafall og gjennomføring (2)
  • Kognitive vansker (2)
  • Kroppsøving og fysisk aktivitet (2)
  • Praktiske og estetiske fag (2)
  • Samspill og relasjoner (2)
  • Tester og kartlegging (2)
  • Faglig og administrativt støttesystem (1)
  • Fysisk helse (1)
  • Internasjonal forskning (1)
  • Klima og bærekraft (1)
  • Kollegaveiledning (1)
  • Kosthold og ernæring (1)
  • Lesing og muntlig ferdighet (1)
  • Læreplaner (1)
  • Mangfold og integrering (1)
  • Ny som lærer (1)
  • Rådgivingstjeneste (1)
  • Selvregulering (1)
  • Skolevegring (1)
  • Spesialundervisning (1)
  • Studieforberedende (1)
  • Urfolk og nasjonale minoriteter (1)
  • Yrkesfag/Lærlingeordning (1)

Artikkelkilde

  • Nord Universitet (18)

Artikkelforfatter

  • Svein-Arnt Eriksen (4)
  • Bjørnar Leknes (3)
  • Nina Kjeøy (2)
  • Espen Hansen Kvikstad (1)
  • Geir Gran (1)
Artikkel

Frå praksissjokk til meistring for nye lærarar

Praksissjokk er eit ofte brukt omgrep for ferske lærarstudentar. No testar Nord universitet ut bonuspraksis i samarbeid med ei rekkje skuler i Trøndelag.

Publisert: 15.11.2024 Hentet fra Nord Universitet
Artikkel

Lærarmangelen krev handling - no mobiliserer forskarane

I eitt nytt, stort forskingsprosjekt skal forskarar frå Norge og Sverige finne løysningar på lærarmangelen. Arbeidet har nett starta, og forskarane understrekar alvoret i situasjonen.

Publisert: 25.09.2024 Hentet fra Nord Universitet
Artikkel

– Spesialskolen gir et bedre liv både for elever og foreldre

På tross av utrettelig innsats av enhetsskolen, slet Siv Sæterns datter med ensomhet og skolevegring. Spesialskolen ble redningen, både for foreldrene og barnet.

Publisert: 06.06.2024 Hentet fra Nord Universitet
Artikkel

Millioner til forskning på musikklærerutdanning

Gjennom Erasmus+, EU sitt utdanningsprogram og prosjektet TEAM, «Teacher Education Academy for Music», har musikklærerutdanningen ved Nord universitet fått tildelt i underkant av 2,5 millioner kroner.

Publisert: 12.06.2023 Hentet fra Nord Universitet
Artikkel

– Systemsvikt skaper store problemer for mindreårige flyktninger

Familiegjenforening kan være kritisk for enslige, mindreårige flyktninger fordi de mister både økonomisk og sosial støtte. I tillegg påtar de seg mye ansvar for integrering av familien.

Publisert: 18.01.2023 Hentet fra Nord Universitet
Artikkel

Forsker på europeisk ungdom som faller utenfor

Mange unge voksne som faller utenfor både arbeid og utdanning har ofte store problemer med å komme seg tilbake. Forskere fra femten land vil finne ut hvilke tiltak som virker og hvilke som ikke virker.

Publisert: 01.12.2022 Hentet fra Nord Universitet
Artikkel

Forsker vil ha mer svømmeopplæring i kaldt hav og innsjøer

Når du har opplevd kuldesjokk i havet minst en gang, er det lettere å mestre situasjonen og forhindre en drukning.

Publisert: 25.03.2022 Hentet fra Nord Universitet
Artikkel

Selvskading blant unge i Norge øker

Ytre press og krav til å lykkes er en viktig årsak, hevder forsker.

Publisert: 09.03.2022 Hentet fra Nord Universitet
Artikkel

Idrettskulturen skviser ungdom ut av trening og aktivitet

Roland van den Tillaar, professor i idrettsvitenskap ved Nord universitet, mener at idrettskulturen i ungdomsårene er altfor prestasjonsorientert.

Publisert: 01.12.2021 Hentet fra Nord Universitet
Artikkel

Derfor har skolen en nøkkelrolle for å stoppe matsvinnet

Hvert år kaster hver og en av oss over 40 kilo mat. Samtidig er det kun fire av ti lærere som underviser i mat og helse som har utdanning i faget. – Et stort paradoks, sier ernæringsforsker.

Publisert: 05.06.2020 Hentet fra Nord Universitet
Artikkel

Sosial støtte beskytter barn og unge ved traumatiske opplevelser

Ny angstforskning vekker oppsikt, og gir håp i kampen for å redusere antall barn og unge som utvikler sosial angst.

Publisert: 19.04.2020 Hentet fra Nord Universitet
Artikkel

Forsker på jenter i stemmeskiftet

Musikklektor ved Nord universitet, Runa Hestad Jenssen, opplever at både sangere, dirigenter og lærere blir overrasket når hun forteller at også jenter kommer i stemmeskiftet.

Publisert: 06.02.2020 Hentet fra Nord Universitet
Artikkel

Barn født sent på året er dårligst til å lese

Barn født sent på året er dårligere til å lese enn de som er født helt i starten av året. Det viser en ny studie ved Nord universitet.

Publisert: 12.12.2019 Hentet fra Nord Universitet
Artikkel

En halv million kroner til forskning på samisk læreplan

Forskere fra Nord universitet skal forske på innføringen av ny samisk lærerplan i skolene.

Publisert: 21.09.2019 Hentet fra Nord Universitet
Artikkel

Elever født tidlig på året scorer best på nasjonale prøver

Gutter og jenter født sent på året har større sjanse for å gjøre det dårligere på nasjonale prøver enn klassekamerater som er født tidlig på året.

Publisert: 11.12.2018 Hentet fra Nord Universitet
Artikkel

Helsesøsteren - en nøkkelperson for hybelboere

I en ny studie kommer det frem at hybeltilværelsen er en tøff psykisk utfordring for mange. Spesielt fraværet av voksenpersoner ser ut til å gi en tøff start.

Publisert: 13.12.2017 Hentet fra Nord Universitet
Artikkel

Er du også en utsetter?

Utsetter du også oppgaver som skal gjennomføres? Da er du ikke alene. Men hvorfor prokrastinerer vi – gang på gang på gang?

Publisert: 22.11.2017 Hentet fra Nord Universitet
Artikkel

Elever tar selvstendige studievalg

- Famile og venner har mindre innflytelse.

Publisert: 21.03.2016 Hentet fra Nord Universitet
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo